Поля Спасова: Пазарът е много динамичен, всеки ден е предизвикателство
Фирма "Тон БонБон" ООД организира луксозни тържества за деца и възрастни. Притежава 10 детски центъра в Пловдив, София, Стара Загора и Бургас. Има зали за лазерни битки и дискотеки за тийнейджъри в Пловдив и Бургас. За обслужването и декорацията за детски рождени дни разчита на собствените кафетерии, сладкарска и декораторска работилница. От тези услуги могат да се възползват и крайни клиенти. Участията се покриват изцяло от собствен екип от деветима актьори и аниматори. В Пловдив се намира и магазинът за парти артикули. Богатото портфолио собственичката Поля Спасова обяснява с това че, ако не намира качество в дадена област, решава да го предложи сама.
- Защо и как избрахте да започнете този бизнес?
- По време на обучението си в САЩ работех в парти агенция и видях как се организират. Бях мениджър в различни компании в България, а след това станах майка. Когато детето ми беше на 2 години, видях състоянието на детските центрове в Пловдив - беше много лошо. Така през 2006 г. реших да открия собствен. Той беше много малък - 80 кв. м, и бързо ни отесня. Започнахме с по-големи и в други градове. През 2013 г. открихме и семеен ресторант с 200 места, четири зали за деца плюс една за тийнейджъри. С разрастването използвахме външни фирми за торти, за украси. Там, където не виждахме необходимото качество, започнахме да обособяваме екипи. Където в града има липса на качествени услуги, ние ги покриваме със собствен екип.
- Кое е това, което най-много ви мотивира?
- В бизнеса е ясно, че няма равно движение. Нещата се променят толкова бързо и е огромна заблуда, че ако стоиш, без да се развиваш, нещата ще продължават по същия начин. Всеки ден трябва да се знае, че в бизнеса не оцеляват големите, а бързите. Както е според Дарвин - оцеляват адаптивните.
- Кои са най-важните хора за успеха на вашия бизнес?
- Разчитаме много на хората, те са основният ни капитал и разход. Специфичното при нас е, че работим 80% със студенти. Това е единственият начин да имаме интелигентни, културни хора на ниво, които могат да работят вечер и в събота и неделя, когато е основният ни ангажимент. Средната продължителност на работата за тях е 2 години и половина. По-добре да работим година и 6 месеца с интелигентен човек, който върши нещата с удоволствие, отколкото да разчитаме на някой, който би се задържал, но без да влага старание. От представянето на хората зависи успехът на нашия бизнес. Гледаме да са качествени, да работят с желание. От тях излизат супервайзъри, мениджъри.
- Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?
- Всеки ден е предизвикателство. Пазарът е много динамичен. 2009 г. дойде с кризата и изкуственото свиване в потреблението. Ние не сме от основните разходи на семействата. Те могат да минат без заведение, без да си направят хубав рожден ден - ние сме скъпи центрове. Тогава трябваше да убедим хората, че това е тяхна необходимост. Борим се с липсата на кадри. Сега взимаме родените през 1997 г. - годината с най-малка раждаемост. През миналия месец имаше 12 човека, заминали за чужбина.
Всяка година е борба с нещо. Не знаем какво ще дойде, но то ще дойде, а ние ще се борим с него.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Всичко, което пише в книгите, си е точно така и в действителност. Не е нужно да откриваме топлата вода. Важно е да се четат книги. Въпреки опита трябва да се знае, че нищо не се знае. Другото - от всеки може да се научи по нещо. Дори да работиш с някой на 16 г., трябва да учиш и от него. Освен това няма как да започнеш бизнес, без да имаш необходимия опит преди това.
- Как си представяте своя бизнес след 5 години?
- Най-хубаво е да не си го представяш. Във всеки момент има промени, пазарът и клиентите определят какво се случва. Ако някой ми беше казал, че ще имам сладкарска работилница и тя ще е най-хубавата в града, аз щях да се изсмея. Знам колко струва да направиш нещо такова. Това е огромен ангажимент и инвестиция в хора и в разработване на пазар. Била съм управител на ресторант и си казах, че никога не бих притежавала собствен, а сега имам и той е с персонал от 80 човека. В бизнеса или работиш много, или няма как да продължиш.
*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.