Два тунела под Шипка, започват скоро първия

https://www.24chasa.bg/novini/article/10743617 www.24chasa.bg
Срещата с габровци бе свикана по тяхно настояване, тъй като местните се опасяват, че прокопаването на тунела под Шипка за пореден път ще бъде изоставено.

Подписват договора за строителство с “Хидрострой”

Договорът за изграждане на тунела под Шипка може да бъде подписан скоро, обяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов пред обществеността на Габрово. Срещата там бе по инициатива на кмета Таня Христова и в нея участваха и депутатите от региона.

Два тунела под Шипка, започват скоро първия

В самия ден на срещата фирмата, избрана да проектиране и изгради съоръжението - “Хидрострой” АД, е

потвърдила

устно, че е

съгласна да

сключи договор

на цената, с която е спечелила търга - 358 млн. лв., без да има претенции заради голямото поскъпване на строителните материали от времето, когато е изготвила офертата.

“Имах опасение, че ще се откажат, но днес получихме устно потвърждение, а в петък ще го получим и писмено, което означава, че работите могат да започнат”, каза Караджов.

Търгът беше за довършване на обходния път на Габрово, изготвяне на технически проект и изграждане на тунела. Срокът за изпълнение е 4 години и 2 месеца. От тях 8 месеца са за проектиране и 3 години и половина за строителство.

Договорът можеше да се сключи още през юли м.г., когато станаха ясни резултатите от обществената поръчка. Тогава обаче служебната министърка на регионалното развитие Виолета Комитова уволни председателя на управителния съвет на пътната агенция Апостол Минчев, който бе предложил сключване на договор, макар отстраняването да бе с други публично обявени мотиви. Впоследствие фирмата, класирана на второ място, обжалва първо пред КЗК, а когато комисията отхвърли жалбата - и пред ВАС, който

потвърди

решението

на КЗК

В началото на годината вицепремиерът обаче заяви, че тунелът е тесен - само с една тръба за движение на превозни средства и с по една лента в посока, освен това няма технически проект, а и финансирането не е осигурено. Това предизвика недоволство на габровци, които масово коментираха в социалните мрежи, че очевидно и новото правителство ще сложи кръст на десетилетните им усилия да се изгради тунел под Шипка (Виж инфографиката.) Срещата в четвъртък бе организирана именно по повод на тези протести.

“Тунелът под Шипка няма как да не бъде завършен. Моето желание беше магистралата Русе - Велико Търново

да продължи на

юг и да мине

през планината

със същия

габарит

Затова изразих учудване, че тунел, който ще свързва Северна и Южна България, е проектиран само с две ленти”, посочи министър Караджов. Според него обаче след завършването на магистралата от Русе до Велико Търново (около 2030 г. - б.а.) трафикът към Габрово ще се увеличи в пъти. Поради тази причина министърът вече е възложил проучване за възможностите за изграждане на още едно трасе, което да поема тежкия трафик на юг от Велико Търново, включително и за още един тунел под Стара планина.

Той

ще е различен

от този под

връх Шипка

Междинен вариант беше да се прокопае още една тръба на мястото на тунела, което не би изисквало допълнителна ОВОС, но този вариант е изоставен, защото не се вмества в определения бюджет на проекта, който започва.

Не е застрашено финансирането за сегашния тунел под Шипка, каза още министър Гроздан Караджов пред габровци. Проектът заедно с този за изграждането на “Струма” през Кресненското дефиле и магистрала Русе - Велико Търново е предложен за финансиране от програма “Транспортна свързаност 2021-2027”, която се очаква да бъде одобрена към средата на 2022 г. Финансирането, което страната ни ще получи за трите обекта,

е около

600 млн. евро

С тази сума ще може да се осигурят около 34% от необходимите средства за всеки един от трите проекта. Останалите ще бъдат от държавния бюджет. “В бюджета на МРРБ за 2022 г. е предвидена сума за ново строителство, която може да се насочи като авансово плащане за начало на строителството на тунела под Шипка, но при условие че предложеният бюджет бъде утвърден от Народното събрание”, каза вицепремиерът.

Вместването и на магистрала “Струма” в сумата от 600 млн. евро на практика означава да се работи единствено по т.нар. източен вариант, тъй като изграждането на 15-километров тунел, за който настояват еколозите, струва много повече.