Швейцарци рекламират зелено летище у нас, Румен Гайтански им продава концесията в Горна Оряховица

https://www.24chasa.bg/novini/article/10453565 www.24chasa.bg
Летище Горна Оряховица

- В понеделник в министерството на транспорта е

получено писмо за предстоящата сделка на фирмата

Основателят на “Ювелис груп” и представеният за визионер Щефен Бастиан
Основателят на “Ювелис груп” и представеният за визионер Щефен Бастиан

“Кристална вода”, свързвана с бизнесмена Вълка

Румен Гайтански
Румен Гайтански

- “Ювелис груп” вече презентира проекта

и дори описва преговори с българското

правителство, което щяло да даде

“допълнителни и уникални права на полети”

- Проф. Начев, който притежава 11,5% от

компанията, получила през 2016 г. за 35 години

аеропорта, не е информиран за сделката

- Едно от последните решения на

правителството “Борисов” бе да удължи с 4 г.

срока за инвестициите заради коронавируса

Зелено летище в България, без да се посочва в кой град, рекламира на своя сайт швейцарската фирма “Ювелис груп”. Те презентира още:

- Страхотно местоположение на карго центъра;

- Свободни от данъци зони;

- Преговори с българското правителство за уникални и допълнителни права на полети;

- Обучение на пилоти и сертифициране;

- Поддръжка и ремонт на самолети.

И още на сайта на “Ювелис груп” нейният основател Щефен Бастиан развива своята визия за ръководене на бизнес като игра на шах.

“Трябва да се подготвите за всеки възможен ход предварително в ума си.”

Очевидно регистрираната в Щвейцария компания, специализирана в консултантски услуги и финансиране на бизнеси, вече е подготвила своя ход. В понеделник от писмо, входирано в министерството на транспорта, се разбира, че швейцарците искат да влязат в концесията на летището в Горна Оряховица и да сменят “Кристална вода” - българска фирма, която се свързва с бизнесмена Румен Гайтански - Вълка.

Уведомителното писмо е от “Гражданско летище Горна Оряховица 2016”. От него става ясно, че се работи по сделка за прехвърляне на концесията и се иска съгласие на министерството, научи “24 часа”.

Министерството ще проучва компанията, която иска летище Горна Оряховица, което отдавна не приема и изпраща самолети, но пък разполага с впечатляващите 2 хиляди декара земя извън пистите.

Комисия ще анализира казуса и ще предложи на министъра решение. За да се направи анализът, ще се иска допълнителна информация от кандидата, включително и за финансовото му състояние, тъй като при участието в процедурата за концесия “Кристална вода” е доказала платежоспособност.

Според експерти

такава сделка е

възможна,

защото се

продават дялове

от фирмата

концесионер

От писмото за намерение не става ясно дали швейцарците чрез учредената на 18 октомври българска компания “Ювелис еърпорт Горна Оряховица” ще вземат цялата част на “Кристална вода”, или дял от тяхното участие.

Освен това ще се прави анализ и на досега свършеното от концесионера. Към този момент не е регистрирано неизпълнение на договора за концесия, в противен случай е щяло да има санкции, казаха от министерството.

Сделката може да стане само с решение на министъра на транспорта, тъй като концесията е публична държавна собственост.

“Кристална вода” държи 95% от фирмата концесионер “Гражданско летище Горна Оряховица 2016”, останалите 5 процента са на “Летище Горна Оряховица”, което е на транспортното министерство.

85% от “Кристална вода” са собственост на “Кай ар консулт”, а нейн собственик е Ася Христова, която свързват с бизнесмена Гайтански, 11,5% се държат от Генчо Начев и 3% са собственост на Даринка Начева, се вижда от списък на акционерите от 27 септември тази година.

Известният кардиохирург проф. Начев, чието участие в концесията на летище Горна Оряховица бе изненада преди години, днес отклони молбата ни за коментар. Лекарят обаче призна, че научава от “24 часа” за евентуалната смяна на концесионера, не е наясно с причините за това. Според проф. Начев и малкият процент в “Кристална вода”, който той притежава, не му дава тежест при взимането на решения.

