Пилотът Николай Калев пред "168 часа": Не можем да виним майор Терзиев, има грешки в организацията!

https://www.24chasa.bg/novini/article/10015876 www.24chasa.bg

Защо не се оповестят разговорите между него и щурманите насочвачи, пита пилотът на МиГ-21 и дългогодишен командир Николай Калев

- Към настоящия момент коя хипотеза според вас е най-вероятната за гибелта на майор Терзиев?

- Признавам, трудно може да се определи, поради недостиг на информация. Според мен има натрупване на грешки от различно естество, като се започне от нивото на летателната подготовка на летците от 3-та авиобаза в Граф Игнатиево и, в частност, на майор Валентин Терзиев, и преминем през вероятно допуснати слабости в организацията, управлението, ръководството и осигуряването на полетите до евентуални грешки или забавени реакции на пилота. Комисията по разследването следва да определи коя е непосредствената причина за

гибелта на летеца,

основната причина за летателното произшествие и способстващите причини и обстоятелства. По принцип летецът фокусира върху себе си грешките на всички лица по цялата тази верига и от неговата подготовка и умение да излиза от сложна ситуация зависи неговото здраве и живот. Но има случаи, когато летецът е безпомощен. Такъв е случаят с "приятелския огън", когато не очакваш такова развитие на ситуацията, или пък сблъсъка с чуждо тяло.

На 14 юли излезе официално съобщение по телевизиите, че последната реплика на пилота е била прекъсната. Това е нещо ново.

- Тогава казаха и, че летецът е извършил пуск на ракетата на височина около 1300 метра.

- По чии данни е това, след като нямаме данните от тестера? И тук възникват редица въпроси. Знаем, че учението на НАТО край Шабла е планирано отдавна. Колко месеца преди това е била поставена задачата на 3-та авиобаза за поразяване на парашутната мишена Ц-П – 100? Колко време преди това е била поставена конкретната задача на майор Валентин Терзиев? Била ли е съставена програма за летателна подготовка на пилота, която да го подготви за нейното изпълнение?

Колко полета има майор Терзиев нощем за последните месеци? Колко прехвата с голяма скорост на сближение е изпълнил в навечерието на стрелбата? Имал ли е превозни или контролни полети по прибори нощем? Колко нальот има през последните месеци на тренажора на МиГ-29? Каква е била парашутната подготовка на летеца? Изпълнявал ли е учебни катапултирания през последните години? Защо не се оповестят

радиоразговорите

между летеца и щурманите насочвачи? Каква е била минималната безопасна височина, до която е следвало да се поразява мишената? Каква е била вертикалната скорост на пропадането й и на каква височина е извършен пускът на ракетата по данни на обективния контрол? Имало ли е други сили, които са “отработвали” по целта? Защо толкова дълго се бави дешифрирането на “черната кутия”? Още въпроси могат да се зададат.

Останалата част от интервюто, четете - ТУК!