Старите дизелови коли причина за 56% от емисиите от азотен оксид в София

https://www.24chasa.bg/novini/article/10481555 www.24chasa.bg
Посланикът на Швеция у нас Катарина Рангнит и Елица Панайотова, координатор на общинската инициатива "Зелена София" участваха в дискусията.

Дизеловите автомобили със стандарти за емисии Eвро 4, или по-стари са отговорни за 56% от общите емисии от азотен оксид в София. Това сочи ново проучване за възможности за понижаване на нивата на мръсния въздух на инициативата TRUE в София, което бе представено днес на дискусия за възможностите за подобряване на качеството на въздуха, организирано от Clean Air Fund в партньорство с ICCT, FIA Foundation, TRUE, Шведско-Българската търговска камара и общинската инициатива "Зелена София".

Според данните софиянци са изложени на нива на замърсяване на атмосферния въздух, които са сред най-високите, наблюдавани в европейските градове.

Един от основните източници на замърсяването на въздуха е използването на лични автомобили за придвижване, а населението на града става все по-моторизирано през последните няколко години. Важен фактор е и възрастта на автомобилния парк, който също допринася значително за замърсяването на въздуха. Такъв пример са най-старите дизелови автомобили, сертифицирани по стандарти за емисии Euro 4 или по-стари (дизелови превозни средства, регистрирани преди 2011 г.). Те са отговорни за 56% от общите емисии на азотен оксид (NOх) и за 85% от общите емисии на фини прахови частици (ФПЧ), като в същото време съставляват едва 28% от автомобилния парк.

Според изследването чрез въвеждане на нискоемисионна зона в София през 2022 г. и затягането на мерките всяка година, до 2027 г. би могло да се постигне понижение от 90% на средния емисионен фактор NOx на автомобилите и  75% намаляване на средния за автомобилния парк емисионен фактор 10 до 11 години по-рано за NOх и 4 до 6 години по-рано за ФПЧ.

Въвеждането на зона с ниски емисии  ще изисква стимулиране на ходенето пеша, колоездене, електрически автомобили, електрифициран обществен транспорт. 

В дискусията участваха посланикът на Швеция у нас Катарина Рангнит, зам.-председателят на транспортната комисия към СОС и шеф на работната група, която разработва правилата за въвеждане на нискоемисионна зона в София Зафир Зарков, представители на Clean Air Fund, която работи в световен мащаб по проекти за по-чист въздух и др.