
СПАС АТАНАСОВ*
Страшно е да си таксиметров водач, особено нощем. Защото след 22 ч таксита ползват хора, били на заведение или на гости, където обикновено се употребява алкохол. Малък процент от тях са агресивни, но лесно се стига до ситуации, в които е възможно таксиметровият шофьор да пострада.
След убийството на шофьора от “Окей супертранс” през 2007 г. излязохме с няколко предложения как да се осигури по-голяма безопасност. Част от тях са факт.
Едно от предложенвията е, когато таксиметровият водач вози клиенти, да не закопчава предпазния колан, за да може по-бързо да се измъкне от колата.
Имаше и друго предложение, но не можа да се осъществи - за предпазно стъкло между пътниците и водача. Тази идея е най-добрата, но се оказа, че е скъпа и в кризата е трудно осъществима. А и инциденти стават рядко и се разсъждаваше дали си струва да се прави такава инвестиция. Затова се отказахме от нея.
Осъществи са обаче искането за паник бутона и то влезе в Наредба 34 на Министерството на транспорта. Ако в колата влезе агресивен пътник и шофьорът се почувства застрашен, чрез него да сигнализира. При такситата с радиостанции сигналът се предава чрез тях. А ако липсва, се търси друго решение. В самата таксиметрова табела, която е върху автомобила, се вгражда устройство, което при натискане на бутона мига в червено и сигнализира, че нещо се случва. Вече се произвеждат такива табели и всяко такси с радиостанция трябва да е оборудвано. Честно казано, не се сещам какво още може да се направи. Но искам да засегна темата с 62-те нарушения на таксиметровия шофьор, който беше прострелян.
През годините с КАТ и с полицията сме обсъждали да имаме достъп до базата им данни. Защото 62-те нарушения на този млад човек,което прави по 10 на година, са сериозен удар за фирмата, за която работи, защото уронва реномето й. Преди време при назначаването шофьорите идваха с бележка от КАТ. Но понеже тези нарушители с таксита са много малък процент, КАТ биха могли да уведомяват фирмите и те да се освобождават от тях. Няма голяма компания, която би държала такъв човек на работа.
*Авторът е председател на Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи.