Цяла България е разкопана, безброй обекти са започнати без финансово обезпечение. И за да се реши това, трябва категорично да се спира строителството, да се осигурят в бюджета 1,5 млрд. за АПИ за тази година и НС да позволи да се направи отклонение от Закона за обществените поръчки, защото не може на един договор за 20 млн. лв. да се правят отклонения за 200 млн. лв.
Това заяви министърът на регионалното развитие Виолета Комитова по време на парламентарния контрол. Тя получава запитвания кога ще бъдат подновени ремонтите на различните пътища в страната.
Направихме много сериозен анализ на текущите ремонти на пътища - всички се възлагат от АПИ на n на брой фирми към края на 2019 г., като договорите са 5-годишни. Начинът, по който са възлагани, е чрез обществени поръчки, но през 2021 г. бюджетът на АПИ за ремонт и поддръжка на пътища е 382 млн. лв., а АПИ по тези договори поема ангажименти за 2,9 млрд. лв., от които 1,5 млрд. трябва да се усвоят през 2021, а останалите - през следващата, каза Комитова.
Тя даде пример - имаме договор за 23,760 млн. лв. и допълнителни възлагания за 295 млн., оттук идват тези големи разминавания в цифрите. Ясно е, че тези пари ги няма планирани в бюджета за тази година. Разбира се, че всички ремонти трябва да се довършат, но не при тези условия, каза Комитова.
Нямам намерение да отразвям никакви проекти, всичко започнато трябва да бъде завършено, категорична съм. Задачи, които са необезпечени, е желателно да бъдат спрени, фирмите, ако преценят, могат да работят без пари, аз не съм в позиция да спирам, уточни все пак в последствие Комитова.
Тя уточни, че спирането на ремонтините дейности е било недоразумение на АПИ - идеята беше да проверим какво става, за да не се започват проекти, за които няма пари.
Много лоши внушения са, че взимам от парите на АПИ, не съм в такава позиция, отговори Комитова на коментар на бившия вицепремиер Екатерина Захариева. В момент на служебно правителство се правят трансформации в бюджета по различни пера, парите бяха за магистрала "Хемус", но нямаше нужда да се дават, защото за магистралата има дадени много пари, но малко изпълнение.
"Договорите не са с пределна цена и има такова становище на юристи и може да го видите", успокоя я бившият министър на регионалното развитие Петя Аврамова. Възлагането, което АПИ прави, е с годишна задача винаги и фирмите на свой риск винаги са работили повече, отколкото им е било възложено, защото състоянието на инфраструктурата не е добро и годишните бюджети на АПИ са по-малки от нуждите. Винаги съм получавала подкрепа като минситър от финансовото министерство и допълнителните пари винаги са били осигурявани, каза още Аврамова.