Рециклиране и федерализъм - младежи вкарват свои теми в дневния ред на ЕС (Галерия)

Гласът на 10 000 европейци между 16 и 30 години се чу в Страсбург, идеите им влизат в дебата за бъдещето на съюза

Над 2000 идеи за очертаване на бъдещето на Европа дадоха хиляди участници в Срещата на европейската младеж (наричана още “Европейско младежко събитие”, или EYE). Рециклирането, многоезичието, върховенството на закона и стремежът към федерална Европа бяха сред най-важните теми на 10 000-те участници. Събитието се проведе на 8 и 9 октомври, като 5000 млади хора присъстваха в Европарламента в Страсбург, а други 5000 - онлайн.

В рамките на EYE2021 се проведоха 160 дейности в ЕП, извън него в селото EYE и онлайн, достъпни чрез специално създадената платформа. Участие взеха и 20 евродепутати като говорители в дейностите. В паралелно медийно събитие European Generation Media Lab се включиха 42-ма журналисти.

Двадесетте най-популярни идеи от EYE2021 ще бъдат представени от двама млади участници на следващата пленарна сесия на Конференцията за бъдещето на Европа, която ще се проведе в Страсбург на 22-23 октомври 2021 г.

Какво е важно за младите:

Лесно рециклиране в целия ЕС - Членките имат различни подходи към политиките за рециклиране, което води до огромни количества отпадъци. Затова е нужно да се създаде стандартизирана система за рециклиране, която да се прилага за целия континент. Добър подход може да е системата на “обратни вендинг машини”. Гражданите ще плащат малка такса, когато купуват пакетирани стоки, която ще им бъде върната, когато депозират опаковката обратно в тези автомати.

Цялостен подход към здравето - Нов здравен пакт на ЕС може да изготви уроци за значението на балансираната диета и физическите упражнения. Според младежите от ЕС новото законодателство трябва да включва осигуряване на експерти по психично здраве в училищата. Необходимо е да се създадат безопасни за психиката пространства в градовете, където хората може да потърсят убежище, ако страдат от пристъп на паника или други симптоми на психично заболяване.

Търсене на отговорност от компаниите - Трябва да се предвидят санкции за увреждане на околната среда и последици за общественото здраве. Нарастващите нива на хронични заболявания и алергии да се разглеждат като маркери за локално замърсяване.

Качествено начало на трудовия живот - Според младежите трябва да се сложи край на неплатените стажове, независимо от образованието или социалния статус. Полезно би било създаването на платформа за координация между младежки организации и работодатели.

Образование за безопасното използване на социалните медии - Нужно е обучение за всички поколения как внимателно да контролират цифровото си присъствие. Обучение по такъв тип грамотност може да бъде включено в училищните програми.

Укрепване на законите на ЕС в областта на киберсигурността - ЕС трябва да създаде комитет от експерти, който да представлява всички членки и да определя какво е киберпрестъпност и какво законодателство трябва да се въведе. Такава институция обаче трябва да бъде защитена от потенциално лобиране от големи корпорации.

Върховенството на закона - Младежите искат обвързващи механизми за отстояване на ценностите на ЕС, посочени в член 2 от договора, като върховенство на закона и зачитане на правата на малцинствата. Договорите следва да бъдат променени, така че правилото за единодушие при прилагането на член 7 да бъде заменено с правило за квалифицирано мнозинство. Освен това ЕК и ЕП трябва да имат глас в рамките на процеса. След като стартират,

процедурите по член 7

трябва да имат ясни срокове

Съдът на ЕС трябва да остане единствената компетентна инстанция, която да се произнася по правото на съюза, включително по въпроси, свързани с върховенството на закона.

Равни права за ЛГБТКИ+ - ЕС може и трябва да определи атаките срещу ЛГБТ+ общността като престъпления от омраза. Подкрепа трябва да бъде оказана под формата на план за действие, събития, нови публикации и финансирани групови инициативи.

Подкрепа за млади учени бежанци - ЕС трябва да финансира програма, която да дава достъп до университетите в Европа на студенти и учени бежанци. Брюксел трябва да идентифицира европейските университети, които се интересуват от приемането на такива служители и студенти. Централноевропейски фонд би бил най-добрият начин за спонсориране на университети, които приемат студенти бежанци, подкрепяйки основните нужди като настаняване, храна и езикови курсове.

По-добра подкрепа за търсещите убежище - ЕС следва да засили централизираното финансиране, което стимулира държавите да приемат мигранти. Финансирането трябва да се използва за незабавно наемане на преводачи и имиграционни адвокати, които да присъстват в средиземноморските страни, намалявайки времето за обработка на молбите за убежище.

По-добри училищни програми - Европейските училища трябва да предлагат по-полезно и практическо образование и да включват теми, свързани с живота в съвременния свят, като осъзнаване на психичното здраве, сексуално образование, дигитална и финансова грамотност, екологично образование и междукултурни умения.

Федерална Европа - Промените в климата, COVID-19 и международната сигурност представляват значителни предизвикателства за ЕС, неговите членки и гражданите. За да се справим с тях, трябва да се ангажираме с федерална Европа. Това в никакъв случай не е лесна задача, а дългосрочен проект с големи перспективи - намаляването на разходите за националните правителства ще ни даде възможност да инвестираме в здравната политика и изменението на климата.

Един-единствен стандартизиран паспорт на ЕС - Може да се създаде единен, стандартизиран паспорт и лична карта на ЕС за всички граждани на съюза, които да са валидни за влизане и пребиваване във всички членки. Когато проектираме такива политики и процеси, трябва да гарантираме, че всички се третират еднакво. Следователно трябва да създадем общоевропейски правила за преместване и регистрация в различни държави членки.

Обединение в многоезичието - Изучаването на езици в училищата трябва да се реформира. Докато много ученици изучават езици, говорени в по-големите страни от ЕС, само малцина успяват да изучават езици, говорени от по-малко граждани на ЕС, въпреки че тези езици може да се говорят в много по-близки страни на тях.

 

Автор на статията

Пламена Томева Пламена Томева


Споделете статията

Четете още