Убитите на пътя най-малко от 1962 г. насам

https://www.24chasa.bg/novini/article/2321134 www.24chasa.bg

Всеки трети загива при катастрофа на завой, а 60% от инцидентите на пътя стават по тъмно през есента, показва статистиката на Пътна полиция. Според анализа на данните повече от половината от произшествията са предизвикани от висока скорост.


"Това обаче са само външните причини. Истинските се крият по-дълбоко в това какво сме правили минута преди сблъсъка и как се отнасяме към себе си. Колко от нас си задават въпроса: Можеше ли това да не се случи?", коментира специалист по пътнотранспортни произшествия. Според експертите шофьорите забравят, че са на пътя, и мислят за всичко друго, но не и за живота си.


"Нямаме инстинкт сами да се пазим. Когато влязат в колата, хората трябва да
изваждат книжката си
в купето, така че да могат да я гледат и тя да ги подсеща, че са шофьори", смята полицай с дългогодишен опит.

От началото на годината 407 души са загинали, а 6119 са ранени. Пътните полицаи отчитат тревожна тенденция с покачване на броя на катастрофите и на ранените в сравнение със същия период на м. г. Те припомнят, че предстои есенно-зимен сезон, който изисква повече внимание и концентрация на пътя.
Черната статистика показва още, че за последните 63 години убитите са над 65 000. Това означава, че населението на цял един средно голям областен град е загинало по най-нелеп начин.

За държавата цифрите са статистика, но за семействата това са истински трагедии, които остават като черен въглен да тлеят. Те не се преживяват, защото в кървавия сблъсък си отиват хората, които обичаме. Почти няма семейство у нас, което да не е загубило близък роднина или пък приятел.

От графиката на смъртността се вижда, че през 80-те и 90-те шофьорите са карали най-неразумно. Тогава обаче според специалистите системите за сигурност не са били толкова добри.


Поне 3-4 от ударите всяка седмица са от т. нар. семейни инциденти, сочат анализите на пътните полицаи. Това са катастрофи, при които загиват цели фамилии или пък шофьорите убиват свои жени, братя, сестри, майки и невинни деца само заради миг невнимание.
На всеки убит има поне по четирима инвалиди за цял живот, показват още данните.


"Никой не иска да стане убиец или да осакати близките си, но мислим, че това на нас няма как да ни се случи, сякаш сме по-специални от другите. А когато ни се случи, се чудим откъде ни е дошло. Когато се съобщава за поредната катастрофа, всички трябва да си задаваме въпроса: а можеше ли да не се случи? Този въпрос често показва, че катастрофата е била предотвратима, че не е трябвало да повтаряме само грешките на вече катастрофиралите.


Често и самите пътници не са достатъчно взискателни. Качват се в колата на пияни или неправоспособни, без да мислят, че това води до смърт.
По данни на международни организации около 1/3 от инцидентите стават при говорене по телефона.

Именно затова на администрацията на САЩ е забранено да приема и предава съобщения по мобилните устройства.

Здравни специалисти пък твърдят, че са правени експерименти за това
колко неща едновременно може да следи човек, докато кара кола.

Резултатите са, че колкото и да искаме да разпределяме поравно вниманието си и да сме ефективни, всъщност това не се получава, защото човешкият мозък може да е концентриран в едно, а да изпуска друго.


Малко хора знаят, че високата скорост не пести много време при пътуване. Например за 100 км се спестяват само 6 минути, ако карате със 150 км/ч вместо със 130 км/ч.
Почти никой не познава и физическите закони на природата. Шофьорите не си дават сметка затова, че силата на удара в дърво е равна на падане от височина 10 метра при скорост от 50 км/ч, от 22 метра - при 75 км/ч и от 40 метра - при скорост от 100 км/ч.
Според данни, публикувани в сайта на Държавно-обществената комисия, когато автомобил удари пешеходец с 30 км/ч, вероятността от смъртоносен изход е нищожна. При 50 км/ч обаче загиват 50% от блъснатите, а при 70 км/ч - 100%.


Над 90% от тежките катастрофи са в резултат на човешки грешки. Шофьорите реагират от 0,4 до 0,8 и повече секунди, когато очакват опасността, и за над 1 секунда, когато тя ги изненада. Ако обаче са ядосани или пък разсеяни, са нужни над 2 секунди, за да се справят със ситуацията.


Специалистите са изчислили, че при време за реакция 1 секунда, още преди да започне спирането, автомобилът е изминал 14 м при скорост от 50 км/ч, 25 м при 90 км/ч и 36 м при скорост от 130 км/ч. Като прибавим към това разстояние и спирачния път, се получава общото разстояние, което колата изминава от момента на възприемане на опасността. Когато настилката е мокра, кална, заснежена или заледена, дължината на спирачния път нараства няколко пъти.

16 деца умряха при катастрофи, никое не е било на столче

16 деца са загинали при катастрофи от началото на годината, като нито едно от тях не е било с обезопасително столче. Има изследвания, че коланът намалява от 1,5 до 3 пъти тежестта на травмите при удар.


“Ползването на колани и столчета обаче не е проблем само за контролния орган, а и на здравното, образователното министерство, на семействата. Да се научим да се пазим на пътя и да ползваме системите за сигурност, трябва да стане държавна политика”, коментира пред “24 часа” експерт от полицията.
Показателен е примерът с изписването от болницата на бебето на принц Уилям и Кейт на 24 юли т. г. Тогава таткото на новороденото сложи пеленачето Джордж в детско столче и го закрепи на задната седалка на джипа си.

“Във Великобритания част от изискванията при изписването на бебетата от болницата са да има детско столче. То е в списъка наред с пелените и памперсите”, коментират запознати с британските порядки.


Когато сме в движение, нека не забравяме, че човешкото тяло лесно се поврежда и много трудно се възстановява, да пазим себе си, хората, които превозваме, и другите извън нашия автомобил, призовават от пътната полиция.