Децата станаха наша изкупителна жертва - на страховете ни, на нашата собствена обърканост, на недомислиците, на агресията и на гнева, които изпитваме един към друг. "Всичко това, заедно с пандемията, вгорчава началото на учебната година", коментира за БТА психологът Иван Игов.
"Децата, особено първокласниците, усещат 15 септември като празник, но този празник е леко вгорчен, но не от учениците, а от несигурността, създадена от възрастните", смята експертът.
Според него, възрастните не са били достатъчно отговорни да се ваксинират и да подготвят учебната година на децата си. Българската училищна среда е така направена, че не можем да създадем безопасно място за децата си, ние нямаме дългосрочна стратегия как да предпазим децата в криза, заяви Игов.
По думите му, с новите бюджети, както и с Националния план за възстановяване и устойчивост, за пореден път нищо не е направено за облекчаване на училищната система като брой ученици и брой деца в една класна стая.
"Имаме двусменно обучение от 50 години вече, което беше въведено като временно, а стана постоянно, класове в големите училища с около 30 деца, училищни сгради, строени за 300 ученици, в които учат 1500 деца", каза Игов. Според психолога, безопасното присъствено обучение изисква и възможността да създадеш на децата комфорт, дистанция, условия учениците да се пазят взаимно.
Експертът посочи, че никой не е повдигнал този въпрос в рамките на подготовката за учебната година. Игов допълни, че в София за последните 30 години е построено едно единствено ново училище, а населението в столицата нараства за този период почти два пъти. По думите на психолога, тази година за около 300 първокласници до последния момент са се търсили места, като вече дори и мястото в първи клас започва да става сериозен проблем.