Опасения, че служебният кабинет актуализира бюджета с пари, които няма

https://www.24chasa.bg/novini/article/10064472 www.24chasa.bg
Натиск за бързо приемане на актуализацията на бюджета опитаха в петък Румен Радев и служебни министри.

В бързането забравили да оценят ефекта за следващите години

Предложената от служебното правителство актуализация на бюджета за тази година, която предвижда 2,1 млрд. лв. повече приходи от първоначално заложените и 1,3 млрд. лв. повече разходи, няма да бъде одобрена от парламента въпреки натиска от края на миналата седмица, който упражниха президентът Румен Радев и премиерът Стефан Янев.

Ако не бъде одобрена актуализацията, с края на август приключват и средствата за справяне с евентуална четвърта вълна на пандемията, категорично бе посланието от среща на държавния глава с част от назначеното от него служебно правителство.

Дори да бъде актуализиран бюджетът, това няма да стане по варианта, който предлага кабинетът на Стефан Янев, стана ясно обаче от изявления в неделя на депутата от “Има такъв народ” Пламен Данаилов. Той е и номинацията на партията за евентуален нов министър на финансите.

В

актуализацията,

подготвена от

служебния

министър Асен

Василев, има

някои

съществени

пропуски,

мотивира се Данаилов пред Нова тв. 

“Има такъв народ” са най-голямата парламентарна група с 65 депутати. А срещу актуализацията на служебното правителство ще са против и 63-мата народни представители на ГЕРБ, след като в петък бившият здравен министър проф. Костадин Ангелов обяви, че и в досегашния бюджет има предвидени пари за медиците при четвърта вълна. Той дори обвини служебния министър Стойчо Кацаров в лъжа.

Така

срещу

предложението

на служебното

правителство със

сигурност ще са

128 депутати,

което прави приемането му невъзможно.

ИТН обаче подготвят собствена актуализация, съобщи Пламен Данаилов. Според него партията е готова със своя модел за промяна в парите на държавата за тази година.

Основната критика на “Има такъв народ” срещу подготвената от служебното правителство актуализация е, че не е ясно дали въобще заложените в повече приходи, от които да се финансират допълнителните разходи, са реални. И ако е възможно да бъдат постигнати през тази година, дали ще са достатъчно устойчиви.

“Актуализацията на бюджета, внесена от служебния кабинет,

изглежда писана

набързо, без да

са отчетени

различни факти

Фискалният съвет също го отчете, за първи път от много време гласува с особено мнение”, посочи Данаилов.

Фискалният съвет съществува от ноември 2015 г., като неговата задача е да наблюдава като независим орган качеството на бюджетите и бюджетните прогнози. В него с 6-годишен мандат, който изтича през ноември тази година, влизат проф. д-р Борис Грозданов (председател), ректорът на ВУЗФ доц. Григорий Вазов, бившата зам.-министърка на финансите Дора Андреева, бившият депутат от ДПС Юнал Тасим и бившият зам.-министър на финансите Любомир Дацов. Последният бе предложен за министър на икономиката в първия вариант за правителство на ИТН с министър-председател Николай Василев.

Държавният

бюджет за

2021 г. няма

нужда от

актуализация

към настоящия момент, а и развитието на икономиката предполага консолидация на бюджета, а не повишаване на разходите, гласи становището на съвета по предложената от служебното правителство актуализация.

“Значителна част от приходите, които следва да послужат като база за финансиране на разходите, се дължат на еднократни явления, които не са устойчиви. Съветът счита, че към промените в политиките следва да се подхожда с особено внимание”, се казва още в становището на съвета.

Специално внимание се обръща на факта, че

правителството

не е променило

прогнозата за

2022 г., когато

голяма част от

заложените

разходи ще

трябва да

продължат

да се изпълняват

Актуализацията на служебното правителство предвижда по-високи приходи с близо 2 млрд. лв. От данъчни постъпления се очакват 1,3 млрд. лв., 400 млн. лв. - от плана за възстановяване и развитие, а от осигуровки - 300 млн. лв. Парите ще бъдат разпределени за увеличение на всички пенсии с 12,5% от 1 октомври, както и за мерките в подкрепа на бизнеса в пандемията - 1,2 млрд. лв., както и за посрещане на четвъртата вълна на пандемията.

Няма сигурност,

че предвидените

пари по плана за

възстановяване

ще постъпят

през 2021 г.,

а дори да дойдат, те са свързани с целеви разходи, а не с провеждането на други национални политики, критикуват обаче от Фискалния съвет.

Освен това предвидените допълнителни приходи от осигуровки са свързани главно с плащания на работещите на първа линия медици и ще изчезнат в момента, в който бъдат спрени тези бонуси, казват още от съвета.

Вноската на България в ЕС за тази година също трябва да се увеличи със 103,5 млн. лв.

В актуализацията, изготвена от служебното правителство,

липсват дори

пари за

изплащане

на болнични

Не знаем има ли буфери в бюджета за това. Не знаем и предвижданията колко тежка ще бъде здравната криза, стигат ли тези заделени 300 млн. лв., посочи като критика и Пламен Данаилов.

Увеличение на приходите от здравни осигуровки и съответно на разходите на Националната здравноосигурителна каса със 134,5 млн. лв. предлага още служебното правителство, става ясно от внесения в парламента проект на закон.

Служебният

министър на

финансите

Асен Василев

обаче

не одобри

актуализацията,

тъй като в нея липсват 14 млн. лева за администрирането на ваксини, които са предвидени да бъдат в бюджета на НЗОК. 

Освен това 3 млн. лева, които са за допълнителна администрация, според финансовото министерство не трябва да бъдат включени в бюджета.

В промените на бюджета се предвиждат постъпления в размер на 134,5 млн. лева от здравни плащания. В това число влизат здравноосигурителни вноски - 105 млн. лв., и трансфери за здравно осигуряване - 29,5 млн. лева.

В здравноосигурителни разходи 117,465 млн. лв. ще бъдат дадени за разпределение по решение на Надзорния съвет на НЗОК.