Дажбата от 200 лв. на абитуриент
няма да създаде публика, която
да остане в зали и галерии
Предложените промени в Закона за закрила и развитие на културата, които предвиждат 18-годишните да получават по 200 виртуални лева за култура, звучат атрактивно, в презентирането им бе използвана запомняща се фраза като културен чек, но лъскавата опаковка прикрива липсата на съдържание. Затова и не бе приета от парламента.
Идеята е неработеща и безполезна, това се подкрепя от три основни аргумента: грешен избор на таргет група, грешен подход и механизъм, липса на подкрепа от институциите.
Вероятно вносителите си мечтаят как всички абитуриенти ще се втурнат към театри, галерии и книжарници, за да вложат своите чекове в българската култура, но дори един повърхностен анализ ще покаже, че това е нереалистично.
18-годишните вече са с формирани интереси. Тези, които искат да отидат на театър или на качествен концерт,
няма да чакат
ваучер, за да го
направят
От друга страна, голяма част от абитуриентите живеят в населени места, където изборът на културни събития, включително и на книги, е ограничен. Самите вносители признаха при дебата по същия законопроект в началото на годината, че очакванията са за под 50 процента от около 70-те хиляди зрелостници да се възползват от идеята. Това в известен смисъл е самопризнание за неефективен текст. Да не пропускаме, че фиксирането върху определена възрастова група породи съмнения и за дискриминация. Аналогиите с подобна практика в Италия, използвани от вносителите на проекта, звучат кухо и неубедително най-малкото защото всяка страна си има специфика, която е обусловена от исторически формирани традиции.
Използването на модели, без да се отчита тази специфика, е плитко подражание.
Много по-логично и смислено е
усилията да се
насочат към
създаване на
грамотна публика
от ранна възраст. За това културата трябва да си партнира с образованието. Да се потърсят с извънкласни и други форми, които да изградят траен интерес у децата към музиката, сценичните изкуства, литературата.
Законопроектът е поставен на грешен фундамент, защото истинската цел не е да бъдат вкарани едни хора в залите, а те сами да направят този избор.
Стимулът не бива да е посещението “на аванта”. Първо, защото се създава погрешна представа, че културният продукт – представление, изложба, филм или книга, е безплатен. Второ, този модел на достъп до културата съмнително много напомня на столовото хранене и води до порочното внушение, че щом сме осигурили дажбата, значи сме си свършили работата. С осигуряването на “порцион” съществен резултат няма да се постигне.
Предложените промени нямат капацитет да отгледат осъзната публика, която да я върне в залите и когато периодът на чека изтече. Защото трябва да помислим и за това какво ще се случи с 18-годишните, когато станат на 19.
Липсата на подкрепа от институциите никак не е за подценяване, тъй като те са тези, които най-трезво могат да преценят истинското случване на предложенията.
Липсата на задълбочен анализ за очакваните резултати е една от причините Министерството на културата да не подкрепи законопроекта. Сред аргументите са, че няма правила и процедури за създаването и достъпа до електронния портал, в който ще става регистрацията на 18-годишните потребители. Министерството не споделя и тезата, че
скъпите билети
са основна
причина
младите хора да не посещават културни събития.
Посочва се също, че визираният механизъм с електронни карти не отчита необходимостта от допълнителен административен и финансов ресурс. Факт е, че вносителите изчисляват като разход само 200-та лева, но не и харчовете по създаването и поддържането на уеб платформата, както и за човешкия ресурс, необходим за задействането на целия механизъм.
Липсата на предвидено финансиране в 3-годишната бюджетна прогноза е сред основните аргументи да няма подкрепа от финансовото министерство.
Да не пропускаме и факта колко подводни камъни има в предложението министърът на културата да определя кои събития, автори, изпълнители и актьори да бъдат в обсега на ваучерите. Няма безспорни критерии за това и лесна прогноза е какво огромно напрежение ще се създаде в творческите среди.