Тяло на дете намерено под разтопена пластмаса в автобуса 4 дни след трагедията на “Струма” (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/10441130 www.24chasa.bg

Това е мистериозната 45-а жертва на катастрофата, открита е при втория оглед

Дете е 45-ата жертва на катастрофата с автобуса на магистрала “Струма”. Останките му не бяха открити от разследващите при първия оглед на рейса ковчег, който пламна на магистралата във вторник. Така бе разгадана мистерията с първоначално откритите 44 починали и 7 спасени при 52-ма, преминали границата с рейса.

За липсващия пътник разказа в четвъртък говорителката на главния прокурор Сийка Милева. Тя обясни още, че оцелял ѝ разказал за 8 спасени, а не 7. Милева добави, че може да се касае за лош спомен. Другата версия бе, че е възможно пътник, преминал границата с Турция на Капитан Андреево с фаталния автобус, да се е прехвърлил в друг рейс от екскурзията.

Обгорелият труп на детето е бил пропуснат от разследващият екип от 3-ма прокурори и шестима следователи от Националната следствена служба. Открит е при повторен оглед. Телцето било покрито с разтопила се пластмаса, както и стопени материали от седалките. Затова не било видяно при първоначалния оглед, а едва при повторния.

“Освен втори оглед ще има трети, вероятно четвърти, ако не и пети. Автобусът се изследва от автоексперти, пожароексперти, съдебни лекари”, разказа зам. главният прокурор и шеф на следствието Борислав Сарафов. Задачата им е сложна и трудоемка. Сарафов е убеден, че

всички експерти

ще искат да

видят много

пъти автобуса

И екипът от командированите в Скопие следовател и прокурор заминаха за западната ни съседка и ще останат там най-късно до неделя. Те трябва да донесат документацията, свързана с катастрофиралия автобус, както и ДНК профили на роднините на загиналите. Веднага след това ще започне и идентифицирането на жертвите на инцидента.

Междувременно Орхан Алити, един от седмината, оцелели при жестоката трагедия, разказа за преживяното пред македонското издание “Слободен печат”. Алити пътувал заедно със сина си Висар, на 23 г., който обаче загина. Бащата успял да счупи задното стъкло на автобуса и да скочи, заедно с другия оцелял Лулзим помогнали и на останалите. За жалост обаче, Орхан не е могъл да помогне на сина си.

От болничната стая в “Пирогов” мъжът, който има и белгийско гражданство, разказва по телефона на репортер на “Слободен печат” последните часове преди трагедията. Обяснява, че е в добро здравословно състояние и се надява във вторник да бъде изписан от болницата. Първия ден му била извършена интервенция на десния крак, а в четвъртък - операция на гърба. В петък му направили още една радиография.

“Когато тръгнахме от Истанбул, бяхме в търговския център “212”, а екскурзоводът Мусин Широки каза в 15,45 часа да сме в автобуса и да тръгнем за Македония. Тръгнахме оттам в 17 часа. Преди да тръгнем, разговарях с чичо Хамди от Студеничани, изпушихме по една цигара. Той ми каза, че

на предната

дясна гума

забелязал,

че нещо тече

Отидохме и видяхме с фенерчето на телефона, изглеждаше като дупка под гумата. Казах му на чичо Хамди, че може да е глицерин, но си мислех, че не е нищо страшно, защото в този момент нищо не капеше. Стигнахме до границата с България. След като минахме, на 20 метра ядохме и тръгнахме отново”, обяснява Орхан. От думите му излиза, че проблем с предната дясна гума, за която “24 часа” писа, че е била унищожена, е имало още преди автобусът да влезе в България. В момента на нещастието мъжът бил буден и видял, че автобусът се ударил в мантинелата.

“Мислех, че шофьорът е заспал и затова му избяга воланът и се удари, но в това време избухна пожар и това не ми изглеждаше нормално. Автобусът забави малко, после пак продължи да се движи, но пак имаше пламък”, спомня си Орхан.

Всички изпаднали в паника и никой не знаел какво се случва. “В този момент човек много бързо премисля, че ако пожарът обхване рейса, вратите няма да се отворят. Скочих с двата крака към задното стъкло, но първия път не се счупи. Втория път скочихме аз и Лулзим и пак с двата крака и успяхме да излезем навън. Мислех само как да стана и да извикам на другите да излязат навън от прозореца. Когато се намерих на асфалта на отсрещното платно, помислих, че ако дойде автомобил, може да стане още по-лошо. Върнах се и минах пак от другата страна на пътя и почнах да викам по сина ми Висар, но той не отговори”, разказва Орхан през сълзи.

Когато били навън, видял, че автобусът и отзад вече е обхванат от пламъци. Видял някои хора да скачат след него. Лулзим викал по съпругата си. Опитал се да стане на крака, но не успял, защото единият бил счупен. Видял, че след него излезли пътници от Долно Количане, а 17-годишната Зулихя плачела много. След това минал друг автобус на “Беса транс”, пътниците искали да им помогнат. Рейсът минал вероятно след 20 минути. “Помогнаха ни да побегнем от мястото”, допълва разказа си Орхан.

Разследващите засега дават вяра на версията за грешка на шофьора. Следствието работи и по хипотезата за лоша пътна маркировка, знаци и организация на движението. Затова и главният прокурор Иван Гешев възложи на регионалното министерство и Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” да извършат спешна проверка на пътните знаци и маркировката на магистралите и първокласните пътища в цялата страна.

Фаталният рейс минавал македонската граница с чужд лиценз 135 пъти за 2 г.

Номерата на извлечения от лицензи, регистрирани в Митническата администрация на вход и изход и с които се спекулира в публичното пространство, в нито един от случаите не са собственост на изгорелия автобус на превозвача “Беса транс”. Това съобщават от Министерството на транспорта и съобщенията на РС Македония.

Това означава, че превозвачът е злоупотребил с удостоверение от друго превозно средство и лиценз от дружеството, като по този начин съзнателно е нарушил разпоредбите на Закона за автомобилните превози, смятат властите. Тъй като автобусът е влизал и напускал страната, от Министерството на транспорта и съобщенията посочват, че те не са орган, който има правомощия да контролира. Тази информация трябва да се доказва от международни и местни разследващи органи.

За изгорелия автобус превозвачът “Беса транс” не е разполагал с удостоверение от лиценза за международен свободен превоз на пътници. Автобусът не е регистриран и в електронната база данни на транспортното министерство.

“За уточняване, номерът 007017 е номер на лиценз на превозвача “Беса транс” БТБ за извършване на международен превоз на пътници. Номерът 22679, с който се спекулира от някои медии и който е използван от изгорелия автобус на излизане от страната, е от лиценза на друго превозно средство, с други номера, също собственост на превозвача “Беса транс”, се казва още в информацията на македонското транспортно министерство.

Въпреки нередовните документи рейсът е преминал границите на РС Македония 135 пъти през миналата и тази година. Установено е, че през 2020 г. автобусът е влизал и излизал от страната 22 пъти, а през 2021 г. - 113 пъти. (24часа)