С е-речници децата разбират, че чаршия не значи точно мол

https://www.24chasa.bg/novini/article/10408254 www.24chasa.bg

Кои платформи помагат на учениците да са тип-топ с четенето с разбиране, тестовите задачи за граматика и пунктуацията

"Образование 4.0” е съвместна инициатива на Vivacom и в. „“24 часа” за дигитална трансформация на основното и средното образование.
Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализацията на българските училища чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.

Историзмите и архаизмите са думи, които може да затруднят седмокласниците. За тях дума като бран днес нищо не означава. За да разберат, че в годините назад е означавала война, помагал онлайн речник на остарелите думи. Стока не значи само продукт в магазина. Някога стока са назовавали добитъка.

С каква дума днес назоваваме мястото чаршия? Ами, мол, госпожо! Да, но в мола имаме само готови продукти, а на чаршията майсторите занаятчии и продават, и произвеждат. Това разказва за онлайн уроците си със седмокласниците учителката по български език и литература от столичното 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” Катерина Иванова.

Когато имат съмнения, ползва “Как се пише?” - сайт на Павлина Върбанова, която също преподава български език. Има голяма база, а

отговорът се

получава бързо

От голямо значение било и общуването с колеги в различни групи. Там също обратната връзка е бърза. Ако ситуацията е свързана с казус и в един учебник е посочено едно, а в друг - друго, се стига до езиковите справки на Института по български език на БАН.

Учениците ѝ ползват Уча.се, Кан Академия, pomagalo.com, Akademico, Букледария.

Видеоуроци за 7-и клас на Уча.се например правят така, че учениците да са тип-топ с местоименията и причастията. После... какво е положението със съюзите, частиците и междуметията? Кое изречение е грешно:

* Не казвай на никого за случилото се!

* Не казвай на никой за случилото се!

Вярно е първото.

“Днес има доста предизвикателства пред учениците и учителите. Първата ми мисъл като един тепърва встъпващ в образованието млад учител беше дали и как ще се справя с това

да науча децата да пишат

правилно през компютъра

Оказа се обаче, че с малко повече упоритост, а и с желанието и отдадеността на децата обучението в електронна среда може да е много успешно. Понеже не смятам, че в грамотността има мода, мисля, че човек трябва

да борави съвестно с

родното слово”,

казва Даниела Георгиева, учителка по български език и литература в прогимназиален етап в столичното 51-о средно училище “Елисавета Багряна”. Държи на същите неща, на които са държали и учителите ѝ - осмисляне на логическите връзки в езика и познаване на правилата за правопис и пунктуация. Речта - устна или писмена - е голям процент от първото впечатление, а ние имаме право само на едно, казва учителката.

Младата преподавателка предлага за бързи справки по езикови проблеми, независимо каква е възрастта на учениците, онлайн справочника на Павлина Върбанова. Това, което го различавало от повечето речници, е пълнотата му - в сайта има примери, обяснения на правилата, на корена на самата дума и т.н. https://kaksepishe.com/.

Според Даниела Георгиева все пак, когато говорим за речници, в основата е тълковният речник на Института за български език - https://ibl.bas.bg/rbe/.

Възползва се и от аудиодиктовките на Института за български език на БАН https://ibl.bas.bg/, а ако децата имат желание, могат да се упражняват и сами.

Според учителката по български език и литература знанията и уменията идват с практиката и без сериозна работа не може. Понякога използва тестовете за преговор на онлайн платформата Уча.се. Видеоуроците им също са полезни. Изключително много харесвам нововъведението им след всеки такъв – преговор под формата на мисловна карта, обяснява педагожката.

Харесва и уроците, качени в YouTube канала на Academico. Подходящи са за деца от 1-и до 7-и клас.

Често проверява знанията на учениците, когато са в онлайн среда на обучение, с помощта на приложението “Google forms” (“Гугъл формуляр”), където

изготвя тестове и упражнения за тях

“Задавам време, час, условия, а обратната връзка е бърза. Така и двете страни са доволни. Има много възможности за различни по форма задачи - от избиране на един правилен отговор до възможност за свободни отговори, задачи в табличен вид и др.”

Още един наистина хубав сайт е http://www. myschoolbel.info/index. html.

Доста старателно са събрани различни по вид материали по български език и литература – презентации, планове, тестове… Хубавото било, че сайтът обхваща повече възрастови категории - стига чак до кандидат-студентите.