
11 от 15 български митрополити са били сътрудници на Държавна сигурност. Това обяви завчера комисията по досиетата след задължителната по закон проверка на висшия църковен клир.
Само патриарх Максим и владиците на Ловеч Гавриил, на Пловдив Николай и на Силистра Амвросий не са били вербувани от ДС.
За сметка на това повечето им колеги са работили за политическата полиция – Шесто управление.
“Осветените” митрополити са Сливенският Йоаникий, Видинският Дометиан, Варненският Кирил, Западно- и Средноевропейският Симеон, Великотърновският Григорий, Русенският Неофит, Неврокопският Натанаил, Плевенският Игнатий, Старозагорският Галактион и митрополитът за САЩ, Канада и Австралия Йосиф.
До разкриването на досиетата Светият синод смени няколко пъти позицията си. Първоначално при приемането на закона владиците го подкрепяха. Но щом наближи техният ред, излязоха със становище, че той е намеса на държавата в независимите църковни дела.
Завчера повечето от представителите на синода с агентурно минало предпочетоха да не коментират разкритията на комисията по досиетата. Направиха го вчера, без варненският владика Кирил. (24часа)
Калиник: Искам прошка за миналото си
Седнал във владишкия трон в параклиса на Врачанската митрополия, вчера митрополит Калиник поиска прошка от вярващите и свещениците, задето е бил агент на ДС по време на комунистическия режим.
"Ако има засегнати от мен, моля тук пред Бога да бъда простен - каза владиката. - Но имам намерението да си изкарам земния живот по обета, който съм дал най-напред като монах, после, когато ме направиха епископ и след това митрополит."
Врачанският владика смята, че винаги е бил в синхрон с всички, които са се обръщали към БПЦ и Врачанската епархия, която той оглавява от 1974 г. Не спомена обаче и дума за това, че фактически е наложен начело на епархията след активната намеса на управляващата тогава БКП.
"За никого не съм донасял пред ДС нищо лошо - каза още Калиник. - Напротив, бях възпрепятстван от тогавашната власт да ръкополагам някои свещеници заради тяхното минало или близки, които не бяха угодни на комунистическата власт. Но аз го правех на своя глава и понякога съм имал търкания с някогашния комитет по вероизповеданията."
На зададен му въпрос владиката Калиник отговори, че върху него не е била оказвана принуда, за да стане агент на Шесто управление на ДС. Смятал за необходимо да сътрудничи с властта независимо от нейното отношение към религията. Както и другите уличени в сътрудничество митрополити, той сподели, че е бил задължен да пише доклади, които обаче пращал до синода на църквата, а оттам те били пращани "по посока, където е нужно".
Калиник твърди, че чак сега след разкритията на комисията разбрал, че в ДС имал псевдонимите Рилски и Велко и бил учуден от това. Но от комисията по досиетата разкриха, че материалите за сътрудничеството на Калиник били открити след негово писмо до ДС от 1990 г., в което владиката поискал всички материали, отнасящи се до агента Велко, да бъдат унищожени.
ВАЛЕРИ ВЕДОВ
Дядо Кирил потъна в неизвестност
Варненският митрополит Кирил пропусна Божествената света литургия в църквата "Св. Атанасий" по случай Атанасовден. Храмът имаше празник и трябваше на него да присъства владиката, който беобявен за агент на ДС с имената Владислав и Ковачев.
Вчера митрополитът не вдигаше своя телефон, който беше изключен във вторник. След тържеството бе раздаден и традиционният рибен курбан в двора на "Св. Атанасий", който е един от култовите храмове на Варна. Заради него дядо Кирил води война с отец Любомир Попов, бивш депутат от Радикалдемократическата партия във Великото народно събрание. Чрез окупация на свещеници от епархията обявеният за разколник Попов беотстранен.
Църквата е построена в очертанията на древния гръцки и римски Одесос и до началото на миналия век е била гръцка. Тя се издига върху античните останки от римските терми на морската столица. Заради величествената й осанка около нея бяха снимани епизодите от италианскя сериал "Октопод 7".
ЦАНКО ЦАНЕВ
Сливенският митрополит Йоаникий: Това име Кирилиевич го чувам за първи път
Сливенският митрополит Йоаникий се оказа изненадан и огорчен от новината, че е сред имената от висшия клир с папки като сътрудници на бившата ДС. За Сливенския владика се разбра, че под псевдонима Кирилиевич е помагал на Шести отдел, който отговарял за борбата с политическата диверсия.
