Лош късмет подгони сър Ричард Брансън

https://www.24chasa.bg/novini/article/4415750 www.24chasa.bg
Ричард Брансън показва модел на един от космическите му апарати от борда на модел на “Спейсшип 2” по време на авиошоу в Англия

Oбикновено сър Ричард Брансън пращи от увереност - усмихва се широко и пръска авантюристичен дух навсякъде около себе си. Британският милиардер, собственик на компанията “Върджин галактик”, е известен с това, че винаги се е радвал на добър късмет. Като младеж измисля схема за избягване на данъци и успява да се измъкне невредим от властите. В друг случай прелита с балон над Хималаите въпреки заплахите на китайците, че могат да го свалят. Милиардерът пропуска да се качи и на кораб, който корабокрушира и убива всички на борда.

Късмет - русокосият авантюрист го притежава с пълни шепи, поне досега. Нещата обаче като че ли се обърнаха с главата надолу миналата седмица, когато космическият апарат “Спейсшип 2”, конструиран от “Върджин галактик”, се разпадна във въздуха при изпитателен полет над пустинята Мохаве в Калифорния. При катастрофата загина вторият пилот в самолета - 39-годишният Майкъл Олсбъри.

Катастрофата бе голям удар за милиардера, който планираше да изпрати в Космоса на суборбитални полети първите туристи още догодина. “Спейсшип 2” е търговската версия на “Спейсшип 1” - първия частен космически кораб на Бърт Рутан, който летя през 2004 г.

Останки от кораба след катастрофата в пустинята Мохаве.
Останки от кораба след катастрофата в пустинята Мохаве.

Над 800 богаташи

Милиардерът носи стюардеса преди автомобилно състезание в Абу Даби, след като загуби облог с приятел през 2010 г.
Милиардерът носи стюардеса преди автомобилно състезание в Абу Даби, след като загуби облог с приятел през 2010 г.

и знаменитости вече

имат резервации

за космическото

пътешествие

с кораба, като са внесли авансово част от стойността на билета от 250 000 долара.

Милиардерът се появи в пустинята ден след трагедията необичайно отрезвен, като призна, че мечтата му за пътнически космически туризъм може да се е разбила заедно със самолета. След 5 десетилетия на авантюризъм и успешно предприемачество, през които създаде и разви 8 отделни мултимилиардни компании, добрият късмет може би започва да изневерява на Брансън. През 2004 г. той смяташе, че инвестициите му в космическа ракета са не по-различни от купуването на боинг. Милиардерът е известен с това, че играе рисково и невинаги спазва правилата - понякога печели, понякога губи. Има обаче една разлика, предупреждават критиците му. Когато загуби на пазара с пускането на напитката “Върджин кола”, щетите бяха само финансови. Сега обаче става въпрос за катастрофа от друг мащаб и за загуба на човешки живот.

Брансън, който живее на собствен остров в Карибско море, смятан за данъчен рай, обича да чупи рекорди. Той беше първият, който мина над Тихия океан с балон с горещ въздух, пресече Атлантическия океан за най-краткото време досега, имаше най-много последователи в LinkedIn и стана най-богатият водещ в риалити шоу. Космосът обаче се оказа твърде голяма лъжица за него. Първоначално планираше да изведе там туристи още през 2009 г., след това целта стана 2011 г. Най-новият срок е началото на 2015 г., но и това вече въобще не е сигурно.

Още преди трагедията в пустинята Мохаве космическият проект е белязан от лош късмет. Преди 5 години, когато Брансън показва за първи път космическия порт в пустинята, той обявява “Спейсшип 2” за най-секси космически кораб на всички времена. Заради силните ветрове, суграшицата и почти нулевите температури този ден всички поканени - политици, актьори, звезди и някои от най-добрите космически инженери в света, се превръщат в ледени шушулки. Едва 20 минути след като те си тръгват, оставяйки по масите чашите с водка и шампанско,

тежката тента,

издигната

за тях на пистата,

се сгромолясва

Чист късмет е, че това не се е случило малко по-рано, тъй като със сигурност щеше да има жертви.

Според автора на биография за Брансън - Том Бауър, инженери и учени многократно са предупреждавали милиардера, че така конструираната ракета е рискова и може да избухне във всеки един момент. Няколко от инженерите на ръководни постове напускат “Върджин” през последните месеци. Последният е Джим Тай, който отговаря за аеродинамиката на ракетния проект повече от 10 години. Преди 2 месеца Тай заявява, че променитев дизайна на кораба “Спейсшип 2”, които компанията иска той да направи, са твърде рискови.

Експерти критикуват Брансън затова, че в компанията му продължават да използват като част от горивната смес за самолета азотен диоксид въпреки инцидент през 2007 г. в космическата база, при който загиват 3-ма работници. Използването на газа е напълно приемливо, когато сте в зъболекарски кабинет. Той обаче е много по-малко предсказуем, когато става въпрос за ракетен двигател, смята космическият инженер Каролин Камбел, направила разследване на експлозията.

След катастрофата в пустинята миналата седмица Брансън пристигна, за да се изправи лице в лице с 400-те инженери, които работят по проекта. Обичайната му увереност не можеше да скрие голямото колебание за проекта, който вече

изостана от всякакви

срокове, а цената му

скочи до 1 млрд.

долара

Тогава милиардерът обяви, че “ако” успеят да отстранят истинската причина за инцидента, ще продължат до края.

Няколко дни по-късно сър Брансън отново надигна глава, след като стана ясно, че на борда на самолета не е имало експлозия, а след падането двигателят и резервоарът му са непокътнати.

Брансън веднага обяви в интервю за Си Ен Ен, че ще продължи с проекта, като възнамерява да е първият човек, когото фирмата му ще изпрати в Космоса. “Никога не бих помолил други да участват в полет на “Върджин галактик”, ако не бях напълно уверен, че той е безопасен за мен самия”, обяви той.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Индианец от племето команчи. Така ще се впише на преброяването на населението догодина проф. Петър Иванов, който преди близо десетилетие се определи като марсианец. Русенският писател и общественик отново силно критикува методите на преброяването, като го определя като "скъпо и ненужно". Затова и със самоопределянето като индианец показва своя

Наталия Сименова може и да е изпълнена с "Море от любов" в себе си, но на пътя явно блондинката си е за цяло "Море от наказания". Тв водещата бе засечена от "България Днес" да говори по телефона, докато шофира мощния си скъпарски джип. Наред с това има проблем с левия фар, чиято крушка е изгоряла. И това бяха видимите нарушения. Наталке, не така

Хващат семействата на елита с дрога, проститутки и алкохол Надя Панкова Човек не си избира роднините. Това е единствената утеха на много от българските популярни лица от властта, сцената и спорта, щом стане дума за семействата им. Масово едни от най-успелите у нас (а и не само) имат кръвна връзка с черна овца