Росен Димитров: Qatar Airways ще лети от 16 декември директно от и до София

https://www.24chasa.bg/novini/article/10188235 www.24chasa.bg

В ранния следобед на 13 септември самолет на  Qatar Airways се приземи на пистата на летище София, а две водни оръдия го посрещнаха с тържествен салют. Така летището и Qatar Airways отбелязаха 10 години от първия полет от Доха до София. На борда на Airbus A320 имаше двама специални българи. Първият е главният директор „Клиентско изживяване” на този голям авиопревозвач - Росен  Димитров, а вторият – пилотиращият самолета Момчил Георгиев.

„Изключително щастливи сме, че обслужваме самолетите, изпълняващи полетите по маршрута Доха-София-Доха на нашия партньор Qatar Airways. Пътуващите от цялата мрежа на авиокомпанията имат шанс да опознаят красивата българска столица или черноморските градове Варна и Бургас с полетите от София. Дългосрочното ни партньорство с Qatar Airways означава много за нас и очакваме то да се развива още през 2022 година, когато в Катар ще се проведе Световното първенство по футбол“, казва Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на оператора на летище София. 

Как Росен Димитров се издига в Qatar Airways и как поема отговорността всеки пътник на авиокомпанията да получи най-доброто изживяване - от обаждането в колцентъра, през резервирането на билет до наслаждаването на полета и слизането от самолета в крайната дестинация? Как авиопрезозвачът се справя в условията на пандемия и какви са плановете му за София? За това разговаряме с Росен Димитров, който пристигна у нас по случай 10-тата годишнина от първия полет между Доха и София. 

- Г-н Димитров, откога сте в авиационния бизнес?

- Работя в авиационния бизнес отдавна, от ученическите си години, като в този период правех резервации на самолетни билети. В Qatar Airways - петзвездната авиокомпания, която е №1 в рейтингите, съм от години. За мен Катар е като втори дом.

- Как се справя Qatar Airways с възстановяването след пандемията, която приземи самолетите?   

-  След пандемията възстановихме полетите до 140 дестинации. Бяхме спрели полетите до София, но ги възобновихме през октомври 2020 г. с междинно кацане в Букурещ. От 16 декември тази година започваме да летим директно, без кацане в румънската столица и се надявам постепенно да се върнем към нивата преди пандемията, когато имахме по два полета на ден до София, а самолетите до и от България бяха пълни. Надявам се да върнем предишните нива на трафика заедно с нашите партньори от туристическия сектор. 

- Какви са наблюденията ви за темпа, с който се възстановява авиацията, защото има някои злокобни прогнози за достигане на нивата от 2019 г. чак през 2024 г.?

- Qatar Airways е изключително устойчива и не прекъсна полетите в пика на пандемията. Бяхме сред малкото авиокомпании, които съдействаха на хората да се приберат у дома, докато други превозвачи прекратиха полети. Превозвахме пътниците и ги събирахме със семействата им през всички етапи на тази здравна криза. Бяхме единствените, които осигурихме превоз на моряците до техните домове.

В кризата поехме по път, различен от този на останалите авиопревозвачи. Въпреки че тя удари нашия бизнес, ние се фокусирахме върху това да преструктурираме работата си в услуга на пътниците и да помагаме на хората да осъществяват пътуванията си, доколкото това бе възможно.

Qatar Airways първа получи петзвезден рейтинг от Skytrax за COVID-19 безопасност при авиокомпаниите, а международно летище Хамад в Катар стана първото в Близкия изток и Азия, удостоено с този рейтинг. Поредното доказателство, че поддържаме най-висок стандарт в мерките за безопасност, за да опазим здравето на нашите клиенти.

- Какво точно правите, за да опазите здравето на пътниците си?

- Една от основните мерки, които предприехме, е постоянната щателна дезинфекция - нашите самолети се дезинфекцират след всеки полет. Разполагаме със специални UW машини за дезинфекция на креслата на борда на самолетите и използваме продукти и апаратура от най-висок клас. За чистене и дезинфекция на Международно Летище Хамад в Доха използваме роботи. В най-тежките, пикови моменти на здравната криза, екипажите носеха специални защитни  облекла, за да сме сигурни, че клиентите ни са защитени. Всеки пътник получаваше и продължава да получава комплект с маска, ръкавици и дезинфектант.

- Гъвкави ли сте в тези трудни времена?

- Въведохме специална политика за гъвкави условия, която дава възможност на пътуващите с нас да променят свободно датите и дестинацията на пътуванията си, когато това е необходимо. Тези специални условия са валидни и сега и ще са валидни за всички пътувания до края на май месец следващата година.

