Франция може да обложи с данъци рекламните приходи на големите интернет портали като "Гугъл", "Яху", MSN и да използва събраните пари, за да подкрепя финансово другите творчески сектори, пострадали от дигиталната революция, съобщиха световните агенции.
Предложението е направено в поръчано от френското правителство проучване, представено тези дни от министъра на културата Фредерик Митеран.
Една от идеите на авторите на доклада е с данъчните приходи да се спонсорират легални интернет сайтове за купуване на книги, филми и най-вече музика от младите хора. Те предлагат на младежите да се продават дотирани от правителството карти за сваляне на музикални записи от интернет.
По този начин ще се поддържа "известен плурализъм в културния свят и ще се избегне безкрайното обогатяване на двама-трима световни играчи, които искат да ни наложат културните си стереотипи", каза Патрик Зелник, производител на музикални записи и един от членовете на комисията, подготвила проучването.
От "Гугъл" се отнесоха хладно към идеята, но запазиха помирителен тон.
Не е ясно как точно би функционирала подобна данъчна система. Според друг от авторите на доклада - Гийом Черути, на облагане ще подлежат дори интернет оператори, базирани извън Франция, ако техните клиенти, кликващи върху рекламна икона или отправка, са във Франция.
Президентът Никола Саркози заяви, че смята да прокара бързо няколко от идеите в доклада, макар да не спомена пряко новия данък, който веднага бе наречен "такса Гугъл". Той добави, че е време френските органи за конкуренцията да се занимаят с "доминиращото положение на "Гугъл" на рекламния сектор в интернет".