Опасна пътека дебне слепи хора. Повдигнете я!

https://www.24chasa.bg/novini/article/2403722 www.24chasa.bg
Снимка: Архив

Пешеходната пътека, на която бе блъснат незрящ човек в началото на октомври, да бъде повдигната, за да няма убити, настояват от съюза на слепите хора в София.
Само преди дни кола помете посред бял ден 36-годишния Иван Янев, който пресичал бул. "Копенхаген" в столичния кв. "Дружба" 2.

10 слепи хора са били блъснати при катастрофи от началото на годината."Никой не знае какво го чака утре, не можете да си представите придвижването в този град, ако ви завържа очите дори само за час. В София има 2700 слепи и всяка година те се увеличават със 100", обясни председателят на регионална съюзна организация в София Асен Алтънов.

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 0,50 до 5 лева     

"Държах белия бастун, минах от едната страна на платното, преодолях и релсите на трамвая и когато трябваше да пресека останалата част, отново се ослушах внимателно", започва разказа си Иван Янев, който е прикован на легло след инцидента. Той допълва, че слепите хора не бързат и не изскачат внезапно.

"Беше тихо, изведнъж чух шум от двигател до себе си. След това си спомням как лежах на асфалта, а костите ми сякаш се триеха една в друга от ужасна болка", спомня си Иван. Сега за него се грижи съпругата му Румяна, която също не вижда. Иван е изписан след две операции на два спукани прешлена на гърба и счупен ляв крак.

"След случая съм жив труп, не знам как отново ще мина по същия маршрут", допълва Иван.

"Тази отсечка е права, колите се засилват и никой не намалява. В този район живеем около 7 незрящи и всеки ден преминаваме поне по два пъти, защото всички работим. Бул. "Копенхаген" в момента е в ремонт, предстои участъкът да стане още по-скоростен, защото го разширяват.

Молим общината да вземе мерки и пътеката да бъде повдигната, за да няма убити следващия път", допълва и съпругата на Иван-Румяна.

Иван е експерт в МОН, автор е на научни публикации в областта на външната политика на България през Втората световна война, трикратен републикански шампион по голбал (параолимпийски спорт за незрящи с топка), председател на Спортен клуб за интеграция "Витоша". Румяна е инструктор по ориентиране за слепи хора от няколко години.

Асоциацията на пострадалите при катастрофи също е подготвила писмо до общината с искане незабавно да се обезопаси рисковото място, заяви председателят Владимир Тодоров.

След приключването на ремонта на бул. "Копенхаген" пешеходната пътека ще бъде повдигната, увериха от общината.

"Ние не знаем какво се е променило в заобикалящия ни свят, когато станем сутрин, защото непрекъснато нещо се ремонтира или масово се крадат капаците на шахтите и пропадаме, ужасно е", коментира още Румяна.

Друго много рисково място, където масово стават инциденти с незрящи хора, е пешеходната пътека на бул. "Европа" 138. Там дори преди години е било прегазено сляпо дете.

"Оттогава всеки ден родителите му, които също са слепи, ходят до гробището - няма лято, няма зима. Загубиха детето си, отгледано с толкова любов и лишения, а шофьорът, който го уби, сега кара автобус по международни линии.

Делото сега е в Страсбург. На тази пътека смъртните случаи са общо три. След многобройни разговори от Столична община обещаха, че тази пътека ще бъде повдигната, но има още доста какво да направи общината, за да облекчи поне малко придвижването ни", допълва Асен Алтънов.

"Трябва ли да убият някого, за да се направи нещо? Докато мъжът ми бе в болницата, аз трябваше да отида при него спешно. Тогава светофарът на кръстовището в "Дружба" не работеше и не можех дълго време да премина през платното", обяснява Румяна.

Светофарите в столицата трябва да станат с дистанционно управление, за да могат слепите хора да ги включват, когато преминават оттам. Според председателя на съюза в София на стълбовете е нужно да има и бутон, който да се задейства механично.

Кръстовищата в столицата са много близо до жилищните сгради и доста често хората не понасят звука им, затова ги чупят, коментират слепите. Затова предлагат решението с дистанционното, което да задейства звука само когато оттам минава незрящ. В момента има един такъв светофар на кръстовището пред Халите.