Промени на датите и дестинацията могат да бъдат правени на официалния уебсайт на авиокомпанията или колцентъра за обслужване на клиенти на Qatar Airways. Подходът на авиокомпанията при COVID пандемията бе основан на философията на нашия изпълнителен директор Акбар Ал Бакер, който казва: „Когато времената бяха добри, пътуващите от цял свят бяха с нас, а сега, когато времената са трудни, ние трябва да бъдем с и до тях“. Независимо от всички предизвикателства и трудности, пред които сме изправени, никога не сме подценявали и не сме правили компромис с това, което предлагаме на нашите пътници, защото те са в основата на всичко, което правим.

- Каква е флотилията на авиокомпанията?

- Нашите самолети отговарят на най-високите екологични стандарти. Фокусирани сме върху опазването на околната среда и се стремим не просто да отговаряме на изискванията, но и да достигаме нива, многократно надхвърлящи ги.

- 10 години полети до България, какво се случи през тези години?

- Случиха се поредица от събития, с които се гордеем. Преди 10 години България беше нов пазар за нашата авиокомпания, бяхме нов играч и в началото никой тук не беше чувал за Qatar Airways.  С годините се наложихме, достигайки преди пандемията статута на водещ превозвач на българския пазар по дестинациите, които обслужваме. Днес хората в България познават добре нашите услуги и казват, че сме най-добрата авиокомпания, с която можеш да пътуваш. Получаваме непрекъснато международно признание.

- Наемате ли стюарди и стюардеси от България? 

- Да, вече имаме немалко стюардеси и пилоти българи. На полета ни, който отбеляза десетата година от стъпването ни на българския пазар, пилот беше Момчил Георгиев.

За първи път от началото на пандемията Qatar Airways наема стюарди и  стюардеси именно от България. След пика на пандемията на глобално ниво първата ни среща за наемане на екипажи ще бъде в България, защото българите се доказват като изключително добри служители. Много от стюардите и стюардесите, които наемаме от България, израстват в кариерата си, заемат нови позиции и нашето желание е да наемем още българи.

- Казахте, че сте имали по два самолета на ден от София. Защо пътуват българите до Доха?

- Винаги се опитваме да разберем защо хората летят до определена точка. И през лятото, и през зимата, българите пътуват до далечни дестинации. Защо имахме два полета? Единият свързваше София през Доха с Австралия, Нова Зеландия, Индонезия, а другият предлагаше бързи и изключително удобни връзки до Занзибар, Малдивите и други дестинации. Интересното е,  че пътниците летят от България и до Америка с нас, въпреки че първо трябва да пътуват 4 часа до Доха, а след това отново да се върнат над България. Но въпреки това те предпочитат да летят с нас, като се възползват и от кратък престой един-два дни в столицата на Катар при тяхното пътуване към или на връщане от крайната им дестинация.  

- Какви са ви отношенията с местните авиокомпании?

- Преди година и половина започнахме партньорство с „България ер“  за съвместни полети, това са код-шеър договорености - с билети на „България ер“ се лети с Qatar Airways. Работим заедно много добре, споделяме опита си.    

-  През 2022 година Световното първенство по футбол ще бъде в Катар. Какви са очакванията на вашата авиокомпания във връзка с това мащабно международно събитие?

- Подготвяме се. Очакваме пълни самолети, допълнителни полети. Но не само ние, целият Катар се подготвя. Много сме развълнувани, много работа имаме да свършим. Искаме да посрещнем по най-класния начин всички хора на това събитие.

- Какво означава вашата позиция Изпълнителен директор Клиентско изживяване?

- Всички екипи, които имат досег с крайния клиент, са моя отговорност. Стоя начело на най-голямата дирекция в авиокомпанията и на най-важната, защото клиентът е във връзка с моите екипи от начало до край. Това са кол центровете, офисите на всички летища по света,  всички служители, които работят за Qatar Airways в представителствата ни по света, всички екипажи  - стюарди и стюардеси. Наемането на персонала и на екипажите на бизнес джетовете, както и тренировките за безопасност на екипажите в бизнес и икономична класа са част от моите отговорности. Мой ангажимент е изживяването, което предлагаме на борда на нашите самолети - от приборите за храна, през салфетките, до дизайна на седалките и трансформиращите се в легла кресла. Креслата в Бизнес класа, които се трансформират в комфортни луксозни легла, са по мой дизайн. В момента работим по новия интериорен дизайн на Boeing 777X.