Спират новите поръчки за зимно почистване, а сегашните – блокирани

https://www.24chasa.bg/novini/article/10332806 www.24chasa.bg
СНИМКА: Пиксабей

Жалбите на пътните фирми вече са 21 за всички пътища в страната

Спорът кой да чисти пътищата в страната от снега през предстоящата зима се затегна, след като в сряда Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производства по повечето от постъпилите жалби за стопиране на тези обществени поръчки, които Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) обяви преди седмица.

Жалбите са подадени от фирмите, които имат действащи в момента договори за тази дейност, които изтичат чак през 2023 г. До края на работния ден във вторник жалбите станаха 21 на брой, като на практика са обжалвани всички обявени процедури, и то с всичките им позиции, т.е. за чистене на снега в цялата страна включително и по основните магистрали.

Все още не са образувани производства по всички жалби, защото те са подадени в няколко поредни дни.

Според последните промени в Закона за обществените поръчки от 2019 г., когато жалбоподателят е поискал като временна мярка спиране на процедурата до окончателното решение на спора, КЗК е длъжна да уведоми възложителя в същия ден, в който е образувала производството, или най-късно на следващия.

От отговора на въпрос, който “24 часа” зададе на АПИ, стана ясно, че това не е станало в сряда. В отговора на агенцията обаче се подчертава, че по закон тя е длъжна да спре процедурите в деня или най-късно на следващия, в който получи уведомление от КЗК за образувано производство, и ще го направи.

В същото време в сряда, 27 октомври, изтече крайният срок за подаване на оферти, а интересът към тези обществени поръчки е голям, личи от регистъра им. По всички процедури са задавани много уточняващи въпроси от кандидатите. В поръчката за област Монтана например един от кандидатите е попитал защо се искат оферти за чистене на виадукти и тунели, след като в областта такива няма. Отговорът гласи, че подателят на офертата трябва да се придържа към изискванията.

Ако спорът между пътноподдържащите фирми и АПИ не бъде решен преди първия сериозен сняг, засега няма да има кой да го чисти. Действащите договори изискват пътната агенция да възложи на фирмите тази дейност, а тя не го е направила до момента.