
Пет професионални стъпки има пред БТА, които новият й генерален директор трябва да направи според Евелина Андреева, бивш главен секретар на агенцията и настоящ изпълнителен директор на БНР.
Андреева публикува мнението си във фейсбук профила си:
Остават 3 дни до изтичане на крайния срок (15 януари - б.р.) за издигане на кандидатури за нов генерален директор на БТА. Това е шанс тази 122-годишна институция, незаслужено неглижирана през последните години, отново да заеме своето място сред лидерите на информационния пазар у нас и по света. БТА притежава силен човешки потенциал, както и мрежа от информационни партньорства с агенциите в Европа и света.
Като човек, работил 26 години в БТА, 16 от които като главен секретар, си позволявам да напиша пет стъпки, които следващият генерален директор е добре да направи.
1. Да направи БТА ОБЩЕСТВЕНА медия! БТА е държавна (по смисъла на дейността й), но не и обществена (въпреки, че се финансира от обществото). В този смисъл тя трябва да осигурява точна и бърза информация със СВОБОДЕН ДОСТЪП НЕ САМО ЗА ДЪРЖАВАТА, НО И ЗА ОБЩЕСТВОТО, особено сега, в епохата на фалшивите новини! (В момента БТА не съществува в дигиталното пространство. Според Gemius тя заема между 350 и 400 място по посещаемост, поради ниския трафик. А достойното й място би било сред топ 10 на информационните платформи.) БТА трябва да изгради свободен достъп до 80% от новините си.
2. БТА трябва да остане ДОСТОВЕРНИЯТ и да стане ЕФЕКТИВНИЯТ КАНАЛ ЗА ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ на България пред света. За целта БТА трябва да осигурява 24 часа в денонощието новини и анализи, инфографики, снимкова и ВИДЕО информация на английски език.
3. БТА трябва да открие свои КОРЕСПОНДЕНТСКИ БЮРА в съседните балкански държави, както и в световните столици, в които България има стратегически или икономически интереси. БТА трябва да продължи да отваря ПРЕСКЛУБОВЕ на места с големи български диаспори. БТА трябва да продължи да работи с представителите на БЪЛГАРСКИТЕ МЕДИИ ПО СВЕТА.
4. БТА трябва да създаде ПЛАТФОРМА за литература, изкуство, култура и образование, по името на закритото нейно издание ЛИК. Емблематичната марка ще даде трибуна за изява на български творци от областта на културата и изкуството, каквато една обществена медия е важно да осигури за българите у нас и по света. Богат виртуален свят, за който частните медии трудно могат да намерят финансиране.
5. БТА трябва изцяло да АКТУАЛИЗИРА ПОРТФОЛИОТО СИ ОТ ЕМИСИИ, с което ще съфинансира агенцията (20% от информационния си масив да се предлага на абонати) спрямо тенденциите в журналистиката на 21 век. Качествени продукти като: авторски анализи и коментари; прогнози и обзори от България и света; подкасти; бранд новини, инфографики, силни фото- и видео- емисии на български и английски език, специализирани рубрики. (Не рекламата, а „новини чрез абонамент“ ще бъдат новият голям медиен инвеститор, казва професорът по журналистика Пол Глейдър. И това е тенденция в цял свят, която неминуемо ще се отрази и на българския пазар в бъдеще, ако не искаме новини, поръчани от спонсора.)
Когато БТА даде своята професионална заявка за развитие и растеж и получи своето обществено доверие, то тя ще има и адекватното финансиране, необходимо за реализирането на тези идеи и достойното заплащане на хората, работещи в агенцията.
Стискам палци за БТА и успех на новия генерален директор!
(От фейсбука на Евелина Андреева)