До 5% държавна реклама в медиите предлага ИТН (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/10144575 www.24chasa.bg
Тошко Йорданов и Филип Станев в парламента, където предложиха до 5% държавна реклама в медиите

Мотивите им са да се премахне медийният комфорт в големите телевизии, но реално удря местните издания

Не повече от 5% от годишния оборот на медиите да идва от проекти и реклама, платени от държавни или общински власти или фирми, предвиждат поправките на “Има такъв народ” в Закона за задължително депозиране на печатни и други произведения и за обявяване на разпространителите и доставчиците на медийни услуги.

Ограничението от 5% от общия оборот на медиите да е с държавен или общински произход ще важи и когато правителството или местна власт търсят партньорство с медия, за да изпълняват проекти на ЕС. Посочва се, че договори до този праг ще могат да се сключват само с медии, които са регистрирани като такива съгласно закона. “Има такъв народ” държат и освен собственика в регистъра на медиите, който поддържа Министерството на културата, да се посочва и главният редактор.

“Твърде много медии съществуват само на общински бюджет. Да не говорим, че при националните частни телевизии огромен процент от бюджета им се формира точно по линия на разни оперативни програми, всъщност те зависят реално от властта и затова дълги години наблюдавахме как двете големи частни медии правеха доста творчески новини по отношение на управлението на Бойко Борисов, защото наистина бюджетът им и заплатите им зависеха от това. В крайна сметка медиите трябва да се борят на свободния пазар и да живеят от рекламите и от стойността на продукцията си, а не да зависят от държавно финансиране”, защити предложенията Тошко Йорданов.

Всъщност, ако бъдат приети предложенията на партията на Слави Трифонов,

най-сериозно

ще пострадат местните медии

А големите частни телевизии, които твърди, че атакува Йорданов, в действителност няма да усетят забраната, защото приходите им от държавна реклама и европейски проекти са между половин и един процент от оборота им.

Заради кризата, предизвикана от коронавируса, и липсата на каквато и да било подкрепа на медиите от страна на държавата, само през 2020 г. са изчезнали 14 вестници - национални и регионални.

От 2020 г. пък вторият по големина град в страната Варна няма всекидневник, след като бяха закрити в. “Черно море” и едноименната телевизия. В момента в този град с над 300 хил. жители се издава единствено месечникът “Народно дело”.

“Предложението на “Има такъв народ” означава, че умъртвяваме печата със сигурност." Това каза Димитър Николов, който в момента е народен представител, но същевременно е собственик на най-голямата пресгрупа извън София - “Компакт медия”. Тя включва 5 печатни и 6 онлайн медии.

Според него е нормално националните издания да се подкрепят през различните програми за публичност на националния бюджет. “А най-естественият партньор на общините са местните издания. Повечето от тях са с история - например бургаският “Черноморски фар” е на 101 години. Те са си спечелили доверието на местната общност като достоверен източник на информация”, обясни Николов.

“След фалшивите новини, които родиха фалшивите герои, имаме и фалшиви политически проекти. Това означава

организирана кампания

за дезинформация,

като умъртвим и малкото останали местни издания.

Той даде пример с Турция, където държавната помощ за медиите била 40%. По думите му у нас парите от общини и по проекти в изданията по региони започват от 30% и стигат до 60-70% за областните издания.

“В момента 70% от оборота им са най-вече по договор за информационно обслужване и програми за публичност към общините. Подобен закон ще означава смърт, ритуална екзекуция за регионалната преса”, допълни Николов.

Според него предложението на “Има такъв народ” е наказателно. “Те опростачиха ефира, опростачиха всички платформи за комуникация и явно не им харесва тонът на местните медии. Намирам предложението и за наказателно, защото по-голямата част от кметовете в страната са на ГЕРБ или СДС, дясноориентирани, и понеже има добра комуникация между местна власт и местни издания, това е отново някаква репресия. Откъде се информират хората за местните проблеми? От 7/8 ли ще се информират за това, което се случва на тяхната улица примерно в Борован, Врачанско?”, попита риторично издателят.

