
- При растящото напрежение сега в МВР отдъхнахте ли си, г-н Найденов, че не приехте поста на вътрешен министър?
- Не съм човек, който се плаши от работа или бяга от отговорност. А и нали позицията ми на председател на парламентарната група не ви изглежда като място за отдих?! Не смятам и че излъчването на Михаил Миков за вътрешен министър може да се разглежда като някаква “жертва". А факта, че има тежка ситуация в системата на МВР, не мога да отрека.
- Тежка ситуация или криза - както я определя опозицията?
- Напрежението е видимо, но не приемам “криза”. Освен това страната не е само София.
Да, има натрупване на поредица от проблеми, които сега дават отражение. Но не мисля, че всичко това е плод на случайност. Очевидно има определено въздействие, някаква режисура в част от случващото се в системата на МВР.
- Кои са режисьорите?
- Хора, свързани с ГЕРБ. Не се притеснавам да го кажа, то си пролича и от техни собствени изявления.
Не изключвам в целия този сценарий освен тях да участват и представители на парламентарната опозиция. Там, знаем, има хора с особен афинитет към специалните служби и системата на МВР и не случайно през тези 4 години непрекъснато скачахме от скандал в скандал. Това даде и продължава да дава негативно отражение най-малкото заради
непрекъснатото усещане за дестабилизация Цялата тази поредица от скандали стъписва и демотивира служителите.
Зад сегашните протести има и основателни очаквания и претенции - разбираемо е да искат по-добри условия на труд и по-високо заплащане, това са очаквания и на обществото. Но това е само едната страна. От другата наблюдаваме ескалация на тези искания до степен, която ги прави необосновани и неизпълними за финансовите възможности на страната.
Михаил Миков винаги е бил с нагласа за диалог, знам това като дългогодишен негов колега. Той е комуникативен, човек, който разчита на разговора като път към решението. Затова
не у него трябва
да търсим
отговорност,
че не се постига споразумение по претенциите на протестиращите. Ако се вгледаме в писмено депозираните им искания, ще видим, че една значителна част от тях вече се реализира. По най-обща оценка те възлизат на около 500 млн. лв. - половината бюджет на МВР. Очевидно това е неизпълнимо. Но вече се заделиха значителни суми за подобряване условията в РПУ, увеличават се часовете за допълнително платен извънреден труд, парите за облекло и храна.
На този фон не намирам абсолютно никакви оправдания за грубото поругаване на униформата, на пагона, по този начин косвено и на държавата.
- Те обаче казват “Искаме заплати като в ДАНС”. Вие сте сред хората, прокарали създаването й, и още тогава имаше предупреждения, че несъответствието в заплащането и “престижа” на полицаи и агенти ще предизвика напрежение помежду им и трус в системата за сигурност. Защо ги пренебрегнахте?
- Неоснователно е да се търси сравнение с ДАНС или с армията. Винаги съм бил против да се създава напрежение между съвсем различни бюджетни системи чрез сравнение, прехвърляне на средства или стопиране на проекти с аргументи как били по-необходими другаде.
Не е моя работа как се изчисляват трудовите възнаграждения, добавките и прочее, но ми се струва, че в случая това е по-скоро оправдание, отколкото аргумент.
- А като един от “бащите” на ДАНС удовлетворен ли сте от дейността, от имиджа й? Вадене по пижама на селския даскал по религия ли е това, за което беше призвана?
- Не това бе начинът да се покаже най-добрата страна от възможностите на ДАНС... Но да не слагаме цялата й дейност под този знаменател, както бе неуместно да се слага и под знаменателя на предишните скандали в ръководството й. От самото си създаване ДАНС се сблъсква със силна съпротива на хора и от самата система, и от външни, но свързани по един или друг начин с нея. Но вижте колко често агенцията се използва като единствена възможност за решаване на тежки случаи, свързани с пране на пари, корупция, организирана престъпност, финансови нарушения. Включително
и от същите тези,
които я отричаха
- Колко закона от програмата си няма да успеете да минете за 3-те месеца до края на мандата на НС?
- С колегите от тройната коалиция обсъдихме приоритетите, които всеки заявява. Има припокриване в тях. На първо място безспорно е изборното законодателство. Втората приоритетна област е глава “Правосъдие и вътрешни работи” - промените в НК, закона за съдебната власт, за отнемане на имущество, придобито по престъпен начин, за конфликта на интереси и концепцията за нова наказателна политика. Както и промените в закона за електронните съобщения и за движението по пътищата.
Впрочем с промените в НК се реализират и част от исканията на протестиращите полицаи - увеличава се наказуемостта за посегателства срещу служители на МВР.
Имаме, ако не греша,
27 пленарни дни
с възможност за поне още 4 извънредни заседания във вторниците, така че се надявам да успеем.
- Защо тогава не се лишите от ваканцията, която вчера си гласувахте?
- Парламентът се лишава от 10-дневната ваканция по Великден, която има по правилник, съчетавайки я с почивните дни за всички български граждани.
- Но хората почиват само от 1 до 6 май, а вие двойно - заседание има чак на 13-и.
- Това не значи, че понеделникът не е работен ден за парламента.
- Признайте, г-н Найденов, че за много ваши колеги дните, в които уж са по приемните с избирателите си, изобщо не са работни!
- Със сигурност има хора, които добре преживяват по време на пребиваването си в Народното събрание. Но те са малцинство. Знам какво е натоварването на колегите ми от “Коалиция за България”. Мисля, че и въпросните почивни дни за тях ще са работни.
- Ще избираме ли най-после депутати мажоритарно? Вярно ли е, че ДПС са склонили, но само за 31?
- Държим на внесения от нас законопроект за 58. Още не сме конкретизирали отношението на партньорите, не мога да гадая и за решението и на останалите ПГ. Но се надявам да отчетат очакването на мнозинството български граждани за мажоритарен избор. Това е и пътят към промяна в политическото представителство, към връщане на доверието и интереса към политиката изобщо.
- Ако гласуваме смесено, БСП ще дублира ли важните си фигури - да са и водачи на листи, и мажоритарни кандидати?
- Няма да има пречки за кандидатиране и в едномандатен район, и участие в пропорционалната листа.
- За каква подмяна на политическото представителство говорите тогава?
- Забраната не може да е синоним на промяна. Пък и защо гледате на участието в листата само като на спасителен пояс? Нали силните личности дърпат нагоре цялата листа.
- Вие като мажоритарен ли ще се явите, или ще си водите пернишката листа?
- Както преценят органите, които вземат решенията. Не се притеснявам да се явя и само като мажоритарен.
- Как ще туширате партийните драми около листите? Вече се чува за недоволства срещу очакваните “спуснати” водачи.
- Когато се заговори за листите, все се появяват и “информации” за напрежение, но този период според мен е отдавна преодолян. Доказали сме, че можем да намираме решенията, които ни обединяват и носят успех.