Бизнеси си отгледаха фейсбук групи, за да се промотират в тях

https://www.24chasa.bg/novini/article/10102167 www.24chasa.bg
Княжевци боядисаха спирката на трамвай №5 след инициатива, тръгнала от една от групите на квартала. СНИМКА: ФЕЙСБУК ГРУПАТА “КНЯЖЕВЕЦЪ”

Малките общности стават все по-влиятелни

По няколко са групите за столични квартали

В провинцията общността в социалната мрежа е първото място за търсене на помощ

З млади жени влизат в популярна група за майки в София. Започват да коментират, обсъждат различни теми с другите дами, но никога една с друга. Разбира се, групата е голяма и на никого не прави впечатление, че след 2 месеца едната пуска публикация колко е доволна от памперси, а другите две я подкрепят.

Всъщност нито една от тях няма дете. Трите жени са пиарки, които работят в една и съща компания и са наети да промотират пелените. За да не стане засечка, предварително са се разприятелили, изчистили са акаунтите си от издайнически знаци, а кампанията се оказва успешна.

Историята е един от примерите как фейсбук групите завладяха и изместиха инфлуенсърството. Това обаче е валидно само за хората над 25-30 г., разказва експертката по дигитален маркетинг Жюстин Томс. И дава пример, че дори има цели групи, които са отгледани от собственици на бизнеси, които позиционират продуктите си.

Сред най-показателните примери и с най-много членове е групата “Какво четеш...”. Тя се следи от над 150 хиляди потребители на социалната мрежа.

Админите ѝ

са от едно от

най-големите

издателства

в страната,

показва справка в секцията кой я управлява. Другите издателства също са хванали цаката с промоциите, затова дори се налага да се създаде специално правило: Работещи във или за издателства могат да пишат за книгите, които четат (и съответно издават), но не и да ги рекламират пряко. Задължително изискване е да пишат И за други книги, които четат. Същото за сайтове, които използват групата за трафик.

Друг известен случай е на банка, която прави група уж за влиятелни бизнес дами. Между дискусиите и закачките периодично се пускат и вметки за услуги на финансовата институция. Разбира се, това се случва едва след като групата набира популярност.

Изключително популярни са и базираните на локално ниво групи. В София например всеки квартал има по няколко. Там хората се питат за шивачки, майстори, близки магазини за боя например. Често и кварталните ресторантчета направо пускат обедното си меню в тях, защото така стигат до преките си потребители много по-лесно. Всъщност това стана особено популярно след промените, които фейсбук въведе през януари 2018 г. Тогава Марк Зукърбърг обяви, че сайтът ще дава приоритет в новинарския поток не на публикации от страници, а на постове от приятели и от групи. Целта бе да се насърчи “смисленото общуване”. Още тогава редица брандове схванаха намигването и започнаха, освен да си плащат за реклами, да обръщат внимание на групите. А те са ценни за самия фейсбук, тъй като им помагат да подобрят знанието си за потребителите. А колкото повече информация имат за хората, толкова по-успешно могат да продават реклама.

И докато кварталните групи се бият коя е по-по-най, от тях се раждат и смислени инициативи. В групата “Княжевецъ” пуснаха призив с търсене на доброволци, за да бъде изчистена от графитите последната спирка на трамвай №5. Отзоваха се десетки, а мястото бе боядисано и облагородено със снимки от старо “Княжево”. Самият квартал има поне 7 фейсбук групи, като всяка твърди, че е “официалната”.

В тях

често се споделя

и къде има

катастрофа

или задръстване

Новодомци пък често питат за детски градини, педиатри, площадки, както и съвети за най-добър интернет. А местните доставчици само това и чакат.

Подобна е ситуацията и в групите на градовете. Редовно там се срещат и снимки на загубени лични документи. И макар авторите да правят благородни жестове, понякога забравят да заличат ЕГН и номер на картата, което моментално им докарва гневни постове от по-наблюдателните.

В такива групи редовно се пускат и обяви за работа, както и директни продажби и подаръци на стари и неизползвани вещи. Има и цели такива групи, отново базирани на градове.

Редовно в общностите на градовете се пускат и кадри от видеонаблюдение за извършени престъпления. Целта е някой да познае крадеца или да засече на база часа със своя снимачка дали случайно бандитът не си е махнал маската например. Има и специализирани за конкретни престъпления - “Откраднати коли в София” например.