В тези условия не може да се говори за каквато и да е търговска реклама. В момента кои са естествените рекламодатели на местните вестници? Това са някакви малки производства, които са по-скоро меценати, тук-там заведения. Но заведенията не функционират трайно в момента, за да правят каквито и да е кампании. Хората в тях не знаят утре дали ще работят. И ако лишим местните медии от рекламата за публичност на общините, ние просто ги умъртвяваме”, смята Николов.

“Мандатът на парламента вече приключва и колкото по-малко глупости сътворим, толкова по-добре”, каза още той.

Впрочем в началото на годината, след като Варна остана без всекидневник заради финансова невъзможност такъв да бъде списван, Николов заяви, че е нужна държавна помощ за печата, защото той е със статут на документ.

“За разлика от сайтовете във вестника не може да коригираме, да поправяме. Затова, след като излезе от печатницата, той става документ и се пази в библиотеките. По същата причина и общините създават свой вестникарски архив, прокуратурата нееднократно е използвала печатните издания. Затова държавата трябва да застане зад печата, тъй като той е най-репресиран", каза тогава Николов.

Като член на Управителния съвет на Българската асоциация на регионалните медии (БАРМ) той предложи достъп до публичните средства да имат само тези медии, които са вписани в регистъра на Министерството на културата.

Същевременно

големите частни телевизии

изобщо не се притесняват от подобни ограничения.

Нова тв: При нас са под половин процент

“Нова” е с утвърдени лидерски позиции на телевизионния пазар в последните години и е изборът на аудиторията в активна възраст. Най-гледаната медийна група логично има и най-голям пазарен дял.

Постъпилите суми от оперативни програми от министерства и ведомства са незначителни в общия приходен микс. От общия рекламен приход на “Нова Броудкастинг Груп” в периода 2017-2020 година те са под половин процент и са с още по-малък дял от общите приходи на компанията”, заявиха от медийната група.

Би Ти Ви: Впечатлението на

ИТН е напълно погрешно

В Би Ти Ви реалният процент на публичните средства от общите приходи за 2020 г. е около 1%, изчислиха от телевизията.

И заявиха: “Публичните средства съставляват пренебрежимо малка част от приходите на bTV Media Group, както е видно от публичните годишни финансови отчети на медията и декларациите ѝ по чл. 7а от Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения и за обявяване на разпространителите и доставчиците на медийни услуги за съответната година.

В този смисъл впечатлението на ИТН, че “огромен процент от бюджета на националните частни телевизии се формира по линия на разни оперативни програми и всъщност те зависят реално от властта“ е абсолютно погрешно. На разположение сме да се включим в консултациите по закона чрез браншовата ни асоциация и да съдействаме на вносителите с достоверна информация.”

Главният редактор да

отговаря лично в съдебни дела

Главният редактор на медия да носи отговорност за анонимни публикации.

Това поискаха още от “Има такъв народ” с промени в Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения, за обявяване на разпространителите и доставчиците на медийни услуги.

С тях се извежда главният редактор в отделно каре като отговорност.

“Когато от печатно издание бъде пусната информация, която е от неизвестен автор или от автор с псевдоним, който редакцията не може да установи, отговорността за публикацията носи главният редактор, а не само собственикът на медията, който много често се оказва някой мургавелко от някое гето. А така главният редактор, който носи редакционна политика, ще е в правото да прецени дали да пусне подобна информация и да поеме този риск, защото той носи отговорност, или да я понесе тази отговорност”, обясни Тошко Йорданов. И допълни, че това означава, че “голяма част от жълтата преса да не може да напише, че сте изяли баба си, с автор Пешо, Гошо, който е известен и с прякор или псевдоним”.

Добра идея е да се мисли по този въпрос много сериозно. Не е работа само на една партия, има и европейско законодателство. Нека да се провери първо, какви ще са наказанията. Второ, това пречи ли на “белите” сайтове. В този парламент няма да има време, прие идеите на партията на Слави Трифонов Тома Биков от ГЕРБ.