
Божидар Йотов е роден през 1958 г. Завършил е СУ "Св. Климент Охридски", специалност право. Бил е началник на отдел в транспортното министерство. От август 2009 г. е зам. изпълнителен директор на агенция "Пътна инфраструктура". През септември 2009 г. е назначен за член на УС на АПИ, а в края на октомври 2009 г. встъпва в длъжност председател на УС. Владее немски и английски. Женен, с една дъщеря.
- Г-н Йотов, столът на шеф на пътната агенция е доста ветровит, как решихте да го приемете?
- Аз поех поста временно в името на бъдещето на тази агенция. Знаете какво е наследството й през годините; дългове са натрупани. Времето ни притиска с усвояването на средствата по Оперативна програма "Транспорт", по която ще бъде доизградена магистрала "Тракия", трябва бързо да стартираме работа и по ОП "Регионално развитие"и т.н. Трябва обаче да призная, че лично предложих на министъра на регионалното развитие и благоустройството за това място да бъде проведен конкурс и това се случи. В момента тече конкурсът за председател на управителния съвет на агенцията.
- Срокът за това изтича след 2 седмици. Какъв според вас трябва да бъде човекът, който да поведе АПИ?
- Начело на агенцията трябва да застане преди всичко много добър мениджър. В началото, когато дойдох в агенцията, смятах, че ръководството й трябва да се оглави от инженер. След като аз поех този пост, вече съм убеден, че най-голямата част от работата на председателя на УС на АПИ всъщност се състои в подписването на договори, провеждането на обществени поръчки и като цяло много юридическа работа. Освен това председателят на УС е човекът, който има изключително отговорната функция да лобира за интересите на страната ни в областта на пътната инфраструктура пред европейските колеги. И не на последно място - работата на този пост изисква юридически познания на високо ниво, защото знаете, че в агенцията се работи по тръжни процедури, по Закона за обществените поръчки и отговорност на председателя на АПИ е да подписва всички документи, свързани с тях.
Затова категорично мисля, че постът трябва да се заеме не от инженер, а от мениджър - икономист, юрист... специалист в областта на мениджмънта. Разберете ме добре, агенцията е тази, която работи по организацията и създаването на правилата, по които работят строителните фирми. Тук ние подготвяме и провеждаме процедурите и сключваме договорите, а фирмите са тези, които със своите специалисти инженери трябва да строят и да поддържат пътищата в страната.
- Знаем, че са изтекли договорите за зимно поддържане на пътищата. Има ли вече сключени контракти и с какви пари разполагате?
- От обявените 69 процедури за избор на изпълнител на текущ ремонт и зимно поддържане на републиканската мрежа вече по 59 комисиите са приключили работа. За останалите 10 процедури се наложи да се изискват допълнителни разяснения от участниците и очакваме те да приключат до средата на другата седмица. От тези 59 процедури имаме вече избрани изпълнители за 55 поръчки, или 55 регионални пътни служби. Общо за 38 процедури сме изискали документи за подписване на договор и сме получили за 13 от тях. Активно работим във възможно най-кратки срокове да осигурим поддържането на републиканските пътища през зимата.
- А ще ви стигнат ли парите?
- За зимно поддържане в момента АПИ разполага със 7,5 млн. лв., които се намират в Министерството на финансите. Имаме уверението на правителството, че ще получим още 6 млн. лв. през декември. Миналата седмица от преструктуриране на целевите и капиталовите разходи на централния бюджет Министерският съвет реши да осигури 25 млн. лв. Средствата ще бъдат предоставени по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
- На 12 ноември строителният министър даде старт на тръжната процедура за лот 2 на магистрала "Тракия". Има ли интерес за изграждането? Колко фирми са си купили тръжните документи?
- Над 50 фирми. Интерес са проявили както български, така и чуждестранни. До средата на януари включително кандидатите могат да подадат оферти. Ще положим всички усилия, за да стартира строителството още през пролетта.
- Ще успеете ли с магистрала "Люлин"?
- Правим всичко възможно. Заедно с проект мениджъра г-н Вайндорф изготвихме екшън план за ускоряване работата по магистралата. Засилили сме контрола върху изпълнението на строително-монтажните дейности. Експерти от Централния институт за пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти периодично проверяват качеството на работата на място. Трябва да се справим. В момента експертите в агенцията активно работят и по подготовката на тръжните документи за лотовете от първия етап на Оперативна програма “Регионално развитие". До няколко седмици се надявам да успеем да стартираме и тръжните процедури по тях.
АЛЕКСАНДЪР ТОМОВ
Строители на “Люлин” в гладна стачка
Трима работници на турската фирма "Мапа Дженгиз", която строи магистрала "Люлин", започнаха гладна стачка вчера.
Кранистката Илиана Гогева, заварчикът Методи Зафиров и шофьорът Валери Иванов няма да ядат, докато строителната фирма не изпълни исканията им. Те настояват за равни условия на труд на българските и турските строители, работещи на магистралата. "Заплащането на българите е много по-ниско от това на турските работници. В столовата се приготвя предимно турска кухня, от която сме принудени да се храним и ние", заяви Гогева. Вчера на магистралата не се появи никой от управниците на турската фирма. Шефът на обекта Тургут Аксакал пътувал към България. (24часа)