44 тела в автобуса, оцелял пътник твърди, че спасените са 8, а не 7 (обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/10437493 www.24chasa.bg
Милева, Сарафов и Маринов разказаха за разследването. СНИМКА: НОВА ТЕЛЕВИЗИЯ

Проверяват дали намерени останки не са на 45-атата жертва, или човекът се е преместил в друг рейс

Иван Гешев
Иван Гешев

Машината пламнала от искра на влачена по шосето мантинела

ЛЮБОМИР ЙОВЕСКИ
ЛЮБОМИР ЙОВЕСКИ

3 туби от нафта били до резервоара, но празни и не са се запалили

Един пътник от автобуса ковчег, пламнал в нощта срещу вторник на магистрала “Струма”, липсва. Оцелял в огнения ад говорил пред разследващите за 8 спасили се, а не за 7. Това съобщиха от прокуратурата вчера.

“Ние се спасихме 8 човека”, твърдял свидетелят пред говорителката на главния прокурор Сийка Милева, разказа тя. И обясни, че при огледите в автобуса разследващите се натъкнали на 44 тела, а не на 45, както първоначално смятали.

“Остава

голямата

загадка къде е

осмото лице

Работим по тази версия. Не искаме да вкарваме объркване сред вас. Може да се касае за недобър спомен” , посочи Милева.

Мъжът обаче говорил, че са били 8 души на платното след самата катастрофа, а не че 8 са излезли от рейса. Затова е възможно да става дума за човек, който е спрял да помага, когато е видял горящия автобус.

Бройката на пътниците - 52-ма, е извадена от списъка с имената на хората, които са се намирали в автобуса, когато той е преминал граничния контрол на Капитан Андреево в 21,12 ч в понеделник. След това обаче 5-те автобуса на македонската фирма “Беса транс” спирали за почивки, а оцелелите пътници разказали, че хората се местили от един рейс в друг. Затова българските разследващи ще направят съпоставка на списъците с влезлите на Капитан Андреево, с тези на напусналите страната през Гюешево и на оцелелите 7, които са на лечение в “Пирогов”.

Друга проверка, която ще се прави, е на открити трупни останки. Намерени са крайници, за които са назначени ДНК експертизи. Те трябва да покажат дали не става дума за 45-а жертва, която е изгоряла, или останките са на някое от намерените 44 тела. Разследващи потвърдиха пред “24 часа”, че проверяват тази хипотеза, но обясниха, че по-скоро става дума за 44 жертви.

Следователите отхвърлиха версията, че бутилките с нафта, превозвани в автобуса, са причина за пожара. “На местопроизшествието са намерени три туби. В тях има само остатъци от нафта. Не са били пълни, не са се възпламенили, респективно пожарът не е възникнал от тях. Няма находки на бензин или други запалителни материали освен обичайните за един автобус - гориво, масло от двигател”, съобщи шефът на следствието Борислав Сарафов. Той обясни и че няма преки очевидци на катастрофата и последвалия пожар.

Самият инцидент станал, след като по неизвестни засега причини автобусът първо се ударил в мантинелата на островчето на 31-ия километър на магистралата. Отнесъл колчетата и завлачил желязото. Автобусът продължил да се движи към мантинелите между двете платна на пътя. След като се врязал в тях, те пробили резервоара, а искра от стържещото по асфалта желязо възпламенила горивото, гласи водещата версия на разследващите. Предната врата на автобуса паднала, но пътниците нямало как да се спасят оттам, тъй като там бушувал пожарът. Другата

врата била

блокирана от

мантинелата,

разказа Мариан Маринов, който е начело на разследващия екип от следователи.

Като най-вероятна причина за катастрофата бе посочена грешка на шофьора. Сарафов обаче бе категоричен, че проверяват пътя и маркировката. “Движението в посочения участък е зле организирано. Мантинелата, на която първоначално се е нанизал автобусът, не само не е полезна, а опасна за движението. Всъщност тя е способствала за настъпване на инцидента. Тези обстоятелства също ще бъдат изследвани от нас. Дали, ако е имало човешка грешка, тя е била улеснена и за нея е способствала лоша организация, лоша сигнализация, лоша маркировка и лоша организация на движението”, обясни шефът на следствието.