Вчера негово високопреосвещенство заяви:
"Нищо не съм подписвал, за никого не съм донасял и не съм вредил. Позорното не е в моя живот, а в тези, които са ме клеветили. Аз това име Кирилиевич го чувам за първи път и ми е много нелепо.
В петък отивам в София, ще проверя досието - какво е писано, какво не е писано, какво има, чии са тия имена. Докато не съм видял, не мога да дам отговор, защото моралът това изисква. Така че... хич не се тревожа за тази работа.
Сега, ако има там лъжи и клевети - да, ще се почувствам обиден. Защото аз имах предварителна информация, че имало против мен писани много работи. Против мене от Хикс и Игрек.
След това, като видя какво е, всички журналисти и журналистки от Сливен, Ямбол и от Бургас даже. ако желаят, да дойдат да видят и да чуят, а не така... тайни работи... Да знаят, че аз съм направил всичко за тази епархия, издал съм 15 книги, поучавам моето паство, близък съм с моето паство, никого не съм предал и затуй с радост ще ви поканя."
РОСИЦА САНДУЛОВА
Митрополит Григорий: Не съм писал доноси, съшито е с бели конци
Великотърновският митрополит Григорий отрече пред "24 часа" вчера да е работил като агент на Държавна сигурност.
"Който ги е правил тези досиета, нека той да отговаря, защо питате мен. Аз сеганаучавам. Откъде да знам какво са писали. Пък и нали казват, че не съм свален от отчет. Тогава нищо не трябва да говоря, значи съм действащ", каза по телефона дядо Григорий.
Владиката щял да търси начин да види запазеното за него в архивите.
През 1975 г., когато според данните е вербуван, Григорий бил монах в Преображенския манастир. Тогава в обителта имало 228 легла и той отговарял за настаняването на миряните.
"Бяха ме сложили да попълвам адресните карти. Носех ги в полицията, тогава такъв беше редът. Около тази работа непрекъснато съм се срещал с всякакви хора. Идваха и много проверки, знам ли, но нищо не съм писал, защо да пиша?", каза Григорий.
Владиката допусна, че може досието му да е свързано с факта, че той в Светия синод отговаря за армията и полицията, но всичко било нагласено и съшито с бели конци. Категоричен бе, че не е получавал пари като сътрудник на ДС и не знаел, че има агентурен псевдоним Ваньо.
"Защо не ги оповестиха по-рано тези досиета, а го правят сега. Атеисти, които сега се пишат най-големи демократи, имат друга цел. Целта е паството да се обезвери, хората да се разочароват и така да отвлекат вниманието от истинските проблеми. Не искат силна църква, страх ги е", каза Григорий. Според него с изваждането на досиетата на църковния клир се нарушавал народностният дух.
"Ами като сме такива престъпници, да пратят прокурори да ни разследват, аз от това по-малко калугер и по-малко православен няма да стана, но обезверяват хората. Отново се насъскваме едни срещу други", отсече Търновският владика.
ДИМА МАКСИМОВА
Главният мюфтия Мустафа Алиш Хаджи: ДС е изфабрикувала досието ми
Не съм принадлежал към ДС, но съм бил викан и шантажиран по времето на социалистическия режим, заяви в Разград главният мюфтия Мустафа Алиш Хаджи. Вчера той присъства на годишното събрание на районното мюфтийство.
"През 1986 и 1987 г. съм обучаван за духовник, преподавал съм и на ученици. Възпитаван съм в основите на ислямската религия в домовете на ходжите. Викаха ме в ДС и ме шантажираха няколко пъти през тези години. Проблемът беше, че извършвах нерегламентирана дейност - правех ислямски бракосъчетания, погребения, четях мевлид. Получавал съм предупреждения, но никога не съм подписвал документи да стана техен агент. Особено през ноември 1989 г., когато са скалъпили досието ми", обясни Хаджи.
Той разказа, че още като 7-годишен бил закърмен с исляма от дядо си по майчина линия. По времето на режима това му създавало сериозни проблеми. Като ученик в горския техникум във Велинград бил с намалено поведение, бил атакуван и заплашван, че ще бъде преместен в друго училище, но в крайна сметка до това не се стигнало.
"Докато бях в казармата през 1982-1984 г., служители на ДС са отишли в дома ми и са иззели религиозни книги, касетофон и записи с молитви. Викали са и са разпитвали баща ми, макар той да не бе религиозен", разказа Хаджи.
