Румъния вече харчи близо 4 млрд. аванс за възстановяването

https://www.24chasa.bg/novini/article/10640838 www.24chasa.bg
На 27 септември м.г. шефката на ЕК Урсула фон дер Лайен пътува до Букурещ, за да съобщи лично на румънския президент Клаус Йоханис и на тогавашния премиер Флорин Къцу, че националният план е одобрен. СНИМКА: European Union, 2021

Букурещ поиска 14,2 млрд. евро грантове и 14,9 млрд. заеми

Румъния вече разполага с 3,79 млрд. евро предварително финансиране от Брюксел по националния си план за въстановяване и устойчивост. Сумата набъбна, след като в четвъртък Министерството на европейските инвестиции и проекти в Букурещ съобщи, че Еврокомисията авансово ще преведе 1,94 млрд. евро по частта заеми, заявени от страната. Въпреки че предварителните плащания не са обвързани с целите на плана, ведомството подчертава, че получава парите, защото “целите и основните етапи за четвъртото тримесечие на 2021 г. са постигнати”. Тази сума е в допълнение към първата вноска предварително финансиране по компонента безвъзмездна помощ, изплатена от ЕК на 2 декември 2021 г. в размер на 1,85 млрд. евро. По този начин към днешна дата общо 3,79 млрд. евро са предоставени на Румъния, което представлява 13% от общата заявена сума в плана на Букурещ.

Всяка държава, получила одобрение на намеренията си за инвестиции и реформи преди края на 2021 г., имаше право на авансово плащане, за да стартира бързо реализацията на проектите си, които трябва да са приключили до края на 2026 г. 23 от страните - членки на ЕС, получиха средства още преди старта на изпълнението на плановете си, като само България, Полша, Унгария и Нидерландия не успяха навреме.

Румъния представи своя план за възстановяване и устойчивост още на 31 май, но той бе одобрен от ЕК чак на 27 септември, а от Съвета на ЕС - на 28 октомври. Страната поиска 29,2 млрд. евро - 14,2 млрд. евро безвъзмездни средства и 14,9 млрд. под формата на заеми.

Планът на Букурещ включва мерки за постепенно спиране на производството на енергия от въглища и лигнитни въглища до 2032 г. Тази реформа ще бъде подкрепена с 855 млн. евро.

Реформите, насърчаващи устойчивия транспорт, включват декарбонизация на автомобилния транспорт, екологично данъчно облагане, стимули за превозни средства с нулеви емисии и модално преминаване към железопътния и водния транспорт. 3,9 млрд. евро са отпуснати за електрифицирани железопътни линии и влакове с нулеви емисии.

Предвиждат се мерки на стойност 881 млн. евро за модернизиране на училищните лаборатории и създаване на интелигентни лаборатории, включително в университетите.