Кирил Петков: 10 язовира са ремонтирани без разрешение за строеж, лично сезирам прокуратурата

https://www.24chasa.bg/novini/article/10164282 www.24chasa.bg
Министрите Кирил Петков и Виолета Комитова на пресконференция за незаконното строителство на "Хемус" и за ремонта на 10 язовира.

Десетте язовира, което са ремонтирани с пари на ДКК, са били без разрешение за строеж. Това заяви икономическия министър Кирил Петков на съвместна пресконференция  с регионалния министър Виолета Комитова. И двамата съобщиха резултати от проверките на ДНСК за язовирите и за лотовете на магистрала "Хемус", които са в строеж.

 От 416 язовира само 10 са завършени, каза Петков и припомни, че преди е смятал това за много лошо, сега  мислел, че дори е за добро.

"Надявах се да няма язовирна стена без разрешение, но се оказа, че от тези 10 - нито една няма строително разрешение. Кой може да поеме отговорността, ако тези стени се напукат, кой може да поеме отговорността за тях. Тези язовири са изцяло нови съоръжения, а по документи са текущи ремонти. Имаме и виждаме заповеди написани на ръка. Построени са на завишени цени - 5 пъти над цената на транспорта и 2 пъти над цената на бетона", каза Петков. 

Той заяви, че днес ще уволни и последния член на борда на директорите на Държавната консолидационна компания, който е бил част от тези решения. "Тук не става въпрос само за пари, но и за опасност."

 Влизаме в кооперация с ДНСК, но трябва много бързо да влезем в контрол. 200 млн. лева са отишли в грешни джобове. Тези язовири са построени три пъти на по-високи цени и без документи и не е ясно какво е качеството им", каза още икономическият министър.

ДКК е възложила на държавната фирма "Монтажи" ремонтите, тя пък е наемала машини и е сключвала договори с доставчици на материали за тези язовири.

Петков смята за добре , че не се е стигнало до ремонта на 30-те опасни язовира, а само до тези 10, които не са толкова опасни, но все пак застрашавали населени места.

Влади Калинов, шеф на ДНСК, пък поименно изброи 10-е водоема и данни от проверката им.

Кои са  те?

За язовир "Злати войвода 3", община Сливен, са платени 1,9 млн. лв. от ДКК, изпълнител е държавната фирма "Монтажи". Строително разрешение няма, одобрен проект - няма, строителен надзор - няма. Същото е и за "Злати войвода 4" в община Сливен, за ремонта са дадени 547 498 лв.

2,87 млн. лв. струва основният ремонт на язовир "Мънгови ливади" в община Хисаря, останалото е по шаблон от първия язовир - цитират се възложител, изпълнител, няма разрешения, няма проект, няма надзор.

За ремонта на водоема "Пазар дере" в община Угърчин са платени 2,35 млн. лв. Язовир "Генерал Николаево 3", община Раковски,  е погълнал 2,254 млн. лв. , за "Сакма дере" , община Тополовград, са платени 1,977 лв., за "Хаджидимитрово 3", община Казанлък, сумата е 3,84 млн. лв., платена е за ремонт и въстановяване на язовирна стена и съоръжения към нея. 3,123 млн. лв. е струвал ремонтът и възстановяването на язовирна стена и съоръжения към нея на язовир "Найден Герово", община Съединение,  1,079 млн. лв. за същото са платени  за язовир "Ястребово", община Опан. Язовирът "Винарско" в община Камено е погълнал 2,072 млн. лв. 

Заключенията на ДНСК са, че предвидените за изпълнение строителни и монтажни работи не представляват "текущ ремонт", извършените СМР на проверените строежи подлежат на разрешителен режим по реда на ЗУТ. При поверките по документи в съответната община е установено, че за тези строежи няма издадени строителни книжа (одобрени проекти и разрешения за строеж), т.е. те са незаконни. 

Министър Комитова пък изнесе данни от проверката на ДНСК за строящите се участъци на  "Хемус" от 1 до  9. От първи до трети лот се строи с разрешение за строеж, отчуждени терени и с всички строителни книжа. Това са 51 км след Ябланица.   

За участъци 4,5 и 6 са в ход отчуждителни процедури, няма одобрени проекти, разрешение за строеж и строителни книжа. А за трите лота от 7 до 9, не са ясни дори трасетата. Но пък за последния лот, който е някъде около Шумен, има договор с доставчик на храсти и цветя от Бургас за 10 млн. лв. , каза Комитова. Тя отново повтори проверките от първите си дни на министър на магистрала "Хемус", заяви, че се строи анонимно и не може да бъде търсена отговорност. 

Записани са в бюджета 4,5 млрд. лв. за завършване на аутобана на Северна България, авансово са платени 1,5 млрд. лв.. Комитова заяви, че тя не е спирала строителството на магистралата, работи са по първите три  лота, които има одобрени ПУП и влезли в сила отчуждения както и разрешения за строеж. Те са с пълен комплект строителни книжа.

За четвъртия участък - от края на пътен възел "Плевен" до пътен възел "Летница" има одобрен ПУП, в ход е отчуждителна процедура, няма одобрена проектна документация, нито разрешение за строеж и останалите строителни книжа. В участъка, който е 26,8 км,  са изпълнени редица строително-монтажни работи: отнемане на хумусния слой, изгладени водостоци, изпълнени 3 подлеза, конкретизираха от ДНСК.

 За петия лот, който е от 23,2 км, и е от пътен възел "Летница" има ПУБ, в ход е набавяне на документи за собственост и данни за собствениците от общините Ловеч и Павликени. Отчуждаването се очаква да започне през този месец. Няма одобрени проект и разрешение за строеж. В участъка са изпълнени строително-монтажни работи: отнемане на хумусен слой и изкопни работи. 

В шестия участък, който е 32,65 км, още няма отчуждения, проект и разрешение за строеж, там не са извършвани строителни дейности. Комитова припомни, че в този участък е бил луксозния паркинг с нови строителни машини.

За последните три участъка дори ще се правят нови процедури по ОВОС.