Можеш да си Джеймс Баучер на XXI век за България, казал Мърдок на създателя на бТВ Албърт Парсънс

https://www.24chasa.bg/novini/article/10267586 www.24chasa.bg
Албърт Парсънс гледа първия брой на “Шоуто на Слави”. Вляво е Светлана Василева, също изпълнителен директор на Би Ти Ви, отдясно е пиарът Мирослава Бонева, която след време му става жена.

Първият изпълнителен директор на телевизията си отиде на 82 години в Америка

“Можеш да бъдеш Джеймс Баучер на XXI век за България”, казал преди години Рупърт Мърдок на Албърт Парсънс.

“Едва ли ще кръстят булевард на мое име в София. Трябва да съм поне умрял”, пошегува се след време с тази история Парсънс в ефира на телевизията, която ръководеше през първите ѝ 9 години.

За съжаление, създателят на Би Ти Ви и неин първи изпълнителен директор си отиде завинаги на 82 години в Америка.

През последните години той беше пенсионер, живееше в Панама Сити Бийч, Флорида, където се радваше на белите плажове и играеше голф.

Преди 21 години

един джаз клуб в

Ню Йорк става

мястото, където

Парсънс е поканен

от Красимир Гергов

да направи телевизия в България. По това време рекламният бос отива в “Нюз Корпорейшън” и търси човек, който разбира много от телевизия и е близо до пенсия. Идеята му е да го покани в края на професионалния си път да поработи няколко години в България. Запознават го с Парсънс и още същата вечер двамата с група приятели отиват в джаз клуба, разказва самият Гергов. Именно там убеждава американеца да дойде у нас.

Още тогава българинът получава миноритарен дял в новата телевизия, току-що получила национален лиценз за разпространение у нас. Това обаче е забранено от медийния закон, според който собствениците на рекламни компании не могат да притежават медии. “Този закон беше създаден срещу мен”, казва Гергов. Но така или иначе, съществува, затова, когато двамата се срещат в България, винаги се крият от журналистите.

“Парсънс прие това положение, а след време този закон отпадна”, обяснява днес Гергов.

За кончината на Парсънс съобщи и Слави Трифонов във фейсбук вчера:

Би Ти Ви беше свободна телевизия и това до голяма степен се дължеше на човека, който я създаде - американеца Албърт Парсънс. Той беше човекът, заради когото аз сключих договор с “Нюз Корпорейшън” и като партньор на “Нюз Корпорейшън” заедно с моите колеги реализирахме 19 години “Шоуто на Слави”. Днес разбрах, че Албърт Парсънс е починал в Америка. Това много ме натъжи. Албърт Парсънс беше свободен човек и голям професионалист. Съжалявам за клишето, но ако там горе има нещо - в момента той прави телевизия. Светла му памет!

Освен тъжната новина Трифонов наистина знае как създателят на Би Ти Ви умее да прави телевизия. Парсънс е човекът, който е на първия ред в първото издание на “Шоуто на Слави” през 2000 г. Присъства там в ролята си на най-големия тв шеф в Би Ти Ви и представител на тогавашния собственик - медийната компания “Нюз Корпорейшън” на Рупърт Мърдок.

Той е и един от последните гости в шоуто, преди то да слезе от екрана на първата частна национална телевизия у нас след 19 години в ефира ѝ. По това време Парсънс вече се е върнал в САЩ, но пристига у нас специално за да участва в “Шоуто на Слави”.

Екипът го кани, тъй като той е човекът, решил телевизията да има късно вечерно токшоу и то да се прави именно от Трифонов и хората около него.

“Задачата ми бе

да създам телевизия

в американски стил

с програма, която започва със сутрешно шоу и завършва с вечерно токшоу”, разказва Парсънс в ефира на Би Ти Ви на 26 юли 2019 г. Пристигайки тук, започнал да проучва рейтингите и забелязал как интересът към кабеларката “7 дни” изобщо не е висок, но се покачва неимоверно, когато се излъчва предаването на Слави. (По онова време “Хъшове” е по “7 дни”, след като е спряно от БНТ - б.а.) Поискал да се види с екипа и ги поканил да правят шоу.

“Имаше хора, които не бяха щастливи от това решение, но това не ми пречеше. Иван Костов каза “не” за шоуто. Просто ми каза, че не харесва предаването. И Нели Огнянова също”, разказва още Парсънс. (Огнянова е в Националния съвет за радио и телевизия - НСРТ, когато съветът избира американската компания на Рупърт Мърдок “Нюз Корпорейшън” да прави Би Ти Ви. Веднага след това тя го напуска и става консултант в първата частна национална телевизия - б.а.)

“Аз казах: “Да, обаче публиката го обича и ще го запазя”, разказва още Парсънс.

Американецът си тръгна от България след 9 години в българския тв бизнес. Договорът му изтича на 30 юни 2009 г. и той решава да не го подновява.

“След дълга кариера от над 40 години в телевизионния бизнес мога да кажа, че

престоят в България

и развитието

на Би Ти Ви ми бяха

най-интересни

Оттеглям се щастлив и удовлетворен. Очаквам Би Ти Ви да продължи да дава на българските зрители страхотна програма. Екипът тук е много добре подготвен, за да запази лидерската позиция на телевизията в България”, казва Парсънс при оттеглянето си.

През 2000 г. той идва у нас като изпълнителен директор на първата частна национална телевизия. Шест години по-късно Парсънс оглавява новото подразделение News Corporation Europe Television. Така става шеф на всички европейски телевизии на Мърдок по онова време - освен у нас още в Турция, Сърбия, Латвия, Грузия и Полша, като главната квартира на новата компания е в София.

Впрочем малко след пристигането си у нас Парсънс си намира и българска жена - Мирослава Бонева, която е пиар на Би Ти Ви, а впоследствие става и шеф на комедийния канал Джи Ти Ви (негов продължител днес е “Би Ти Ви Комеди”). Двамата имат син, но животът постепенно ги разделя.

През 2007 г. Парсънс направи първата копка за новата 5-етажна сграда на Би Ти Ви, в която тя трябваше да се пренесе три години по-късно заедно с останалите компании, свързани с “Нюз Корпорейшън” у нас - радиа, списания и още тв канали. Междувременно обаче започна икономическа криза и телевизията остана на старото си място, където е и до днес - в малкото НДК.

Впрочем 2007 г. е една от най-силните за Би Ти Ви. “Не е добра идея предварително да оповестявам програмните ни намерения. Така или иначе, имаме вече доста добри планове за следващата година. Те са много амбициозни и изискват допълнителни инвестиции. Рекламният пазар обаче е силен и това ни позволява да осъществим новите си инициативи. Пазарът расте, цените също се покачват, всички печелят”, казва в края на 2007 г. Парсънс пред “24 часа”.