Чисто нов Закон за движение по пътищата и Агенция "Пътна инфраструктура" да се върне в министерството на транспорта са едни от първите предложения в дискусията на тема "Транспорт" предшестваща евентуално коалиционно споразумение за правителство. Направи ги БСП, която беше първа.
Експертите на социалистите настояха още за орган за одит на пътищата, за да е ясно как се строят магистрали и пътища.
Промени в обучението за водачи, като едно от предложенията е да се създадат 28 полигона за практическо обучение в страната. На тях кандидатите за книжка да се обучават как да управляват в критични ситуации - при дъжд, лед, сняг, при опесъчаване. Единен контролен орган на пътя, а не както сега - КАТ и "Автомобилна администрация", е другото им предложение.
В морския транспорт предложението е агенция "Морска администрация" да се премести от София във Варна, да не се дава на концесия пристанище Варна Запад.
В жп транспорта БСП предлага в първите 2 години обновяване на жп парка с 20 хибридни локомотива, 25 мотрисни влака, 150 модарни пътнически вагона. Настоява се за синхронизиране на разписанията на влакове и автобуси. Обединяване на НКЖИ, БДЖ и "Транспортно строителство и възстановяване" в компания "Български железници".
От "Има такъв народ" предлагат се концентрират върху остта "Ориент-Източносредиземноморски" и да се кандидатства за пари за частта му на българска територия от Видин до Истанбул и Анкара. Става въпрос и за железопътни и автомагистрали, 82% от трафика не е български, посочита те като мотив за европейско финансиране.
Ацентират на електромобилността.
В пътната инфраструктура и БСП и ИНТ предложиха магистрала от Истанбул, Бургас, Варна, Констанца.
Експертите на Слави Трифонов настояха за скоростно завършване на магистрала "Струма", ускоряване на "Хемус", дори с промени на закона за ускоряване на отчуждаване на земи. Те настояха да се запише и изграждането на коридор 9, Русе, Велико Търново, Стара Загора,Хасково през Габрово с тунел под Шипка.
Завършване на коридор 8 от Кюстендил до София, Бургас и Варна, е друго тяхно искане.
Да се проучи дали има трафик за построяване на тунел в източната част на Стара планина, предложиха те.
Пристанищата в другите държави не са частни, след като у нас има, то да се засили контролът. Цитира се, че двойно по-големи таксите на пристенище Варна в сравнение с пристанище Констанца, което е един от мотивите товарите да се отклоняват към Румъния.
Специалистите предложиха да се направи одит за пътните знаки, както и контролен орган за пътната сигнализация.
В сферата на въздушния транспорт те се спряха на концесионирането на летище София и настояха държавата да влезе в ролята си, тъй като на столичното летище нищо не се правело. Предложиха да се инспектира и какво се случва с държавното предприятие "Летище София", според тях имало несъбрани 60 млн. лв. от времето, когато тази фирма беше оператор на аеропорта преди концесионирането.
Да се прецени как ще се развива летище Пловдив, ако е държавно, ще трябва нова писта, ако ще се развива на концесия първо е нужно изясняване на собствеността, защото първите две процедури се провалили тъкмо за това.
От "Демократична България" искат нов закон за превоз на пътници с обществен транспорт, в центърът на прогамата ни е пътникът, а не километрите, заявиха те. Съгласиха се, че е необходим нов Закон за движение по пътищата, както и с преминаването на пътната агенция към транспортното министерство. Сред законовите промени те записват и мерки утежняващи купуването на стари автомобили.
ДБ подкрепя одитния орган за пътното строителство и за маркировката. Категорично са за отпадане на синия талон и въвеждане на електронно връчване на фишове.
В пътното строителство искат бързо завършване на "Струма", но и двете ленти да са извън Кресненското дефиле. Одит и преразглеждане на толтаксите, тъй като замисълът на въвеждането на системата в частта за приходите не бил осъществен. В жп транспорта от "Демократична България" смятат, че е невъзможно обядиняването на БДЖ и НКЖИ.
Два основни приоритета обявиха "Продължаваме промяната". Първата
Да се вдигне скоростта на хора и стоки в България с около 30 до 50 км в час и първата цел, втората е свързаност със съседите. Представи ги Асен Василев. Фериботните връзки по Дунав да станат мостове, а при Русе да се вдигне втори мост. Втори мост и при Аспарухово при Варна.
Тунелът под Петрохан е сред проектите на партията, за жп тунел ще се търси откъде пари. Завършване на тунела под Шипка и връзките с магистралите, да се прецени има ли трафик за трети тунел под Стара Планива, дали при Рижкия проход, дали при Плевен. Околовръстните пътища на Пловдив, Своге, Банкя също са на дневен ред.
В намеренията влизат и надземни железници в Пловив, Варна, Русе. Експертите на партията са за концесиониране на пристанищата, искат нов кодекс за морско корабоплаване да раздели морето от реката, искат стратегия.
Василев заяви, че ще се преразглежда обхвата на пътищата с тол такси, както и самите такси. Вероятно той ще се разшири до 12 000 км.
Дебатът продължава.
Тук гледайте дискусията на тема "Транспорт".