"Боклукът на Неапол и Палермо тръгва за България", написа "24 часа", позовавайки се на информации в италианските медии. Попитахме министърката на околната среда и водите Ивелина Василева верни ли са тези твърдения .
- Г-жо министър, ще пристига ли у нас боклук от Италия?
- Няма отпадък, който да се намира нито на пристанище Варна, нито на пристанище Бургас. Вносът на отпадъци у нас за депониране е забранен. Разрешен е за оползотворяването им като има строга регламентация. В тази връзка страховете и опасенията са неоснователни.
- В италианските медии се твърди, че на 3 юни е получено разрешение от българските власти за изпращането на боклука на Неапол и Палермо. Издавано ли е такова разрешение?
- Нямам информация за какъвто и да е отпадък, който да е пристигал или да пристига. За конкретна дата трябва да се провери. Превозът на отпадъците е строго регламентиран. Спазва се изрично регламентът. Подобни внушения, че ще се депонира са неверни.
Оползотворяването става по строги правила. Самите органи, които отговарят и приемат пратките - митниците, проверяват товарите. И ако нямат документ, те не се допускат.
По принцип в годините назад са получавани отпадъци за оползотворяване в циментовите заводи в Девня и в "Холсим" - Бели Извор. Но няма как да е в такива обеми.
Междувременно от Министерството на екологията изпратиха и писмен отговор:
Вносът на отпадъци в България се регламентира от разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1013/2006 относно превози на отпадъци и от допълнителни изисквания и ограничения, разписани в Закона за управление на отпадъците, съобщиха от пресцентъра на Министерство на екологията.
Съгласно Закона за управление на отпадъците, вносът в страната на отпадъци за депониране е забранен, а вносът на отпадъци, предназначени за изгаряне с оползотворяване на енергията, е ограничен до количества, които не надхвърлят 50% от количествата по съответните разрешителни на инсталациите.
Подобно на редица други държави-членки от ЕС, превозът на отпадъци, предназначени за изгаряне с оползотворяване на енергия в България, е установен модел за осигуряване на суровини за инсталации в страната, които притежават комплексни разрешителни и отговарят на всички изисквания на Наредба № 4 за условията и изискванията за изграждането и експлоатацията на инсталации за изгаряне и инсталации за съвместно изгаряне, транспонираща Директива 2010/75/ЕС относно емисиите от промишлеността.
В случаите, когато регламентът изисква, превозите на отпадъци, предназначени за изгаряне с оползотворяване на енергия в рамките на ЕС, подлежат на предварително писмено разрешение – нотификация, издадена от компетентния орган.
В рамките на разрешителния режим за нотификация, Министерството на околната среда и водите следи за спазване на изискването, внесените отпадъци да не надвишават 50% от капацитета на инсталациите.
Пратките с отпадъци, които пристигат на български пристанища, се разтоварват и освобождават, едва след като се удостовери, че за тях е налице нотификация, издадена от Министерството на околната среда и водите в съответствие с процедурите и изискванията на Регламент (ЕО) № 1013/2006 относно превози на отпадъци.
Съгласно изискванията на регламента, за всеки отделен пристигащ транспорт в рамките на издадена нотификация, МОСВ получава информация преди тръгването му от държавата по изпращане, при получаването му в съоръжението и след завършване на третирането му.
Към този момент в МОСВ няма информация за предстоящо пристигане на товар от 35 000 тона отпадъци на пристанища Варна и Бургас.