Изпит като за шофьорска книжка, когато дронове до 2 кг ще летят над множество

https://www.24chasa.bg/novini/article/10441009 www.24chasa.bg
Най-леките дронове могат да се управляват и от 16-годишни, но само ако са членове на аероклуб.

За малките и за големите, които не се пускат над жилищни и индустриални зони, обучението и изпитът са онлайн

Най-рисково при полет на дрон е, когато лети над множество хора. При такова пилотиране този, който го управлява, освен че трябва да се е самообучил онлайн и да е практикувал, ще държи изпит за книжка не онлайн, а присъствено, както е при изпита за кола.

Това предвижда проект за наредба за управление на безпилотни летателни системи. Тя е първият нормативен документ у нас, който регламентира дейността най-вече на дистанционното опериране и пилотиране на дронове. Той идва след регламент на ЕС, който е в действие от началото на годината, каза Христо Гунчев, началник на отдел “Въздушно пространство, търсене и спасяване” в ГД “Гражданска въздухоплавателна администрация”.

На оператора на дрон се издава уникален номер, който се поставя на всеки притежаван от него апарат. Този номер е в сила от 2 до 5 години, тъй като толкова е животът на тези безпилотни машини. И пилотът получава уникален номер.

1250 са регистрираните оператори на дронове у нас в момента.

Дрон

може да бъде

управляван и от

16-годишен

тийнейджър,

това е минималната възрастова граница, предвидена от нормативния документ, но само ако младежът е записан в аероклуб.

В случаите, когато дистанционно управляващият пилот няма навършени 18 години, за оператор на безпилотната летателна система се регистрира родител или настойник.

Операциите с дроновете са три категории. Първата е неограничена, в нея се изисква пилотът да бъде обучен да управлява дрона в рамките на видимостта, на височина не повече от 120 метра, а самият апарат трябва да тежи не повече от 25 килограма. Това са и масово разпространените машини, струват между 1000 и 2000 лв., така че в повечето случаи операторите са и собственици.

Тази най-масова категория е разделена на три подкатегории.

А1 е за операции с дронове до 500 грама, а от 1 януари 2023 г. теглото им се увеличава на 900 грама. Тези малки машини са с най-малък риск и на тях им е позволено да летят над множество от хора, примерно да се заснема митинг.

А2 е за операции, при които се позволява да се лети в близост до хора, а теглото на машините е до 2 килограма. От 1 януари 2023 г. килограмите се увеличават на 4.

Този сегмент е най-рисковият, тъй като теглото е средно, а се позволява да се лети близо до хората. Тъкмо за операторите на този клас дронове и за пилотите се изисква присъствено обучение в авиоучилище и присъствен, а не онлайн изпит.

А3 е подкатегорията с най-тежки машини, от 2 до 25 кг. Пилотите на тези дронове

имат право да ги

управляват само

далеч от хора и

извън жилищни

и индустриални

зони

Еврорегламентът е предвидил и още две основни категории.Специфичната категория е със среден риск на операциите. При нея за експлоатацията на дроновете се изисква разрешение от Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация”. Операторът прави оценка на риска и какви мерки да предприеме, за да го минимизира. Ако се иска с дрон до 4 кг да се лети в близост до хора, то той трябва да е оборудван с парашут или пък със системи, които да облекчат удара, ако падне сред хората.

Другата категория са сертифицираните операции с дронове. Към тях се прилагат изискванията за пилотирана авиация. Все още такива безпилотни системи не са произведени в страните от Европейския съюз, има военни дронове в САЩ.

Наредбата въвежда и географски зони. Това са зони, които са забранени за дронове, или пък с ограничения за тях. Класическият пример е зоната около АЕЦ “Козлодуй”.