Коя е швейцарската фирма, която иска да влезе в летище Горна Оряховица с концесия за 35 г., броени от 2016 г., когато е сключен концесионният договор.

Основана през 1999 г., Juwelis Global Advantage AG е преструктурирана през 2014 г. под шапката на компанията майка Juwelis Asset Holding International AG във Фойзисберг, Швейцария, и под ръководството на визионера на Juwelis Щефен Бастиан, съобщават от компанията.

Тя вече презентира зелено летище в България с текст и с видеоклип, само че не се споменава точно къде е то.

Екипът за компетентност на Juwelis “Зелени летища” събрал опит и знания от авиационни професионалисти по целия свят и

разработил

първото в Европа

зелено летище в

България,

се казва при представянето на проекта. В състояние сме да предложим уникални и изключителни летищни решения на нашите партньори, се казва още в анонса.

В България компанията стъпва първо с “Ювелис България холдинг”, собственост на JUWELIS Global Advantage AG.

След това на 18 октомври регистрира “Ювелис БГ Авиейшън груп”, което е 100% собственост на “Ювелис България”. Предметът на дейност е управление и експлоатация на летище, летищна наземна дейност и други услуги за авиацията. На същата дата е регистрирана и проектната компания, която ще участва в сделката с “Кристална вода”. Това е “Ювелис еърпорт Горна Оряховица”.

“Още не съм уведомен, общината не е страна”, коментира кметът на Горна Оряховица инж. Добромир Добрев.

“Летището винаги е било от важно значение за развитието на Горна Оряховица като индустриален парк и транспортен терминал. Да тръгне тази концесия ще даде тласък на развитието на града”, каза кметът.

Да припомним, че концесията е за срок от 35 г. и предвижда инвестиция от 32 млн. лева, в това число 22,4 млн. лв. в първите четири години от срока на концесията. Договорът предвижда модернизация и развитие за приемане на международни и вътрешни полети. Към момента няма редовни линии към летището в Горна Оряховица, то приема отделни чартъри и товарни полети.

Пандемията и приземяването на авиацията тласна аеропорта към загуба.

“Гражданско летище Горна Оряховица 2016” за 2020 г. е на минус с 2,019 млн. лв. Най-голям дял от разходите имат възнагражденията и осигуровките, които са 927 000 лв. Приходите му от летищни такси са 5000 лв., от наземни дейности - 8000 лв., и от други разпродажби 119 000 лв., се вижда от финансовия отчет за 2020 г. година.

В него са записани и задачите, които трябва да изпълни концесионерът (според договора за концесия и инвестиционната програма, която е съгласувана с министерството на транспорта).

В програмата за 2021 г. са предвидени:

- Изграждане и реконструкция на периметровата ограда, периметров път и системи за видеонаблюдение. Инвестицията е 3,76 млн. лв.

- Най-голямото вложение е за удължението на пистата с 610 м съгласно одобрения генерален план на летището. Тя е за 6,8 млн. лв.

- Новата аеронавигационна светлинна система, която е записана за тази година, ще струва 2,988 млн. лв.

- Предвидена е и доставка на авиотехника, машини и съоръжения за малко над 2 млн. лв.

- Последният ангажимент за годината е купуване, доставка, инсталиране и обучение на системи и съоръжения за авиационна сигурност - рентгени, рамки, устройства за откриване на експлозиви и други. Вложението е за 1,4 млн. лв. Или общо инвестициите за 2020-а, четвъртата година на концесията, са над 17 млн. лв.

Само че през април тази година кабинетът “Борисов 3” одобри удължаване с четири години на срока за изпълнение на задължителните инвестиции от концесионера на летището. Причината е кризата в авиация заради пандемията.

Летището има и 2000 декара земя, някога върху тях е имало идея да се направи тържище за плодове и зеленчуци.

Швейцарският кандидат може би ще опита да направи фотоволтаици върху тези 2000 декара земя на летището, тъй като зелената енергия е едно от бизнес направленията му.