Търговски центрове срещу електронна търговия: истинска битка или възможност за ново партньорство?

https://www.24chasa.bg/novini/article/10026806 www.24chasa.bg

С постепенното връщане към нормалния ни начин на живот търговците са изправени пред предизвикателството да отговорят на комбинацията от бързоразвиващите се платформи за електронна търговия и променящите се предпочитания на потребителите.

Търговията бе сред най-засегнатите сектори от пандемията и мнозина сега се чудят – какъв е пътят за развитие пред търговските центрове? Как търговците ще трансформират бизнес моделите си, за да се адаптират към променящите се нужди на потребителите?

Бъдещето на моловете и ролята на електронната търговия

Макар ситуацията да е предизвикателна за всички отрасли, електронната търговия е в подем и безспорно се оказва ключов играч в сферата на търговията. А как изглежда бъдещето на търговските центрове според експерти от бранша?

„Електронното търговия и пазаруването във физически магазини не са непременно взаимно изключващи се понятия. Напротив, тази промяна в индустрията е едновременно предизвикателство и възможност за развитие и усъвършенстване. Вярваме, че търговските центрове в крайна сметка ще бъдат ключова част от преживяването на клиентите с дадена марка“, споделя Иван Табаков, мениджър на Bulgaria Mall, един от основните търговски центрове в София. „Брандовете продължават да разширяват физическите си магазини в България, въпреки ръста в електронната търговия, което показва, че тя сама по себе си не е крайна дестинация, а по-скоро допълнение към физическите локации. Вярвам, че симбиозата на онлайн и офлайн пространство ще бъде решението, просто се нуждаем от правилната рецепта“, допълва Иван Табаков.

Днес нивата на търсене и предлагане в бизнеса бавно се връщат към тези от преди COVID-19. Скорошен доклад на Cushman&Wakefield сочи повишена активност през първото тримесечие на 2021 г. в търговските центрове с площ над 8200 кв. м. из цялата страна. Най-активните наематели остават компаниите за бързооборотни стоки, спортни стоки, дрогерии и аутлети. В доклада е посочено още, че „като част от своите глобални стратегии, редица марки разчитат на нови формати и локации. Много от тези магазини служат като точка за получаване на предварително направен онлайн поръчка, особено в периоди на рестрикции за излизане и локдаун“. Според проучването обаче моловете са считани за добра и рентабилна възможност за навлизане на даден бранд на пазара в регионалните градове и редица по-малки проекти се разработват извън столицата.

Едно нещо е сигурно – дефиницията на търговски център се променя от място, на което хората ходят единствено, за да пазаруват или разглеждат продукти, към дестинация, която предоставя уникално клиентско преживяване.

Нови тенденции в индустрията, породени от динамичната среда

Иван Табаков, мениджър на Bulgaria Mall, добавя, че „Услугите click & collect са само началото на тази тенденция. Бариерата между офлайн и онлайн света пада, тъй като компаниите предлагат все повече решения, за да осигурят на клиентите си удобство при пазаруване. Такава е например възможността за пробване на дрехи, тестване на техника и връщане на стоки във физическия магазин, дори ако са закупени онлайн.“ Концепцията е да се предложи цялостно решение на клиентите, което да им позволява да закупят желаните от тях продукти по начина, който намират за най-удобен, като това не изключва възможността да ги изпробват или видят в магазините в търговските центрове.

За търговски центрове като Bulgaria Mall, който е част от многофункционален комплекс, заедно с първокласните офис сгради Bulgaria Towers, ползите от изобилието от физически услуги и магазини са от решаващо значение за цялостния успех на бизнеса. Както Иван Табаков подчертава: „Нашите мениджъри, независимата международна фирма за управление на инвестиции Squircle Capital, винаги са смятали, че този модел ще бъде успешен, и наистина посещаемостта остана доста стабилна, след като търговският център възобнови дейността си. Дори през най-трудните месеци успяхме да осигурим всички услуги на наемателите на офиси, като същевременно се фокусирахме върху безопасността и благосъстоянието на всички наематели и на персонала.“

Очаква се, че магазините с подобни удобства ще се увеличават поради нарастващия брой клиенти, които оценяват близостта и възможностите да спестят време, посещавайки директно физическия магазин, който търсят. Уникалното клиентско изживяване, което търговските центрове предлагат на хората, остава силно предимство в сравнение с онлайн пазаруването и е нещо, което търговците на дребно вероятно ще продължат да използват в своя полза.

Трансформация на потребителските нужди

Бъдещото развитие на търговските площи ще изисква промени и компаниите ще трябва да се адаптират към динамичните нужди на потребителите. Те ще трябва да бъдат иновативни в подхода си към потребителите и да предлагат изключителни преживявания, за да могат да ги спечелят отново. Балансирането на желанието на потребителите за социално взаимодействие с нуждата им от безопасно и лесно пазаруване със сигурност е от решаващо значение. От търговците и собствениците зависи да намерят златната среда между настоящия модел и този на бъдещето. Както коментира Иван Табаков, мениджър на Bulgaria Mall: „Животът по време на пандемия и справянето с нея беше пробуждащо преживяване за всички нас. Вярваме, че електронната търговия е тук, за да остане, но основният урок от пандемията е, че адаптивността е абсолютно задължителна.“