С изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции разговаря София Терзийска
- Г-н Младенов, защо през първите 2 месеца на годината има с около 50% по-малко чужди инвестиции спрямо същия период на миналата? Дали причината е само фактът, че данните са предварителни, или губим атрактивността си?
- Това, че данните са предварителни, е много важен детайл. За 2013 г. предварителните данни от БНБ за януари и февруари бяха за 40 млн. евро, а ревизираните впоследствие се оказаха 223 млн. евро. За същия период на 2014 г. предварителните данни показват инвестиции в размер на 115 млн. евро, като очакваме ревизираните да са в пъти по-високи спрямо предходната година. През 2013 г. повишението е било 5 пъти, но сега няма да се ангажирам колко точно ще бъдат.
При всички положения
очакванията ни са
инвестициите да
са по-високи
спрямо 2013 г.
По предварителни данни на БНБ от м. март т.г. преките чуждестранни инвестиции за 2013 г. спрямо тези от 2012 г. бележат ръст от 22 млн. евро.
- Какви са прогнозите за цялата 2014 г.?
- Очакванията ни са преките чуждестранни инвестиции да са около 3% от БВП. Това означава ръст до над 1,5 млрд. евро при инвестиции малко над 1 млрд. евро през 2013 г.
- Какви компании оглеждат България като възможно място за инвестиции?
- Компаниите са от различни сектори, основно производство, химическа промишленост, автомобилна индустрия, по-конкретно компании, произвеждащи шоколадови изделия. Има голям интерес към страната.
- Колко сертификата за инвестиционни проекти сте издали?
- За първото тримесечие има 8 сертифицирани проекта в сравнение с цялата 2013 г., когато са били 15. Тези 8 проекта са за около 78 млн. лв. По-интересното е, че към момента 14 инвестиционни проекта са в процес на сертифициране, а потенциалните са 25 на брой за над 1 млрд. евро. В момента текат процедури по избор на локация, конкретна сграда.
- Как си го обяснявате? Може ли да се приеме като сигнал, че кризата отмина и България пак излиза на картата на инвеститорите?
- Всичко се дължи на цялостната ни стратегия, както и на доброто взаимодействие и координация между различните ведомства. България е член на НАТО и ЕС, имаме стабилен валутен борд - това са три основни фактора, в които нито един инвеститор не се съмнява. Оттам нататък какви насърчителни мерки ще се предложат, зависи от конкретната инвестиция, в кой регион ще се осъществи, заетостта, която се очаква да се създаде.
На 25 април бе обнародван Правилникът за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите. Той дава страхотни преимущества.
Един
инвеститор вече
ще попълва само
1 общ формуляр вместо 12, както досега.
Ще направим кампания, за да запознаем чуждите представителства.
- Освен облекчаване на административната тежест какви ще са другите акценти в работата на агенцията?
- Таргетиране на приоритетни сектори, които са ни важни - производство, хранително-вкусова промишленост, земеделие, автомобилна индустрия, химическа промишленост, туризъм и др.
Третият важен момент е да се направи равномерно инвестиционно планиране. Да се стимулират инвестициите в Северозападния регион например. Правителството има специална стратегия за него и тя е в действие, за да се подобри състоянието там.
- Непрекъснато расте броят на заводите за авточасти. Твърди се, че всеки осми компонент в автомобилите, сглобени в Европа, е произведен в България. Така ли е?
- Да, всяка осма част се произвежда в България. Това е факт. Цели глави на двигатели се произвеждат в България - за "Ауди", "Рено", "Дачия", кабели, тапицерии, като не говорим само за среден клас, у нас се произвеждат компоненти за луксозни модели автомобили - например "Ауди", БМВ, "Мерцедес". Дава се качество на изработка, на работната ръка, на технологиите.
-Бъдещи проекти в сектора ще има ли?
- Непрекъснато се появяват нови. Част от заявените проекти са в тази индустрия.
- Има ли друга страна, в която да е концентрирано толкова голямо производство на компоненти за автомобили?
- Да, има цели производства, където се изгражда завод и до него поточна линия за компоненти. Но това не трябва да ни обезсърчава. Ако например румънците привлекат инвеститор, който направи завод за автомобили, а ние не успеем, за нас остава големият шанс автокомпонентите да се произвеждат в България. Трябва да имаме по-широко мислене. Да привличаме инвеститори на ниво регион. Трябва да се възползваме от отворения пазар на ЕС.
- Получихте ли вече документи за сертифициране на инвестицията на азиатските милиардери, които планират изграждане на огромен комплекс край Мусачево?
- Към момента няма подадено заявление за сертифициране на този проект.
- Редно ли беше проектът "Карадере" да получи сертификат за инвеститор първи клас, след като не е ясно дали отговаря на екологичните изисквания?
- Всеки инвеститор има пълно право да кандидатства за сертифициране в Агенцията за инвестиции. Инвестицията се разделя на приоритетен клас А, Б или В. Всеки от тези класове има набор от мерки, от които инвеститорът може да се възползва. Всеки проект трябва да докаже, че отговаря на българското законодателство, което кореспондира пряко с европейското, за да се реализира.
- Но не беше ли по-логично първо да се изчака оценката за въздействие върху околната среда?
- Нашата работа е да разгледаме документите на всеки инвеститор, подадената информация за проекта и дали отговаря на изискванията на Закона за насърчаване на инвестициите.
След това започва да тече процедура, която инвеститорът трябва да измине. Искам да направя едно уточнение - издаването на сертификат за клас инвестиция не освобождава дадения инвеститор от задължението да отговаря на всички останали законови изисквания, в това число оценката на въздействието върху околната среда и оценката на съответствието по Закона за биологичното разнообразие. Ако проектът не отговаря, той няма да бъде съгласуван и няма да бъде осъществен.
- Какви права дава сертификатът?
- Той е свидетелство за намеренията на един инвеститор да влага в България. Дали ще се реализира самата инвестиция, е въпрос на последващи процедури и административна документация, след това може да се пристъпи към реализиране на инвестицията, като сертификатът изисква инвестицията да стане до 3 г. Ние следим дали се изпълняват заявените намерения като работни места и др.
Ако намерим и
едно нарушение,
можем да
отнемем
сертификата
- Ще правите ли рекламни клипове за популяризиране на страната?
- Да, в момента тече процедура по Закона за обществените поръчки.
- Къде ще се рекламираме и по какъв начин?
- За следващия програмен период ще сме по-внимателни за дейностите, които ще включим в рекламата. Сега има няколко ограничения за градове и време. Де факто все още изпълняваме част от нещата, заложени от предишното ръководство, затова нямаме възможност за промяна на параметрите.
- Има ли вече интерес от българи, които искат да се връщат да живеят и работят в родината, след кампанията в 11 държави?
- Не това бе целта на кампанията, защото повечето българи трайно са се установили в чужбина. Целта ни е да им обясним какви са реалните възможности в България. Не става дума само за трудов пазар, а и за почивка, за стандарта на живот, какви компании са стъпили тук. Българите зад граница могат да са полезни и с контакти. Децата на някои от тях могат да проявят интерес да работят в някоя от мултинационалните компании, които присъстват в България. Вече отчитаме и интерес за реализиране на инвестиционни проекти в България.