Това предвижда проект, внесен от 6-има юристи от управляващата коалиция
Съдиите по вписванията остават
Държавна агенция по вписванията, в която да влязат основните регистри - Имотният и Търговският, кадастърът, БУЛСТАТ, тези на особените залози и на имуществените отношения на съпрузите, както и за гражданската регистрация, предлагат шестима депутати от управляващата коалиция.
Автори на законопроекта са шефът на правната комисия Милен Матеев, Стою Стоев и Петър Кулински, които са от “Продължаваме промяната”, и колегите им Филип Попов от БСП, Андрей Михайлов от “Има такъв народ” и Атанас Славов от “Демократична България”.
Те са внесли проект на закон за Държавна агенция по вписванията, с който се
променят още
70 други закона
Идеята на управляващите да обединят в една агенция най-важните регистри беше лансирана още по време на разговорите преди създаването на правителството. През февруари, когато се приемаше бюджетът за 2022 г., беше направен опит това да стане през преходните разпоредби.
Намерението срещна
отпор, включително
и от някои от
управляващите
Така се стигна до написването на специален закон.
Друга от идеите, които тогава не бяха одобрени, беше да няма съдии по вписванията, а задълженията им да поемат длъжностни лица. Сега това предложение е изоставено и съдиите по вписванията остават.
Мегаагенцията ще събере в едно Агенцията по вписванията и Централният регистър на особените залози, които сега са към Министерството на правосъдието с Агенцията по геодезия, картография и кадастър и Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване” , които са към регионалното ведомство. Шефът ѝ ще се назначава от Министерския съвет и трябва да е юрист. Той ще има трима заместници, които по предложение на председателя се назначават от премиера. Единият трябва да е юрист, другият - геодезист, а третият да е завършил информационни технологии.
В 6-месечен срок от влизането на закона в сила МС, областните управители и кметовете трябва да предоставят сгради на агенцията. Всички помещения, които сега ползват служителите на институциите, които се вливат в агенция, ще минат към нея. Нейната дейност ще бъде по-подробно регламентирана в наредба.
Мегаагенцията трябвало да даде
бързина и прозрачност
в административните
услуги,
става ясно от мотивите.
Вносителите дават и пример. Сега гражданин, който иска да купи апартамент, трябва да се нареди на опашка в агенцията по кадастъра, за да получи схема или скица на имота. След това на друга опашка в Агенцията по вписванията, за да види дали имотът няма вещни тежести. След промените новата структура ще предлага всички услуги на едно гише или по електронен път.