По думите на слепите хора огромен проблем е намаленият звук на светофарите, защото доста често не се чува нищо. Затова настояват общината навреме да ги поправя.

Асен Алтънов, председател на съюза на слепите в София:

Махнете телефонните кабини от тротоарите

- Г-н, Алтънов, спират ли шофьорите, когато видят белия бастун?

- Обикновено спират. Незрящите минават само на пътеки. Ако се случи сляп човек да не е на пътека, то той се е подвел по хора, които пресичат неправилно.

- Какво трябва да се направи за по-лесно движение на слепите хора в София.

- Да се промени цялата среда. Наскоро бях в Измир, там няма една дупка по улиците, а в средата на тротоарите има линия, която ги води.

Това се отнася и за маркировката на стълбите. Преди 9 септември те се правеха с по-тъмен цят, за да се отличават от стълбищната площадка. Освен здрави и прави хора има и такива, които са в неравностойно положение.

Всички шахти са със счупени или липсващи капаци, непрекъснато падаме в тях. Когато ходите по улицата, ще видите колчета, поставени в средата на тротоара, за да не се качват колите. Основен проблем са и телефонните кабини. Настояваме да ги махнат. Те не се използват, а само пречат на хората.

Нека да ги поставят в ниши, а над тях да сложат табела, а не да се намират точно там, където минават слепите хора. Те непрекъснато си удрят главите. Освен това техническите табла на спирките трябва да имат възможност да им се активира звукът с дистанционно, за да могат хората да разберат кой автобус идва. В самите автобуси също никъде няма говорител, който да съобщава следващата спирка. Такива има единствено в метрото и някои трамваи.

- Колко слепи хора има в столицата?

- Всяка година по 100 млади хора ослепяват заради заболявания, това е тъжната статистика. Когато обаче човек пострада, трябва да минат поне 6 месеца, за да можем да стигнем до него, защото изпада в депресия, не иска да живее.

Често лошото идва изведнъж и всеки си мисли, че на него няма да му се случи. Хората се чувстват като в затвор, защото губят зрение, работа. Доскоро са ходили по улиците, виждали са хубави жени дори, и изведнъж не виждат нищо. Слепите са продукт на обществото и то трябва да има задължението да им помага, защото никой не знае какво ще му се случи утре.

40 незрящи се удрят във врата, не я махат

Метална врата, в която са се ударили поне 40 човека, а на главата им е останал белег от инцидента, се е превърнала в символичен пример за това как нищо не се прави за слепите хора в столицата, разказаха от клуба на незрящите на ул. "Симеон" 110.

"Поне от 7 години се опитвам да се промени нещо, но никой не ме чува. Оттук минават огромен брой хора, които не виждат, вратата е само на метри от клуба ни, но ние не можем да се преборим с нея, коментира Асен Алтънов. Въпросната врата е отворена на 90 градуса и препречва почти целия тротоар на ул. "Симеон", като оставя едва около 20 см, за да могат хората да преминат оттам.

Металната врата е на малко магазинче под наем, което се помещава в сграда под закрилата на ЮНЕСКО. От бакалията обясниха, че нямат техническо решение на проблема. От общината се ангажираха да пратят инспектори, които да проверят как може да се помогне. (24 часа)

Общината: Пешеходната пътека ще бъде повдигната след ремонта 

След ремонта на бул. "Копенхаген" опасната пешеходна пътека ще бъде повдигната, увериха от Столичната община.

В момента в столицата са повдигнатиобщо 112 зебри. От кметството уточниха още, че след съгласуване със Съюза на слепите по 21 спирки на градския транспорт са поставени системи за гласово оповестяване, които да улеснят придвижването на незрящите хора.

Догодина с такива системи ще бъдат оборудвани още 600 спирки.

Всеки трамвай и тролей, който преминава през основен ремонт, също се оборудва със система за гласово оповестяване на спирките.

В момента такава има по 30 тролея, по всички трамваи по линия 20, целият трамваен парк в депо "Красна поляна", а в момента се оборудват и мотрисите от депо "Банишора". Говоряща система ще имат всички нови 50 тролея, 20 трамвая и 126 автобуса, които предстои да бъдат доставени.