Кораб, задвижван с водород, създадоха български учени

https://www.24chasa.bg/novini/article/10487086 www.24chasa.bg
Сградата на Русенския университет. Снимка сайт на висшето учебно заведение.

VINF 14:54:01 09-12-2021

HT1451VI.015

Демонстрационен речен кораб, задвижван с водород и слънчева енергия, е разработен в рамките на първите за България мултидисциплинарни проекти с участието на индустрията, местната власт и бизнеса. Проектът е реализиран по Национална научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита (ЕПЛЮС)" от изследователски екип на Русенския университет "Ангел Кънчев", с участието на учени от БАН и Технически университет - София, съобщиха за БТА представители на екипа.

HydRUforce е демонстрационен плавателен съд с хибридно задвижване на база слънчева енергия - батерия - водородна горивна клетка и е с нулеви въглеродни емисии. С реализацията на проекта българските учени се включват в изследванията за използване на нисковъглеродната енергия във вътрешния воден транспорт на Европа.

За корпус на плавателния съд е използван понтон със соларен покрив. Всички системи за управлението и задвижването му, както и тяхната конструктивна интеграция, са проектирани и изградени по ННП "ЕПЛЮС". Съществена иновация при създаването на кораба е комбинирането на енергия за неговото задвижване както от слънчеви панели, така и от водородна горивна клетка.

Корабът може да превозва до 12 пътници на борда /вкл. екипажа/ при скорост на плаване 5-7 km/h срещу течението и 12-14 km/h по течението на реката. Той е дълъг 10 метра и половина и тежи 3,5 тона. Задвижването му се осигурява от два електродвигателя, всеки от които е свързан към група акумулатори. Допълнително за удължаване на обхвата на плавателността са свързани и две водородни горивни клетки, като водородът за горивните клетки се осигурява от специални 10-литрови бутилки. На покрива на плавателния съд са монтирани слънчеви панели, които позволяват да се ползва енергията на слънцето за дозареждане на батериите.

Възможностите на иновативния плавателен съд HydRUforce са тествани по време на демонстрационно плаване в акваторията на р. Дунав край Силистра. Предстои през 2022 г. корабът да бъде узаконен, като междувременно учените ще продължат работата си по тестовите изпитания и оценка за практическата му пригодност, енергийна и икономическа ефективност.

Ръководител на проекта за създаване на демонстрационния плавателен съд е проф. Велизара Пенчева от РУ "Ангел Кънчев".

Националната научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита" (ЕПЛЮС) е финансирана от Министерството на образованието и науката.