"Ние сме хора, отдадени на религията. Затова сме готови да дадем прошка всекиму", каза Хаджи, като изтъкна, че досега 3 пъти е избиран за главен мюфтия и не е загубил доверието на мюсюлманите. Той подчерта, че досиетата на духовниците са резултат от шантажа и натиска на комунистическия режим спрямо религиозните водачи.
ВИОЛЕТА МИНЧЕВА
Неофит за първи път чул сега агентурния си псевдоним Симеонов
Русенският митрополит Неофит е бил агент Симеонов. Според изнесените от комисията по досиетата данни владиката със светско име Симеон Димитров е бил вербуван на 20 октомври 1983 г. от майор Кирил Котов, който е бил и негов ръководител. Митрополитът е сътрудничил на Първо, Трето и Шесто управление на Държавна сигурност, а документите, по които е било установено това, са бланка от щатния служител на ДС в лично дело, регионален дневник и няколко картона. Митрополитът е бил снет от оперативен отчет през 1990 г.
За първи път в живота си чувам името си, обвързано с псевдоним на агент Симеон, защото никога не съм развивал такава дейност и ми е чудно, че са ми лепнали това позорно име агент, заяви Русенският митрополит Неофит по повод изнесената информация от комисията по досиетата за агентурното минало на висши православни духовници.
Той обясни, че единствените контакти, които е имал с Държавна сигурност, са били по тяхна инициатива и изискване във връзка с пътуването в чужбина на църковни делегации. "Това не може да се окачествява като агентурно дело. Правеше се задължителен инструктаж как да се предпазваме от провокации, как да наблюдаваме процесите, които се развиват на Запад или в САЩ, какви са връзките между църквите от тези два континента. В тези международни конференции са се разглеждали много общовалидни за всички църкви въпроси и това епредставлявало интерес за нашата държава. Но това не са някакви платени дейности, така нареченитедоносничества, защото това винаги ми е било противно. И никога не съм се занимавал с такова нещо", коментира Русенският владика.
Неофит заяви, че ако има възможност, би искал да види досието си, с което го обявяват за агент. Според него би трябвало специалната комисия за досиетата да се занимае по-подробно с дейността, която са развивали архиереите, и вероятно тогава и Светият синод ще вземе отношение как да постъпи в този случай.
ГЕРГАНА ДИМИТРОВА, "Бряг медия груп"
Ловчанският митрополит Гавриил, който не е бил агент на ДС: Да затворим тази страница с мъдрост и незлобие
- Ваше Високо преосвещенство, как се чувствате, след като комисията по досиетата оповести проверката си за архиереите от Светия синод?
- Спокоен.
- Вие може би най-спокойно от всички сте посрещнали изнесеното, тъй като още преди 5 г. еднолично поискахте комисията да ви провери и после сам председателят й оповести, че ви няма в нито един списък на ДС. Защо сам поискахте проверка?
- За да мога да отговарям на клеветници.
- Според вас трябва ли да се затвори страницата за досиетата и как, за да се върви напред?
- С мъдрост и незлобие.
- Някои смятат, че трябва да се насрочи нов Църковен събор, който веднъж завинаги да разсече гордиевия възел.
- Тъй като вече изтича 4-годишният срок, тази или следващата година трябва да има Църковен събор.
- Какви хора бяха родителите ви? Като дете сте живели и в Чехия, нали?
- Моята баба по майчина линия бе изключително вярваща и добра. Тя остави в душата ми пример с любовта към Господ и към доброто, на което ни учеше. Това бе и моята основа.
Родителите ми бяха трудови хора, баща ми дълго бе бригадир на строителна бригада, ценяха го много като трънски строител. Доста години бе в Чехословакия по силата на договор между двете страни за български строители там. Аз завърших основно образование в малко градче на Западна Чехия.
- Но и вие сте наследили професията на баща си - завършвате ВИАС и ставате строителен инженер. Как се обърна пътят ви към Бога в социалистическа България, която насаждаше атеизъм.
- Бях още в първи курс на института, когато отидох в църквата “Св. Петка” до митрополията. Тя е вкопана в земята и там ходеха много хора, защото бе по-незабележимо от властта. Дежурният свещеник отец Сава, Бог да го прости, бе с дълга благообразна брада и коса и вдъхваше доверие.