Заради това главният прокурор Иван Гешев е назначил проверка на всички магистрали. (Виж карето горе).

Разпитани са двама пътници, които са били будни по време на катастрофата. Сарафов не разкри показанията им, но обясни, че те са ясни, последователни и се препокриват. Проверена и отхвърлена е версията за терористичен атентат.

Точният отговор на въпроса каква е причината за катастрофата и пожара ще дадат комплексна съдебномедицинска, автотехническа и пожаротехническа експертиза.

Гешев нареди проверкан на знаците и маркировката на магистралите

Проверка на знаците и маркировката на магистралите и първокласните пътища нареди главният прокурор Иван Гешев.

Тя ще се води от Върховната административна прокуратура. В нея ще се включат български и международни експерти, но и специалисти от неправителствени организации. При данни за престъпление екипът ще докладва на Върховната касационна прокуратура. Оттам ще преценят как и дали да бъде търсена наказателна отговорност от длъжностни лица.

Ако обаче става дума само за административни нарушения, материалите ще се изпратят в Министерския съвет. Оттам пък ще санкционират виновните, обясни говорителката на главния прокурор Сийка Милева.

Тялото на втория шофьор намерено в отсека за спане

Завършено е изследването на 44 тела от изгорелия автобус на “Струма” и на останки. Това твърди директорът на скопската “Съдебна медицина” д-р Александър Станков. Той намекна за останки от 45-о тяло, но по-късно пред БТА посочи, че доказани са само 44 жертви. Станков е част от екипа от трима македонски съдебни лекари, които пристигнаха в България да участват в аутопсията на жертвите от чудовищната катастрофа на магистрала “Струма”.

Междувременно БНТ се свърза със сина на втория шофьор на автобуса. Според Бесар тялото на баща му Кадри Мемеди е намерено в отделението за спане. Не е потвърдено дали не е шофирал. Синът му бил в България да разпознае тялото и се е прибрал. 54-годишният шофьор имал над 20 г. стаж. Пътувал често до Германия и Турция и познавал добре маршрутите. Автобусът е бил технически изряден според сина му. Бесар твърди, че “Беса Транс” има сервиз и в Турция. Кадри не допускал пътници с опасен багаж в автобуса - нито с пиротехника, нито с гориво.

Бесар твърди още, че в списъка на оцелелите има един човек, който не е в списъка с пътници - Шади Науфал Салех. Според изданието “Слободен печат” той се казва Шаип Науф Салах, на 36 г., и е гражданин на ОАЕ. В списъка на 7-те оцелели на македонското МВР арабинът липсва, но го имало в болничния.

Двамата македонски митничари, които са пропуснали автобуса през границата без документи, са отстранени от работа. Рейсът не е имал разрешение за международни превози на пътници и този факт не е отразен в системата на митниците, макар автобусът да е минал през 3 граници. Предстои да бъде санкциониран и прекият ръководител на митничарите.

Оцелелите още не са разпитани официално”, каза пред bTV главният обвинител на Северна Македония Любомир Йовески. Той уточни, че на мястото на инцидента е видял пластмасови туби, които не били изгорели. Той определи като спекулация твърденията, че инцидентът е причинен заради възпламеняване на въпросните туби. “Няма да водим паралелно разследване, то се води от прокуратурата на България”, заяви Йовески.

Общинският съвет в Скопие е взел решение да отпусне 2 млн. денара (около 65 000 лв.) помощ за семействата на загиналите.

Задържаха мъж, писал грозни думи за трагедията

24-годишен мъж, писал грозни думи за трагедията в македонска фейсбук група, бе задържан от отдел “Киберпрестъпност” в ГДБОП.

Той е публикувал коментари, несъвместими с морално-етичните норми, посочиха от МВР. И обясниха, че мъжът има криминални регистрации. По данни на “24 часа” става дума за кражба, а задържаният е Стефан Белев.

Той е разследван за проповядване на омраза, основана на народност, чрез информационна система. Мъжът засега не е подведен под наказателна отговорност. Причината е, че все още не е категорично доказано, че именно той е писал от профила си във фейсбук, а не негов колега например. Ако бъде признат за виновен, Белев може да получи присъда от 1 до 4 години затвор, глоба от 5000 до 10 000 лв., както и обществено порицание.