Огнян изобрети приложение за превод на архаични и диалектни думи

https://www.24chasa.bg/novini/article/10325139 www.24chasa.bg
Огнян Траянов представи на вицепрезидента Илияна Йотова приложението си. СНИМКА: ПРЕЗИДЕНТСТВОТО

Талантливото момче се надява то да помогне и на българчета в чужбина

С една снимка учениците могат да разберат какво е “дервенджия”

Разработил е и апликация за изучаване на кирилица

17-годишният Огнян Траянов изобрети платформата https://archaismdictionary.bg, за да улесни четенето на класическа българска литература, когато в нея се срещат архаични или диалектни изрази.

С телефона или чрез компютър може да сканирате старинна дума, която не сте чували, и на екрана веднага виждате как се тълкува. Така само с една снимка учениците могат да разберат какво означава трудната за тях дума “дервенджия”, а на екрана им веднага ще излезе “пазач на проход”.

“Идеята ми дойде, когато пренаписаха “Под игото” на модерен език и премахнаха много архаични думи. В часовете по литература трябваше да разгледаме този вариант. Преценихме, че

вместо да се

премахват

архаичните думи

от българския

език, може по

лесен и модерен

начин с помощта

на технологиите

да ги съхраним, но да са разбираеми за всички ученици”, разказва Огнян.

Приложението е безплатно и вече има над 3000 думи. Работата по него отнема около 3-4 месеца, а майката и съученици на Огнян помагат с въвеждането на думите.

В началото на октомври Огнян представи приложението на вицепрезидента Илияна Йотова. Надява се тя да съдейства речникът да достигне до българските училища и до българските общности по света.

Вицепрезидентът се ангажира информацията за дигиталните улеснения да се популяризира в мрежата на неделните училища и лекторатите по български език в чужбина. Йотова изрази надежда, че диаспорите ни по света ще помогнат речникът да се обогати, а с помощта на платформата да говорят на още по-ясен и чист роден език.

Ученикът от Американския колеж е създател и на платформата Cyrlearnic. По нея работи с Димитър Костадинов и Кристиян Върбановски около 2-3 месеца. С приложението може да се изучава кирилицата от англоговорещите. Тя може да се ползва и от българи в чужбина, които не са учили български език.

“Има много приложения, с които може да се научи китайската, арабската или английската азбука. Според мен има огромен потенциал кирилицата да се разпространи в целия свят и много хора проявяват интерес към нея, затова решихме да създадем едно приложение за изучаването ѝ”, разказа Огнян. С приложението човек може не само да види как изглежда азбуката, но и да чуе как звучи. Може да упражни и ръкописа на буквите.

Талантливото момче се занимава с програмиране от втори клас. Работи по много различни проекти. Тези две приложения обаче определя като най-полезните, защото ще помогнат за изучаването и запазването на българския език.

В момента ученикът работи по две нови приложения.

“Усъвършенствам един български синтезатор на реч, който да използва новите технологии на “Майкрософт” и “Гугъл”, за да

може да

генерира много

реалистична реч

на български

език”,

разказва 17-годишното момче.

Другото е образователно приложение, където учители да качват клипчета с интересна информация, за която не остава време по време на часовете.

“Има много материал по история и география, който се пропуска, и искаме да направим някаква среда, където учителите могат да качват интересни неща, които е хубаво учениците да знаят, но не се покриват в училище”, разказва за идеята си Огнян.

Въпреки натоварената си програма младежът работи по различни каузи. Той дори

преподава

програмиране

на малки деца

и ученици

на неговата възраст. “В Американския колеж всеки ден имаме тестове, домашни, обаче съм се научил да оползотворявам свободното си време с различни проекти”, разказва той.

“Занимавам се не само с проекти за българския език, но съм в училищна среда и забелязвам много проблеми, които се опитвам да разреша по някакъв начин, казва още ученикът.

С преподаването е забелязал, че учениците искат да могат да работят върху това, което научават, и да го практикуват. Другото е, че те искат да изразяват своята креативна мисъл и артистични възгледи върху това, което учат.

“Чрез дигиталните технологии и приложения е възможно да го направят и образованието да премине към взаимна работа между учител и ученик, а не просто да казват какво трябва да се научи”, смята Огнян.

Според него онлайн обучението е единствената възможност в тази ситуация с пандемията.

“То се приема по два коренно различни начина от учениците - някои се радват, че така имат повече свободно време, на други не им харесва, защото искат да са със съучениците си. Онлайн обучението има смисъл, защото всеки ден в България се заразяват и умират много хора и въпреки че има минуси, според мен е наложително”, казва още Огнян.