Строителството в междублокови пространства в София ще бъде забранено със закон. Това съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова, която участва в планьорката на "24 часа" и отговаря на въпроси.
"Много е важно при новото строителство на високите сгради да се гарантира транспортният достъп. Затова инициирахме и предложихме в МРРБ промени в Закона за устройство и застрояване на Столична община, които вчера бяха приети и от Министерски съвет. Законът е от 2007 г., правени са изменения във връзка със строителството на метрото, но по същество това са първите промени. С тях целим да се въведе ред и да се запазят зелените площи. Това е тема, която вълнува всички. С промените се въвежда нова категория "терени за озеленяване в жилищни квартали" - това са междублоковите пространства, в които през годините са били реституирани много имоти и виждате сега какво напрежение има сред хората. За да защитим тези терени се въвежда тази законова категория, която не позволява строителство в тях", обясни Фандъкова.
Въвеждат се и допълнителни изисквания за издаване на разрешителни за строеж. За сгради над 50 м и разгъната площ от над 20 000 кв. м разрешително ще се дава само, след като Столичният общински съвет одобри обемно-пространствените планове за всеки обект.
"Предложихме тази промяна, защото искаме тези проекти да се обсъждат от всички, да участват и гражданите, тъй като Общият устройствен план позволява изграждането на много високи сгради например по булeвардите "Тодор Александров" и "Цар Борис III". За там има проекти, които чакат. Но моето мнение е, че в историческия център на града не трябва да се разрешават високи сгради и също така небостъргачи не бива да спират въздуха от планината Витоша и гледката към нея. Има зони, които са подходящи за такъв тип строителство - например новата висока сграда на бул. "Цариградско шосе". Там се предвижда още една такава сграда и там може да се оформи делови център с модерни сгради", смята Фандъкова.
Друга промяна в закона е увеличението на отстоянията от съседни сгради при строителството на общежития и апарт хотели. "Такъв е случаят при блоковете 19, 20 и 21 в "Младост", където спрях строителството на подобна сграда. Тя беше обявена като общежитие, което дава възможност за по-малки отстояния и по-малко паркоместа. Всички тези възможности за заобикаляне на правилата ще се преустановят с промените, които предлагаме", обясни Фандъкова.
Тя посочи, че един от най-големите проблеми в столицата е застрояването на райони без инфраструктура. "Самата аз живея в такъв район - без канализация и нужните улици, а по-голямата част от тези, които ги има са частни. Така че исканията на хората са основателни, но всичко това струва огромни средства. Единственият начин за придобиване на такива частни улици и имоти е отчуждаване. Например на ул. "Емилиян Станев" в "Кръстова вада", където изграждаме канализация, отчужденията ще стигнат 1 милион лева", разказа Фандъкова.
На въпрос дали строителите на жилищни сгради могат да бъдат задължени да обвързват покупката на апартамент с гараж, тя заяви: "В България има изискване при строителството на жилищни сгради за всеки апартамент да е осигурено паркомясто или гараж. Това важи за новото строителство. Проблемът остава за старите сгради и заради броя на автомобилите, защото по тях може да съдим, че всяко семейство има по две коли, а ако децата са големи - и по три. Всички помним началото на прехода, когато много гаражи станаха магазини и кафенета и доста от тях продължават и сега да бъдат такива. Това е проблем, защото колите паркират по улиците. Сега макар и силово - със санкции, антипаркинг колчета, с които сме "украсили" всеки булевард, се опитваме да се справим с този проблем и да освободим тротоарите", обясни Фандъкова.
Тя напомни, че със строителството на метрото са изградени три буферни паркинга. "Центърът за градска мобилност има задача да довърши още три - при метростанциите на стадион "Васил Левски", на бул. "Сливница" и Централна гара. Работи се и по изграждане на паркинги в "Надежда" и "Люлин", каза Фандъкова.