Е-уроци как крушката светва или пуши правят физиката мегаяк предмет

https://www.24chasa.bg/novini/article/10266869 www.24chasa.bg
Електронните платформи правят физиката още по-интересна за учениците. СНИМКА: ЛИЛЯНА КЛИСУРОВА

Защо магнитите се привличат?

Защо небето е синьо? Как

дигиталните уроци дават отговори,

които палят ученическия интерес

“Образование 4.0” е съвместна инициатива на Vivacom и в. „“24 часа” за дигитална трансформация на основното и средното образование.

Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализация на българските училища чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.

“Признавам си, на мен физиката ми беше доста сложничка в началото. Обаче не се плаши, защото физиката е един от възможно най-готините предмети на този свят. Добре, че са го измислили. Неслучайно дават Нобелова награда за физика.”

Така започва видеоурокът “Защо да уча физика?” в 7-и клас на онлайн платформа “Уча.се”.

В клипчето приятен мъжки глас обяснява как физиката изучава всичко - от най-големите галактики във Вселената до най-малките субатомни частици.

“Тя ще ти помогне да разбереш света около себе си, да си намериш готина работа, да развиеш критично мислене, да решаваш всякакви проблеми, да оцениш още повече модерните технологии и

да се

стремиш към

звездите - не

само преносно”,

разказва още виртуалният учител на седмокласниците.

За да запали учениците, в урока се обяснява, че именно физиката е науката, която обича да отговаря на въпроса защо - защо небето е синьо, защо Земята се върти, защо магнитите се привличат. Всички тези въпроси имат един и същи отговор - физиката.

В “Уча.се” има цялото съдържание по физика от 7-и до 10-и клас. Има всеки урок по всеки учебник. След видеоурока има тестове, а след тях - преговор с мисловна карта.

“Целта ни в уроците по физика е учениците да видят, че предметът е готин. Искаме да запалим, да заредим учениците. Те ще успеят да намерят онова, което истински ги привлича. Ако ги запалим по физиката, ще помогнем любопитството им към живота да е огромно”, обяснява създателят на “Уча.се” Дарин Маджаров.

В уроците на платформата се подчертава

разликата между

астрологията и

астрономията -

било като

Австрия и

Австралия

Познанията за процеса триене пък щели да помогнат на учениците да си запалят огън на къмпинга. Децата научават също, че в екипа на космическата програма SpaceX има българи. Самият Илън Мъск е завършил физика.

Една от електронните платформи, които използва д-р инж. Николай Николов, учител по физика и астрономия в столичното 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов”, е mozabook. С безплатна регистрация в интерактивната платформа може да се ползват 5 инструмента на седмица. Има илюстрации, анимации, 3D видеа, виртуални лаборатории. Именно в лабораториите много интересно са представени уроците за електричеството.

“Как крушката започва да пуши, ако не свържем правилно веригата, или пък как светва при правилното свързване”, разказва учителят. Ползва платформата със 7-и, 9-и и 10-и клас.

В phet.colorado.edu пък има интерактивни симулации по природни науки и математика. Много нагледно са показани повечето явления -

какво ще стане

с колата, ако

увеличим

скоростта

За свързването на електрическата верига учениците измерват с волтметър и амперметър, записват резултатите и изчисляват съпротивлението.

По време на шокиращото първо затваряне на учениците вкъщи и преминаване към дистанционно обучение Николай Николов създал свой youtube канал за уроци по физика. По време на онлайн обучението качвал уроци по 10-ина минути. Чрез фейсбук групата на учителите по физика уроците на инж. Николай Николов достигнали и до учениците от други училища. Младият преподавател се радва, когато успее да “запали” учениците си по физиката. Миналата година един от тях - Константин Калоянов, участвал в конкурс на ЦЕРН за България и спечелил грамота.

Учителят по физика заедно с колежката си по информационни технологии Николина Георгиева решили да направят общ проект с видеоуроци по двата предмета. Задават теми и на учениците си за създаване на видеоуроци.