Викаме фирмата, спасявала "Курск", да изтегли кораба, заседнал край Камен бряг (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/10228737 www.24chasa.bg
Огромни количества урея се изсипаха в морето при разтоварването на кораба. СНИМКА: maritime.bg

Огромни количества от уреята се изсипаха в морето при първата спасителна акция

Не знаех, че ще изтече, този кран не е за пристанища. Въпреки това продължихме, казва шефът на “Морска администрация” кап. Живко Петров

Престъпна небрежност от години, ще има уволнени, закани се транспортният министър Христо Алексиев

Фирмата, спасявала подводницата “Курск”, ще окаже помощ за изтеглянето на заседналия край Камен бряг кораб “Вера Су”.

Това заяви на брифинг във вторник следобед транспортният министър Христо Алексиев.

Руската ядрена подводница “Курск” потъна пред август 2000 г. в Баренцово море и целият ѝ екипаж от 118 души загина.

Той лично поема случая. Използвал е личните си контакти с представители на нидерландската фирма и в момента се изготвя план за изтеглянето на кораба.

“Морска администрация” е дала прекалено много време на собственика да се състави план и да изведе кораба. Затова с моя заповед прекратих всички дейности. Държавата години наред не е посочила как да се процедира при такава ситуация. Сега ние като супергерои ще действаме извънредно”, обясни министърът.

Както “24 часа” писа, турският кораб заседна в скалите край Яйлата на 20 септември, натоварен с 3000 тона урея и гориво. Спор между собственика му и застрахователя попречи повече от седмица да се предприеме спасителна операция.

Оказа се обаче, че лошото време може да запрати кораба в скалите, той да се разцепи и товарът му да се излее в морето. Социалните мрежи завряха от недоволство.

Експерти

вещаеха

екокатастрофа,

която впрочем

не е отминала

Според специалисти от Института по океанология уреята не е взривоопасна, но предизвиква прекален цъфтеж на планктона и мори рибите.

Водолазът Найден Недев откри пробойна на кораба, а пробите показаха завишено съдържание на нитритен азот във водата.

В неделя, на 26 септември, министърът на транспорта Христо Алексиев издаде заповед спасителната акция да започне незабавно. Пред “24 часа” шефът на “Морска администрация” кап. Христо Петров обясни, че е осигурен плаващ кран, на който да бъде поставена машина за препакетиране на товара.

За извеждането на кораба щяло да се мисли едва след 30 септември, когато вятърът утихне, а дотогава две котви трябвало да го стабилизират, каза в неделя Живко Петров.

Повреда обаче спря във вторник операцията по прехвърляне на азотния тор в пакетажната машина. По-късно стана ясно и че баржата, която трябва да извози товара до Варна, също е заседнала.

Операцията започна в понеделник, 27 септември, около 21,30 ч, след като до кораба пристигнаха плаващ кран и баржа, на която да се прехвърли част от товара. На видео, заснето от Maritime.bg,, обаче се вижда как

голяма част от

уреята се

разсипва в

морето

Огромни количества буквално изтичат от кофата на плаващия кран. Компютърната система на машината за пакетиране изгоряла и пренасянето на уреята продължило чрез щипката на крана.

Министърът на околната среда и водите Асен Личев издаде заповед да се спре претоварването на азотния тор заради непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море.

Приложеният метод на разтоварване коренно се различава от одобрения от МОСВ, реагираха оттам. На среща с институциите, отговорни за провеждането на aварийно-спасителните действия, било решено 700 тона от насипния товар на кораба да бъде пакетиран в чували по един тон всеки и после транспортиран с баржи при засилени мерки за безопасност за морската околна среда.

Методът на “Морска администрация”, който МОСВ одобри, е разтоварване чрез платнени денкове, които се пълнят от грайфер на борда на кораба чрез специално съоръжение (фуния) и последващото им пренасяне с кран до баржата. На срещата е обърнато специално внимание, че

между

заседналия кораб

и баржата трябва

да бъде опънато

платно,

което да предотврати евентуално замърсяване, допълват от министерството.

На практика са приложени коренно различни действия от одобрените.

Не е ясно до колко часа през нощта е продължил злополучният опит да се разтовари торът, но във вторник сутринта се оказва, че баржата е заседнала заради многото камъни в района.

Няколко часа по-късно стартира дългоочакваната акция по изтегляне на кораба, в която се включиха два влекача. Те се опитаха да издърпат “Вера Су” на заден ход, след като горивните танкове на 32-годишния кораб бяха изпразнени.

Не след дълго обаче

едно от

въжетата,

с което

влекачите

дърпат кораба,

се къса

и операцията спира, преди реално да е започнала.

Тя е прекратена и заради лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето. Олекналият с около 200 тона кораб продължава да се бори с вълните и остава в плитчините на Яйлата, на борда е и 9-членният екипаж.

“Корабът е много здраво заседнал върху скалите, ние направихме опит да го дръпнем, за съжаление, неуспешен, каза на брифинг във вторник директорът на ИА “Морска администрация” кап. Живко Петров.

“Нямаме технически средства -

кранът е много

голям, вятърът

го духа и

го сваля върху

скалите

Кранът е 22 м, всъщност няма какво да го задържи, този кран не е за пристанищно разтоварване”, обясни Петров.

“Аз не знаех, че ще изтече тор, кранът беше нает с грайфер да разтоварва, защото това е, което имаме. Видях за какво става въпрос и въпреки всичко решихме през тези два часа, с които разполагаме, да свалим част от товара”, уточни капитанът.

“Престъпна безотговорност години назад във времето” - така министър Христо Алексиев коментира акцията.

“С техниката, с която разполагаме, не може да разчитаме, че изтеглянето на заседналия товарен кораб може да се случи. Единственото решение, което може да бъде взето в момента, е той да бъде укрепен допълнително с още 4-тонни котви”, обясни той.

“Забелязваме нерегламентирани контакти и действия от страна на администрацията и затова ще потърсим отговорност. Ще проверя кой е спал по веригата и не си е свършил работата и ще бъда абсолютно безкомпромисен”, заяви Алексиев, като подчерта, че ще има и уволнения.

Заспали и със

сигурност

неадекватни са

били моряците

на борда на “Вера Су”, когато корабът се заклещва в скалите край Яйлата.

Турският кораб се е носил 2 часа по вълните без намеса на екипажа. Неадекватно състояние на моряците е най-вероятната причина “Вера Су” да се забие в скалите. Това каза пред журналисти на 20 септември директорът на Главна дирекция “Аварийно-спасителна дейност” към ИА “Морска администрация” Румен Николов.

Той не уточни дали са били под въздействието на алкохол, или просто са заспали, но от 1,54 ч до 4,15 ч на 20 септември курсът на “Вера Су” не е променян.

Операцията по изваждането му ще бъде за сметка на държавата, а впоследствие тя ще си търси парите от корабособственика.