Бившият сърфист Никълъс Уудман натрупа милиарди с камера за екстремни спортисти. Той забогатя като Крез благодарение на двете си любими хобита - фотографията и сърфинга. Измислените от 39-годишния американец камери GoPro направиха още по-вълнуващ живота на милионите любители на адреналина и му донесоха лично състояние от 2,4 млрд. долара според последната класация на сп. “Форбс”.
Преди няколко дни агенция Блумбърг обяви, че Уудман е най-високоплатеният шеф на фирма в САЩ със заплата от $ 285 млн. за 2014 г. Тъй като е собственик и главен директор на компанията си, той може да си дава огромна надница, без да отговаря пред акционери или съдружници. Медиите изчислиха, че 285 млн. годишно се равняват на над 780 хил. долара на ден, дори през уикендите и празниците.
Бъдещият милиардер се ражда на 24 юни 1975 г. и израства в град Атертън на Западния бряг. Посредствен ученик е, защото го интересува много повече спортът, отколкото учебниците. Започва да кара сърф на 8 години, а
на 13 получава
като подарък от
майка си първата
си дъска
Когато идва времето да стане студент, се записва в Калифорнийския университет в Сан Хосе не заради репутацията му, а заради близостта до океана и големите вълни. Само на 10 мин от кампуса се намира легендарният плаж “Блек Бийч” - един от най-добрите за сърфиране на света.
В началото започва да учи икономика, но след година му става по-интересно да се занимава с изкуство - започва да посещава курсове по творческо писане, живопис и актьорско майсторство. Решава също, че не би било зле да стане разработчик на видеоигри и се залавя да учи програмиране. Но в крайна сметка стига до извода, че най-важното е да развие способността си да измисля идеи. И си дава дума, че до 30-ата си година ще стане много богат.
През 1999 г. Уудман създава компанията “Фънбъг”. Тя обаче бързо фалира. “Първият ми бизнес беше сайт за онлайн игри и общуване. Идеята беше добра, но изпревари времето си. Щеше да е много успешна днес, в епохата на социалните мрежи. Привлякох $ 4 млн. капитал, но изгубих всичко, защото пазарът се срина.
На никого не му
харесва да му
сритват задника,
но това наистина
ми помогна след
това”,
казва Уудман в едно от интервютата си. Първата си компания продава на безценица - за $ 20 000.
За да забрави за банкрута, младият мъж тръгва на сърф пътешествие в Индонезия и Австралия с приятелката си Джил, която по-късно става негова жена и която е още по-луда по екстремните преживявания. Двамата се запознават на курсовете по изкуство в университета, а тя е впечатлена от китарата и барабаните му. Сега имат две момчета и ги чакат да пораснат достатъчно, за да карат сърф семейно.
За Ник пътешествието в Азия е последната глътка свобода, преди да се върне у дома в Калифорния, да си намери добра работа и да се впусне в рутината. В Австралия на младежа му прави впечатление, че красиви и качествени видеозаписи и снимки могат да си позволят само професионалните спортисти, които наемат за целта специални екипи. Обикновените сърфисти се задоволявали с еднократни водоустойчиви камери, които били неудобни за ползване по време на пързалянето по вълните и често се озовавали на дъното на океана. За да снима собствените си сърф подвизи, самият Уудман си връзва камерата за ръката с ластици.
Именно тогава на инициативния американец му хрумва идеята да създаде камера, която да бъде максимално приспособена към заниманията с екстремни спортове и
да бъде закрепена
здраво и удобно
за китката
Междувременно един ден на остров Бали приятелката му Джил пристига с красив колан от миди и раковини, купен за 2,5 долара. Ник поръчва 600 от екзотичните аксесоари за по 1,9 долара на едро и след това ги продава в САЩ по 60 долара парчето.
Когато се връща в Калифорния, той се залавя здраво за работа. Докато достигне целта, минават 4 години. През 2002 г. създава нова компания “Уудман лабс”. В началото продава само ремъците, с които фотоапаратът или камерата се закрепват на ръката на сърфиста. След това обаче решава да произвежда целия комплект. Дълго търси подходящо компактно устройсво за снимане. Накрая открива производител на 35-милиметрова камера в Китай. Уудман изпраща създадения от него калъф с ремък за китката и 5000 долара на потенциалния си китайски партньор. Дори не е сигурен, че ще има някакъв отговор, но след няколко месеца получава готовия прототип.
“Къщата ни се беше превърнала във фабрика. Даже спяхме с камерите на ръцете, за да откриваме слабите места”, спомня си Джил.
Първата камера GoPro е представена през 2004 г. на “Екшън спортс ритейлър шоу”, където Уудман получава от японска компания поръчка за 100 бройки. В първата година на продажбата печалбата е 350 000 долара. След неуспеха на “Фънбъг” бившият сърфист се опитва да се справя без помощта на външни инвеститори. Влага в развитието на фирмата си $ 35 хиляди свои пари, с още толкова му помага майка му, а баща му, който е инвестиционен банкер, го финансира с 200 000 долара.
Истинският пробив се случва няколко години по-късно. Уудман иска да стане автомобилен състезател и когато нещата с GoPro тръгват нагоре, се записва в школа за автомобилни състезатели в Сонома. За снимките на тренировките си той иска да наеме камера, но школата му иска 100 долара. Тогава Уудман решава да закрепи в салона на колата GoPro и в този момент осъзнава, че творенията му трябва да могат да се закрепят не само за тялото, но и за каквото и да било друго оборудване. Тогава си купува спортна кола Lotus Exige, на която
с над 130 км в
час тества
снимачното
устройство,
за да намали шума и вибрациите при записа. От този момент GoPro става хит не само сред сърфисти и сноубордисти, но и сред автомобилни състезатели, рокери, велосипедисти.
Освен малките размери и удобството на използване GoPro привлича купувачите и с достъпната цена - между 200 и 400 долара. Днешните варианти снимат видеа с HD качество и ъгъл от 170 градуса. Камерите на Уудман започват да се използват в Холивуд, в много тв канали за спорт и приключения, а също и в сфери като медицината и отбраната. Те идват на помощ при спасителната операция на чилийските миньори през 2010 г. През 2011 г. Уудман най-после привлича инвестиции от 5 компании за 88 млн. долара.
Като се започне от 2004 г., продажбите се удвояват всяка година. Според пазарни експерти делът на GoPro на пазара на видеокамерите е около 50%.
Огромна роля за успеха на начинанието изиграват социалните мрежи. Уудман инвестира всяка година по един милион долара, за да се появява навсякъде хаштагът #GoPro. През декември 2012 г. бързият ръст на компанията и доминирането ѝ на пазара привлича вниманието на тайванския електронен гигант Foxconn. Той купува 8,88% от компанията на Уудман, която по онова време струва $ 2,25 млрд. Продажбите на продуктите обаче скачат на ново ниво, откакто започва масовата употреба на дронове.
В живота и досега обаче Уудман не се разделя с образа си на сърфист, поради което
получи
прозвището
Лудия
милиардер
Всеки месец той нарамва дъската си и прави пътешествия по няколко дни в различни краища на света. На ден изпива по няколко енергийни напитки и не престава да гледа с оптимизъм напред.
“Когато ми се налага да вземам сериозни решения, си представям, че съм на 90 години и гледам целия си живот назад. В този момент ми е лесно да направя избор, защото единственото, за което някога бих съжалявал, е, че съм се уплашил”, казва младият бизнесмен.