Как езикът на компютъра става лесен и разбираем за ученика

https://www.24chasa.bg/novini/article/10241702 www.24chasa.bg
Новите технологии улесняват учебния процес както в клас, така и в дистанционната форма. СНИМКА: ЛИЛЯНА КЛИСУРОВА

Той вниква в кодовете за програмиране с ресурси, с които създава забавни игри, прескача препятствия

Кои е-платформи и приложения помагат най-добре по информационни технологии - някои освен в училище се използват и в Харвардски курсове

Живеем в света на информационните технологии. Затова дигиталната грамотност е сред ключовите умения, които училището трябва да дава.


Виртуалното работно пространство в Scratch
Виртуалното работно пространство в Scratch

Обработка на информация, комуникация, създаване на съдържание, безопасност, решаване на проблеми са сред компетентностите, които учениците трябва да овладеят с обучението си по предмета. Това е заложено и в учебните програми на Министерството на образованието и науката.

Как езикът на компютъра става лесен и разбираем за ученика

Какви проблеми възникват при работа в мрежова дигитална среда и какви са възможните решения. Какви са

механизмите за

разпространение

на информация

и ефективните начини за търсене в онлайн среда. Това са конкретни примери за знания, които ученикът трябва дапридобие.

Тук ще разгледаме едни от най-добрите дигитални ресурси за онлайн обучение на информационни технологии.

Scratch

Scratch е онлайн базиран език за програмиране, създаден с образователна цел. Може да се използва безплатно както в официалния сайт https://scratch.mit.edu/, така и под формата на мобилно приложение – ScratchJr. Чрез нареждането на блокчета, които визуално репрезентират парче код, учениците създават забавни игри и сюжети по своя идея и същевременно придобиват базисна представа за начина на мислене при програмиране. Децата се научават да решават проблеми и да изработват проекти, което поставя основите за бъдещи академични успехи. Също така ползвателите могат

да нарисуват

героите, които

ще добавят в

сюжета си,

и дори да добавят звуци по свой избор. Scratch таргетира всички деца от 5 до 16 години, но се използва включително от университети, например в първата лекция в курса по компютърни науки (CS50) в “Харвард”. В уеб страницата на Scratch има наръчник и съвети за педагозите, които имат желание да го използват. Според създателите на платформата, програмирането е нов вид грамотност и всеки, който желае, трябва да има досег до него.

Уча.се

Българската платформа за обучение на ученици предлага онлайн уроци, съгласувани с образователния план на МОН. Уроците включват всичко, от което имат нужда учениците от 3-и до 10-и клас в сферата на информационните технологии, информатиката и компютърното моделиране. В Уча.се учениците могат

да се подготвят и

за изпитите по

информационни

технологии

след 10-и клас. Сред знанията, които учениците трябва да покажат, са архивиране на данни, работа онлайн в екип върху общ документ, познаване на сайтове на правителствени и неправителствени организации, предлагащи услуги на гражданите. Десетокласниците трябва да разбират рисковете, свързани с работа в мрежова среда, и да прилагат мерки за защита. Сред изискванията към тях са също да осъзнават

отговорността

при публикуване

на информация

в публичното пространство, както и да спазват правилата за етично поведение в мрежова среда при работа в екип.

Khan Academy

Khan Academy е друга водеща платформа, която помага на ученици и студенти във всички аспекти на своето обучение. Разполагат, разбира се, и с безплатни курсове за езици за програмиране и маркиращи езици като JavaScript, HTML,CSS и SQL.

Приложения за деца

Съществуват много образователни приложения за деца в Google Play и App Store. SpriteBox например, е приключенска пъзел игра, в която тичайки и прескачайки препятствия, играчите са изправени пред това да поправят грешно написана логика, да сменят параметри и да използват прости и сложни цикли, с което научават истински синтаксис на езика Java. Играта е насочена към децата, но може да бъде изключително предизвикателна и интересна включително и за възрастни. Други подобни приложения са Lightbot, Code Adventures, Algorithm City и т.н.

DataCamp

Една от най-популярните платформи, изцяло насочени към програмирането, е DataCamp.

Отново под формата както на сайт, така и на мобилно приложение, DataCamp предлага задълбочени уроци с езиците Python, SQL и R, както и класическите тестови въпроси след урок. Също така има и много задачи, които изискват имплементация в интегрирана среда за разработка. Други подобни платформи са HackerRank, CodeCademy и т.н.