Банките все по-далеч физически, но все по близо до клиентите

https://www.24chasa.bg/novini/article/10344225 www.24chasa.bg
Рутинните операции като теглене и внасяне на пари, преводи и плащания все повече ще изчезват като услуги в банковите офиси, а обслужването там ще се превърне в цялостна консултация за финансите на клиентите.

Финансовите институции ще инвестират повече в сигурността на

потребителите, след като контактите с тях ще стават все по-редки

Времената, в които банковите служители в офиса познаваха редовните си клиенти по име и физиономия, отминават.

С темпове, ускорени от пандемията, банките се превръщат от традиционни финансови институции с богата клонова мрежа и определени услуги, изискващи физическо присъствие, във виртуални институции, които насърчават клиентите си да управляват своите пари само с няколко клика през мобилно устройство.

Безспорно е, че мобилното и онлайн банкиране позволяват гъвкавост и бързина, пестят време, елиминират чакане по опашки. Все повече стават онлайн платформите, през които собствениците на сметки могат не просто да направят превод или да платят битовите си сметки, а да инвестират и управляват активно финансите си.

Личното обслужване в банковите офиси няма да бъде преустановено напълно. Има достатъчно хора, които по различни причини ще останат таргет група за обслужване в клоновете.

Според банкери и финансисти

бъдещето

на банките се

определя от

две основни

тенденции

Първата - дигитализацията, ще замества все повече традиционните с клонове и офиси. Втората - личното банкиране, ще се промени.

Трансформацията вече стартира - вижда се по намаляване на клоновата мрежа, което позволява на финансовите институции да редуцират оперативните си разходи и да вложат средства в нови технологии. Екипите в офисите вече са фокусирани към срещи и консултиране на клиентите - какво да правят със своите спестявания, когато имат нужда от финансиране, каква опция е най-подходяща за тях и т.н. Все по-рядко в клоновете някой се занимава с разплащания или с пари в брой. Защото тези услуги са достъпни чрез дигиталните канали и 24-часовите зони на банката.

Всъщност

клиентите могат

да правят

всичко, без

изобщо да

посещават офис

Самите клонове също стават дигитални, с интериор и зони за самообслужване, които да предоставят персонален подход.

Банките залагат и на разширяване на обхвата на банковите си карти, така че да стават възможни все повече разплащания онлайн. Офисите ще са интегрирани с дигиталните канали с фокус върху консултиране и експертна помощ. Непосредствените цели на много от банките са 80% от трансакциите и 50% от обема на кредитиране за физическите лица да се изпълняват в дигиталните канали.

Докато преди 10-15 години никой не говореше за мобилни портфейли и дигитални пари, днес все повече хора ги използват и банките се конкурират във въвеждането на такива технологии.

Все повече анализатори смятат, че банките на близкото бъдеще ще се отличават с няколко характерни особености. Първата е

по-осезателно

присъствие

на изкуствения

интелект

Потребителите вече свикнаха с удобството да го използват в много от ежедневните си задачи, а скоро ще изискват същите неща и във финансовите си взаимоотношения. Защото не е само сцена от фантастичен филм този интелект да замества служителите в банковите офиси, а компютърни програми да гарантират сигурността на операциите, трансакциите и банковата тайна.

Според експерти банките могат успешно да предложат облачни услуги и други подобни за съхранение на данни, опирайки се на своята репутация, високо ниво на киберзащита и юридическа експертиза. И прогнозират, че трезорите на бъдещето ще съхраняват интелектуална собственост, договори, медийно съдържание и бизнес идеи.

Част от тези промени са свързани и с бъдещето на парите. Само след 10 години физическите банкноти и монети може да се превърнат в екзотика, а дигиталните пари да заемат мястото им като основна форма на разплащане. Това би довело до редица последствия, които ще се отразят на почти всеки бизнес модел. А напредването на технологиите и използването на биометрика правят кражбата на данни и финансовите злоупотреби много трудни. Физическите дебитни и кредитни карти вероятно постепенно ще изчезнат.

Една от най-важните промени в бизнес модела на банките ще бъде фокусирането им върху цялостното финансово състояние на техните клиенти, а не само върху отделните трансакции. Смяната на жилището, появата на децата, загуба или смяна на работата – банките трябва да намерят мястото си като партньор и консултант в управлението на всяко от тези житейски събития.

Потребителите вече ще искат не просто ипотека, а и почистваща фирма, интериорен дизайнер и застраховател. Когато загубят работата си, те ще очакват банката да им помогне в търсенето на кариерно планиране, в защитата на плащанията и банковите сметки.

На форум в София наскоро, на който бе обсъждано бъдещето на парите, стана ясно, че

водеща в

промените ще е

дигитализацията

на парите

Дигиталните пари, с които се работи при онлайн банкирането, са базирани на съществуваща финансова система, само че в онлайн среда. Достъпът до тях става през акаунт, в който трябва да докажете идентичността си. При токенизираните пари говорим за дигитални пари със софтуерен код, обикновено блокчейн базирани.

За разлика от класическия депозит, банката ще съхранява новите пари и ще ни налага малка такса за това, но няма право да ги отдава за кредит. Предстои в края на тази година и въвеждането на регулации за биткойн и криптовалути.

Макар че ще продължи свиването на употребата на хартиени пари, все още е рано да се говори за тяхната смърт.

Общото на промените в парите и банките е, че ако в момента много финансови институции не работят през уикенда и не са достъпни, вече бързо се върви към достъп на всеки клиент до парите му по всяка време и от всяка точка на света.