Първата пълна карта на професионалното образование в България
В 44 професии в следващите 4 г. общо ще има по-малко от 100 нови кадри
Компютърждии, икономисти и ресторантьори ще са професиите, в които няма да липсват кадри в следващите 4 години. Това показва първата по рода си карта на професионалното обучение, която състави в. “24 часа”. Данните са от статистиката на образователното министерство.
120 714 са учениците между 8-и и 12-и клас в над 400 професионални училища в цялата страна. Техник на компютърни системи обаче е единствената специалност, която се изучава в абсолютно всяка област от страната. Само в Смолян не се обучават икономисти със средно образование. За ресторантьори не учат в Търговище, а в Разград има само един ученик по тази специалност.
Перспективно покрити с кадри са и специалности като техник по транспортна техника, електротехник, строителен техник, готвач и финансист, които допълват топ 10 по популярност в професионалното образование. Пътен строител е най-слабата специалност. В нея се обучава само 1 човек в Благоевград. В другите техникуми пътното строителство фигурира като специалност, но дипломите са за строители. Общо 44 са специалностите, в които кадрите през тази и следващите 3 години ще са под 100 души общо. Сред тях са парамедици, гувернантки, продавачи, пикола. 126 ученици пък се обучават за свещеници в София. Деминарията също се води техникум.
Все по-популярни стават обаче нови специалности като организатор на интернет приложения с 1022 ученици. Тази нова специалност се изучава в 17 от 28-те области в страната, а през следващата учебна година приемът ще бъде увеличен.
Наесен тръгват първите класове за спедитори
ЯРОСЛАВА ПРОХАЗКОВА
5 нови специалности ще бъдат въведени в професионалните гимназии през следващата година. Насен ще може да се учи за спедитор логистик, компютърен аниматор, изпълнител на термални процедури. Другите нови дисциплини са технология на хомеопатични и фитопродукти и конструиране, моделиране и технология на облекла от кожа.
Това обяви началник на отдел “Професионално образование и обучение” в министерството на образованието Емилия Вълчовска.
Тя обясни, че план приемът в професионалните гимназии се определя по строго определена схема. Директорът на училището подава предложенията за съответната година на началника на регионалния инспекторат. Предложенията се правят след обсъждане в училище на педагогически съвет, като се вземат под внимание
заявките, които
подават
работодателите
След като се разгледа в инспектората, се съгласува в комисията по заетостта към областния съвет за развитие на съответната област и регионалните структури на работодателските организации. Държавният план прием се утвърждава от министъра на образованието след съгласуване с министрите на труда и социалната политика и на регионалното развитие и благоустройството.
Работодателите били активни в заявките за брой ученици. Сред
най-активните
браншове е
машиностроенето
заради глада за кадри. През последните години нямало голям интерес към дисциплините в тази област от младежите.
Готвачи и елтехници ще учат дуално
ДИМЧО РАЙКОВ
Готвач и електротехник ще са първите специалности, с които започва дуалното образование в Бургас. От новата учебна година за двете специалности ще бъде обявен специален прием в две паралелки в гимназиите по туризъм и електротехника по линия на българо-швейцарския проект ДОМИНО. Това, което ги различава от другите, е, че ще имат повече часове по практика, а
в 11-и и 12-и клас
учениците ще работят
в реални условия
срещу заплащане
по трудов договор
“Неслучайно избрахме да се включим с тези специалности, тъй като имаме традиции в тях. Туризмът обуславя търсенето на готвачи, а много малки и средни производства в региона се нуждаят от техници за електрообзавеждане”, коментира шефката на Регионалния инспекторат по образование Виолета Илиева.
Дуалното образование в Бургас ще тръгне с две паралелки. По една в ТОХ, както е известна гимназията по туризъм “Проф. д-р Асен Златаров”, и в Гимназията по електротехника и електроника “Константин Фотинов”. Двете училища са първите в Бургас, проявили смелост да приложат тази форма на обучение, въпреки че не е задължителна, а и е била предлагана на други, но са отказали.
“Туризмът и електрообзавеждането са едни от възможностите за реализация на учениците и проектът им дава тази възможност в пълна степен”, заяви координаторът на ДОМИНО Петя Евтимова. И даде за пример немскоезичните страни като Германия, Австрия и Швейцария, където дава много добри резултати.
В алпийската страна
младежката
безработицата
е под 4%,
което до голяма степен се дължи на дуалното обучение.
Засега повече заявки за дуални ученици имало от работодатели в сферата на туризма, за елтехниците били по-малко, допълни тя.
Дуалното образование е пазарно ориентирано, тъй като заявките за обучение на кадри идват от бизнеса, който дава възможност на младите кадри да започнат работа в реални условия още докато учат.
Според ДОМИНО се предвижда учениците да започнат да практикуват избраната професия още от 9-и клас, а от 11-и и 12-и клас да я упражняват срещу заплащане - в Бургас по хотели и ресторанти като готвачи и като техници по ел.обзавеждане в различни производства.
В първи и втори курс на средното образование часовете по практика в реални условия ще заемат 20% от учебното време, а в 11-и и 12-и клас ще се увеличат чувствително. Тъй като тогава учениците ще са навършили пълнолетие, ще могат да сключат трудови договори с работодателите за 7 часов работен ден, тъй като са ученици, и ще се разписват срещу 30% от минималната работна заплата. До 18 г. ще получават стипендии, осигурени от ДОМИНО.
“Разликата е, че досега учениците са ходили на учебна практика безплатно, а сега от 11-и клас вече получават заплати, което ги прави по-мотивирани”, обясни Петя Евтимова от българо-швейцарския проект.
От просветния инспекторат очакват към дуалното обучение в тези две училища да се присъединят в движение и други ученици, тъй като в Бургас се дава правото в 11-и клас от обикновените паралелки да се прехвърлят в новите по-практически ориентирани. Те ще са извън обявения държавен прием и няма да се отразят върху заетостта на учителите така че могат да се спокойни, увери Илиева.
До 5 г. безработицата
може да спадне поне
5%, ако повсеместно
бъде въведено
дуално образование
в страната, прогнозира Евтимова. До 2019 г. в страната трябва да е влязло в сила пълното законодателство за въвеждане на дуалното обучение в професионалните училища, допълни тя.