Ние, швейцарците, имаме 3 общи неща с нашите приятели от Германия, Австрия - немският език, дуалното образование и икономическия растеж и историята на успеха, който успя да преодолее най-големите кризи в Европа и света. Това заяви посланикът на Швейцария у нас Денис Кньобел на дискусията "Учи, за да работиш", организирана от в. "24 часа". Той представи проекта "Домино" между Швейцария и България, по който има дуално обучение вече в две училища у нас.
Развитието на квалифициран персонал и адаптирането му към нуждите на икономиката, което се случва чрез дуалното образование, е ключов елемент на нашия успех, каза посланикът. Той разказа, че често швейцарците имат запитвания от чужбина с молба да споделят опита си. В момента има 23 международни програми в цял свят, подписан е меморандум за съвместно сътрудничество дори със САЩ.
Целта на проекта ни в България е да се покаже конкретно, че системата може да функционира и тук. Не искаме да интегрираме директно нашия модел, нито да реставрираме стара образователна система, обясни посланик Кньобел. И допълни, че са необходими спецфични решения за специфични проблеми в специфичен контекст.
Искаме заедно да разработим този модел - предимствата на системата са, че е гъвкава и непрекъснато се адаптира, стандартите се променят, както и средствата за обучение, допълни посланикът. Имаме нужда от квалифицирани хора, за да могат да развиват новостите в технологиите, каза той.
Проектът "Домино" се основава на международен договор между швейцарското и българското правителство. Целта му е до 2019 г. да бъдат обхванати най-малко 1200 ученици, обясни ръководителката на проекта Петя Евтимова. Тя разказа, че в проекта се включват средно по 2 училища на година. Първите 2 училища са в Казанлък и София, а двете професии са машинен техник и техник-технолог по производство на млечни продукти.
Виж тук презентацията на Петя Евтимова
За следващата година ще бъдат включени 3 нови професии - електротехник, техник на енергийни съоръжения, най-вече за газова техника, и готвач, обяви Евтимова.
Необходим е нов вид трудов договор специално за ученици, които са включени в дуалната система на образование, за да се замени отпуската с ваканция за учениците - това е един от проблемите, показан от практиката до момента.
Учениците посещават предприятието още в 10-и клас по 1 ден. А в 11-и и 12-и клас - вече са по 3 дни са там, а по два в училище. Разработен е квалификационен профил на професията, въз основа на която се определя учебния план и какви знания да придобие.
Първо се установява дали има фирми, които искат да обучават кадри по дуална форма и дали в района има училища, които искат да въведат подобно обучение. Изготвят се учебни програма, като се предоставя обучение и за учителите, обясни Евтимова.
Училищата дават учители, които да бъдат обучени, както и изготвят програмата за обучение. Работодателите трябва да имат готовност да предоставят професионалисти, които да имат готовност да помагат за изработването на учебна програма. Друг ангажимент е да осигури по един наставник на всеки 5 ученика, както и да поеме заплащането - 90% от минималната работна заплата спрямо конкретно изработеното време - при 7-часов работен ден. По проекта се покриват малки стипендии за учениците в 9-и и 10-и клас, когато те още не могат да работят пълноценно.
Рисковете при проекта - най-вече липсата на доверие между училищата и компаниите. Второ - притесненията на ученици и родители относно тази непозната форма. Третото е притеснение на учителите, че ще загубят работните си места. Четвърто - за много български работодатели това е непозната система и затова са предпазливи да се включват в проекта.
Това е сериозна възможност да се реформира професионалното образование в България, смята Евтимова. Тя напомни, че в момента има огромни финансови възможности по еврофондовете да се финансират подобни дейности във фирмите и в училищата.