Попитах го нещо много лично и много сериозно за мен. Той не можа да ми отговори на въпроса, но ми обясни как да намеря викарния епископ Партений. Отидох в приемния му ден и оттогава започна нашето духовно общуване с него.
Изповядвах се при него 12 години - до смъртта му. Благодарен съм на Бог, че ме свърза с един чудесен и високо ерудиран човек, за когото не съм и предполагал, че съществува.
- Още като студент заживявате в манастир. Спокойно ли премина вашето прераждане, или службите ви следяха ?
- Службите следяха тогава всичко и всички. Един руски архимандрит разправяше шеговито, че те броят по колко пъти на минута вдишваме и издишваме. Създаваха ми проблеми, разбира се. Естествено, аз усещах, че ме следят. Бе силно неприемливо тогава един млад студент - още първокурсник, да тръгне към църквата и антицърковната пропаганда бе силна и силова. Веднъж ме извикаха в “Личен състав” на университета и ми казаха: “Западното радио съобщава за вас, че ще ви изключваме, защото сте вярващ. Но няма да ви изключим за това, а защото не си вършите работата.” После ми казаха, че това радио било “Дойче веле”. Не ме изключиха, въпреки че малко преди това - през пролетта на 1973 г., вече бях останал за постоянно да живея в манастира “Св. Петка” край Банкя, макар и да бях студент. Проблеми, разбира се, че са ми създавани. Бих могъл да напиша много за това.
- А търсиха ли ви западни журналисти?
- Не, но веднъж в манастира дойдоха италианци, а сред тях имаше една жена, член на компартията, която знаеше и български. Тя тогава ми каза, че в Италия можеш да си вярващ и да си комунист. У нас не бе така и атеизмът бе във вихъра си.
- Често споменавате с благоговение имената на матушка Мария и владиката Питирим от Москва. Те ли направиха от вас монах? Как се случи така, че бъдещият инженер отиде в манастир?
- С игуменката на Клисурския манастир матушка Мария ме запозна викарият на патриарха епископ Партений. Тя бе напуснала Русия по време на Октомврийската революция, грижила се е след това за 3 манастира в Сърбия, после отива игуменка в Албания и през 1954 г. с благословението на българския патриарх Кирил и на руския Алексий I идва в България и се установява в Клисурския манастир край Банкя. Дядо Партений става неин духовен изповедник.
Отидох при нея в манастира за първи път през 1972 г. Тя бе на 77 г., а аз на 22. Бях впечатлен от нейната святост и започнах редовно да ходя в манастира. Докато през 1973-а останах постоянно. За матушка Мария съм написал книга, за мен тя ще остане човек, който най-много ми е помогнал да тръгна по пътя на вярата.
Месеци преди да почине, разглеждахме календара с руските владици и тя ми посочи снимката на епископ Питирим. С тържествен глас ми каза, че той е един от подвизаващите се монаси в Русия. Каза го не случайно, сякаш ми даваше благословия да се свържа с него. Отвърнах й, че като си отиде от този свят, ще намеря владиката да ми стане духовен старец. Така и стана.
През 1977 г. завърших строително инженерство. На 8 май 1978 г. почина моята духовна старица и аз вече исках да уча в Московската духовна академия, за да мога така да общувам с епископ Питирим. Той бе професор в духовната академия и главен редактор на издателството на Руската православна църква.
Помолих с писмо патриарха и синода да ме пратят да уча в Москва, отказаха ми Записах се в една туристическа група, която отиваше до Петербург и Москва, за да се видя с епископ Питирим. Така се запознах с него.
Бях впечатлен. Исках все някога да се върна да уча в Москва и да общувам с владиката. Завърших задочно духовната академия в София и през 1984 г. Св. синод ме изпрати на 2-годишна специализация като професорски стипендиант в Московската духовна академия. Тогава владиката Питирим ми стана наставник и духовното ни общуване продължи до смъртта му 25 г. по-късно. През 1986 г. ме оставиха за 5 години като представител на БПЦ в Москва.
- Тъкмо затова в светските среди смятат, че сте лоби на руската църква у нас. Но пък поддържате близки отношения и с гръцки монаси, които ви помагат за градежа на новата катедрала в Ловеч...
- Вижте, моята вяра дойде най-вече от руски подвижници, с които съм общувал. И това не може да не ми окаже влияние на любов към руската църква, духовенство и подвижничество. Ако това се отрече, би било предателство. Но подвижникът няма значение от какъв народ е, той е подвижник. Сега общувам с гръцки манастир, в който монасите са подвижници и живеят по строг Светогорски устав. И те са същите подвижници, каквито са моите руски духовни наставници.
