
От забавление за тесен кръг виртуални маниаци през последните 30 години компютърните игри се извисиха до гигантска индустрия, която съперничи на филмовата и музикалната.
Но запитвали ли сте се колко oт геймърите завършват започнатата дълга игра?
Този неочакван въпрос задава експертът по новите технологии Блейк Сноу в анализ за Си Ен Ен. И отговаря: само 10 процента. Поне що се отнася до режима single player (с един играч). Такъв е случаят с Играта на годината за 2010 - Red Dead Redemption на Rockstar. Само един от 10 души изкарва и последната мисия в този екшън в стил Дивия запад, установи сайтът Raptr, който следи хода на 23 млн. игри.
“Преди 10 години ни учудваше фактът, че едва 20 на сто от геймърите си завършват играта. Сега броят им още е спаднал - казва Джон Лий, вицепрезидент по маркетинга в Raptr. -
При това говорим за запалени играчи”, уточнява той.
Не само тъпите, евтино направени игри, биват зарязвани по средата. Хората масово напускат преди финала и скъпите варианти, за които са се изръсили $ 80-100 и би трябвало да “изстискат” от тях и последната секунда удоволствие. Дали причините са в играча, в производителя или в променящата се гейм култура? От всичко по малко, твърди Блейк Сноу.
В началото на века средностатистическият играч в САЩбе към края на 20-те си години. Днес той е пораснал до 37 г. според американската Entertainment Software Association. Средната възраст на хората, които най-често купуват видеоигри, е още по-висока - 41 г. Те са преполовили кариерата си, отглеждат деца, замислят се за пенсията. Времето им е ценно. А ги зоват и Facebook, Twitter, собственият блог,мобилният телефон...
И така, щом усетят, че играта се проточва прекалено, все повече геймъри бягат. Затова броят на незавършените игри е правопропорционален на продължителността им, а не на качеството или цената. При Dead Redemption например, за да стигнеш до финал, според сайта howlongtobeat.com ти трябват от 30 часа нагоре. Колцина могат да си го позволят?
Изобилието от предложения е още една причина видеоигрите все по-рядко да се довършват.
“За двадесет години гейм индустрията заля пазара. Днес играчите са по-многобройни, но на всеки от тях се падат повече игри от когато и да било. Те стартират, но рядко стигат финала, изкушени да изпробват новата продукция - обяснява Кийт Фулър, подизпълнител на фирмата Activision. - При това могат да скочат в YouTube и да видят края, без да се потят пред екрана с дни.”
Гейминг платформата също оказва влияние. При свръхкратките, семпли игри се стига до края много по-често - в 85% от случаите, съобщава Backloggery.com - сайт, който помага на геймърите да завършат закупената от тях игра, преди да се сдобият с нова. И обратно - дори маниаците рядко издържат до финала на “тежките” игри на PS3.
Тази статистика променя приоритетите на производителите. Те вече се въздържат да наливат пари в продължителни епични игри, които струват скъпо, а играчите дори не стигат до края им.
“Спомням си един проект, при който 50 души правиха 18 месеца само 20 игрови минути - дава пример Кийт Фулър. - За да се изработят 6 часа игра с безупречна визия и звук, с жива и пълнокръвна анимация, са необходими 2 години и екип от 100 души. Това би струвало $ 24 млн. само за да я разработиш. Едва ли са много издателите, които биха пръснали такива пари, за да проточат играта до 20 часа. Особено когато от това се възползват шепа клиенти, какъвто е случаят с Red Dead Redemption.”
Най-важният фактор, заради който производителите скъсяват игрите “сингъл плейър”, е растящата популярност на режима “мултиплейър”, при който в играта участват онлайн няколко души едновременно.
Дори и да уверяват, че са почитатели на епичните сингъл плейъри, когато седнат пред екрана, повечето хора избират мултиплейъра, твърди Фулър.
“Познавам хора, които си купуват игри сингъл плейър/мултиплейър шутър и дори не си правят труда да заредят сингъл плейъра”, добавя той.
Call of Duty: Black Ops държи рекорда с 67 часа средно игрово време според Raptr. Следват я Halo: Reach (43 часа) и Bad Company 2 (18 часа). Ако не бяха така заети с мултиплейъра, много повече геймъри биха завършвали игрите си, предполагаБлейк Сноу.
И така, видеоигрите рядко се завършват, защото: днес хората разполагат с по-малко време от преди; разсейва ги огромният асортимент игри; геймърите предпочитат мултиплейъра пред 100-часовия епос.
Резултатът - тенденция към свиване до 10 часа на 20-30-часовите маратони, които според експертите вече остават в миналото.
“Скъсяването на игрите повишава процента на хората, които ги завършват до 40-50 на сто”, съобщава Джон Лий от Raptr. Това обаче все пак означава, че над половината от съдържанието остава неизползвано. Джеръми Айри, шеф на американския клон на японската фирма за видеоигри Konami, вижда решението така - по-къси игри и възможност за даунлоудване на допълнителен контент от експанжън пакет.
Какво мислят клиентите? Според Кийт Фулър повечето не се вълнуват, че не завършват игрите. “Едва ли им пука, че накрая не застрелват мафиота или не спасяват принцесата - предишните нива са не по-малко интересни”, казва той.
Очевидно играчите не се чувстват и прецакани от скъсяването на игрите, напротив, започват да харесват идеята, твърди Си Ен Ен.
Закоравелият геймър от Атланта Кейси Уилис обобщава: “Ако по-кратката игра си струва парите и времето ми, нямам възражения. Не са ли 10 часа адреналинова наслада за предпочитане пред 20 часа скука?” (24часа)