Заради огромната популярност на местните групи в последно време те

бяха налазени

и от политици

Използваха ги в опит да спечелят гласове на последните два вота. Много по-засилено обаче бе присъствието на троловете, които спамеха със съдържание за кандидати на централите, от които вземаха заплатите си.

А някои партии се усетиха още преди това и дори си създадоха собствени групи. В тях сплотяват твърдия си електрорат, случва се партийни фигури дори да отговарят на въпроси. Пионери в жанра са от коалицията “Демократична България”.

Най-популярни сред младите - до 25 г., пък си остават групите за споделено пътуване. Развити са и тези за квартири (виж карето на 3-а стр.), но не колкото тези за придвижване. В тях човек или пише в колко часа тръгва и откъде минава, колко места има и каква цена предлага, или обявява за кога си търси транспорт. Някои от общностите са толкова развити, че

и пътниците, и

шофьорите си

имат рейтинги

А оплакването, че не сте се появили, буквално ви убива в групата и нямате шанс отново да я ползвате за транспорт.

Шофьорите пък се информират за камерите на Пътна полиция от групите I see you КАТ (Виждам те КАТ). Такива има за всеки от големите градове.

Заради огромното ползване на групите от фейсбук дори въведоха някои подобрения по тях. Така например може да се гласува дали коментарът на даден човек е бил полезен за общността. Тези, които често пускат публикации, под които се развива дискусия, се сдобиват със значки “Започващ разговора”. Споделящите снимки получават емблема “Визуален разказвач на истории”, обозначени са и новите членове - тези, приети в последните 2 седмици. Най-активните от тях пък се отбелязват със значката “Изгряваща звезда”.

Много хора дават селските си къщи под наем без да искат заплащане, за да може някой да се грижи за имота, като използват за тази цел фейсбук.

Специализираните групи ликвидираха посредниците при наемане на жилище

Там брокерите са забранени по условие, не е ясно как се издържат администраторите, които следят

Напоследък многобройните затворени фейсбук групи, посветени на търговията с имоти, с успех елиминират всякакво последничество на брокери и имотни агенции. В условията за ползването на повечето от тях има изрична забрана да влизат брокери, да постват реклами или рекламни съобщения на своите агенции или да се намесват в комуникацията. Не е ясно как се издържат администраторите на тези групи, които следят да няма комерсиализация. 

Голяма популярност - близо 50 хиляди активни членове, има например групата “Наеми в София без брокер”. Тя е за хора, които предлагат или търсят жилища под наем, и всяко денонощие в нея се публикуват десетки и дори стотици обяви, което е непостижимо за който и да е сайт на имотна агенция. Модераторите трият начаса всяка обява, която не отговаря на условията, има правило, че обявата може да стои само една седмица във фейсбук групата - след това пада и трябва да се публикува наново.

Обявите са придружени с много снимки и са толкова много, че бърз преглед на специализираната група позволява на човек да се ориентира лесно в актуалните тенденции при наемането на жилища в столицата.

В София има десетки групи за имоти без брокери.
В София има десетки групи за имоти без брокери.

Причината брокерите да са нежелани в тази група са ясни - практиката им е да вземат комисиона в размер на един месечен наем за това, че са посредничили между хазяина и наемателя, а специализираната група позволява това да става хем по-бързо, хем по-резултатно и най-вече безплатно.

Също с доста членове - над 30 хиляди, е друга фейсбук група - “Имоти под наем без наем”. Тя е посветена на хора, които търсят или предлагат селски имоти само срещу поддръжка на имота, без финансово обвързване. Обикновено в нея публикуват обяви хора, чиито възрастни родители на село вече не са между живите, а те нямат достатъчно време да се грижат за къщата и двора. Често кандидати за нанасяне в такъв имот се намират почти мигновено, най-вече хора, които са във финансово затруднение или преценяват, че къщата им е достатъчно близо, за да могат да се грижат за нея срещу ползването ѝ през уикендите. В групата членуват и много адвокати, които дават безплатно съвети на останалите членове за какво трябва да внимават, когато сключват такива договори, тъй като при тях има тънкости.

Фейсбук групи за наемане на жилища има за почти всички големи градове в страната, дори не само за областни градове, а и за места, където има оживен жилищен пазар.