Тоест духовното надраства националното и тогава Христос е еднакво близък в душите и на българи, и на руснаци, и на гърци. Въпросът е само човек да успее да придобие Христос.
- Написахте книга за подвижниците в Русия, има ли такива и в България? Нещо като обратния пример на тези с досиетата.
- Има много хора у нас, които се стремят към подвижничество, но кой доколко е успял да достигне истинската духовност не зная.
- Бяхте сред най-отявлените защитници на патриарха и борец срещу разкола. Как успяхте да спасите хазната на синода от разколниците, тъй като Христо Латинов не спира да ви хули и да внушава, че вие сте взели парите.
- Никакви пари не съм взел, а напротив - спасихме парите на Софийската митрополия с благословението на негово светейшество и с помощта на епархийския съвет. Иначе те щяха да бъдат взети от разколниците, както стана с 300 000 долара, взети от сметката на синода. Втори път ги спасихме и от огромната инфлация, тъй като тогава един долар стигна до 3000 лв. И ако парите бяха стояли в банка в левове, нямаше нищо да остане.
Времето тогава бе драматично и трябваше да се реагира бързо. Столичната община по времето на Софиянски взе регистрация по БУЛСТАТ на Софийската митрополия и даде такава на ръководената от Инокентий разколническа митрополия.
Това означаваше, че те имаха официалното право да се представят под името на Софийската митрополия и можеха да теглят пари от банковата й сметка. А имахме доста пари в банката - около 2 млн. долара, тъй като бяхме взели за 10 г. напред сумата от наем по договор за вещно право. Не бе лесно, но, първо, успяхме тези средства да превърнем в долари, за да не ги изяде инфлацията. И, второ, прехвърлихме ги в Българо-руската банка уж на името на отдела за външнотърговски връзки на Руската православна църква. Но имахме декларация от този отдел, че парите принадлежат на каноничната Софийска митрополия. Така сумата не можеше да бъде изтеглена от разколниците и в най-трудните времена плащахме заплати и дори митрополията помагаше на синода, тъй като той остана тогава без пари. И сега Софийската митрополия има още част от тези пари в сметката си. И никакви злоупотреби не е имало, тъй като няма теглене от сметката без решението на епархийския съвет и без благословията на негово светейшество. Това беше доказано от държавната ревизия.
- Същият Латинов сега се подвизава като председател на образувания от него синдикат на свещениците. Това не е ли стремеж да се подклажда нов разкол?
- Не са един и двама, които се опитват да настроят свещениците срещу епископа им с цел да предизвикат разделение помежду им.
Това е изключително вредно за църквата.
- Докъде стигна строежът на новата катедрала в Ловеч?
- Слава богу, че за 5 г. успяхме да завършим грубия строеж и сега довършваме покрива с куполите. Много важно е човек да хвърля усилия за доброто и красивото, а това ще бъде една изключително красива църква. Наскоро я похвали италианският архитект, който е построил руската църква в Рим. Имаме обещанието на премиера Бойко Борисов да ни помогне на части и сега сме му пратили писмо, че ни трябват пари за мазилките.
- Ще обсъжда ли въобще синодът изнесеното от комисията по досиетата, или ще подмине с мълчание темата?
- Със сигурност ще се обсъжда въпросът, няма начин това да се подмине.
- Кой и защо подмени становището на синода за ин витрото и сурогатното майчинство, та стана голям скандал?
- Синодът не е давал становище за ин витрото, а само за сурогатното майчинство. После обаче двете теми бяха обединени с едни и същи квалификации, което не е становище на синода. Не е искано становище за ин витрото, което се допуска от православните църкви, а само за сурогатното майчинство. Не сме против ин витрото, при условията, които сме казали - че биологичният материал трябва да е само от двамата съпрузи и колкото яйцеклетки бъдат оплодени, толкова да се имплантират.
- Разбрахте ли кой е дописал становището на синода? В оригиналния си вид то е било 3-4 страници, а после набъбва на 5-6.
- Не съм правил разследване, синодът ще реши какво да прави, като се съберем.
- След канонизирането на Новоселските мъченици ще внесете ли предложение за канонизирането на Васил Левски?
- Когато почувствам, че моментът е подходящ и удобен, мога да го внеса.
НИКОЛАЙ МОСКОВ