Защо "Монтесори"? Вижте как системата проби и се разгърна в Бургас

https://www.24chasa.bg/novini/article/5894384 www.24chasa.bg

Обучението по методи "Монтесори" набира популярност,но малцина знаят, че в България началото е поставено първо в Бургас и всичко започва от Център за развитие на деца, създаден през 2008 г.

"Какво не успяхме да дадем на нашите вече пораснали деца?" - това е въпрос, който много често си задават както родители, така и преподаватели.

Първият образователен център възниква именно в отговор на този въпрос. В него са формирани групи за ранно развитие и посещения заедно с мама.

Използвани са разработките на Зайцев, Никитини, Глен Доман. Занятията се водят от педагог и психолог. На практика тези опити поставят началото на днешните различни по форма и съдържание занятия за ранно развитие на децата.

А по-късно и за образователни дейности в доучилищна възраст.

Занятията събудиха интереса на младите майки, но този интерес не беше особено траен, тъй като в България няма традиции в ранното развитие на децата. У нас все още важи твърдението "Детето да изживее своето детство!"

През пролетта на 2008 година, изучавайки различни педагогически системи, новаторите от Първия образователен център "откриват" системата на Д-р Мария Монтесори.

"Открихме", защото на този етап у нас тя не беше популярна. Проследявайки историята на метода, с радост установихме, че вече има три Монтесори центъра в София. Следва среща с Жени Пирянкова от "Камелини Монтесори" - доайен на Монтесори движението в България, казва управителя на Сдружение „Монтесори” – Бургас Ваня Станчева. И допълва: "След срещата си с нея бях твърдо уверена ,че Монтесори е отговорът на нашите търсения".

Последва дълъг период на запознаване с научното наследство на Мария Монтесори.

"Къща Монтесори"- четвъртия Монтесори център в България отваря врати в Бургас през март 2009 година.

"В началото много често по телефона търсиха г-жа Монтесори - толкова беше неизвестна системата в България. През първите години беше особено трудно. Идваха родители, които търсеха за децата си индивидуално обгрижване, не знаеха и не желаеха да научат нищо за метода Монтесори. И днес идват такива, за които най-важно е дали детето си е изяло всичко и дали се е забавлявало", споделят опит от бургаското училище.

Обясняват, че в "Монтесори" детето върви по собствен индивидуален път на развитие.

За да обяснят по-добре метода на родителите въвеждат "Монтесори урок за родители", който се провежда два пъти в годината, както и други дейности, които ги просвещават родителите.

"С някои от тях изминахме дълъг път. След първородните им деца при нас сега идват и по-малките им братчета и сестричета. Но това са родители, за които развитието на децата им е изключителен приоритет", разкрива Ваня Станчева.

В системата на Монтесори на първо място е поставено детето, след него подготвената монтесори среда и на края на тази верига - учителят. Най-трудният момент е липсата на монтесори педагози.

В Бургас се заемат с каузата да обучат само преподаватели и за 7 години и половина изграждат три Монтесори площадки.

"През това време в града ни се появиха и други центрове, които се афишираха, като Монтесори. Но в България не е новост да се профанират новите неща. Мисля, че родителите,които са запознати с тази педагогическа система могат да направят правилен избор", отваря скоба Станчева.

Как се стига до ицеята центърът да прерасне в училище? През 2013/14 година на част от децата, преминали през центъра, предстои да станат ученици.

Родители, които оценят предимствата на метода от самото начало изразяват желание да се създаде и учебно заведение, където децата ще могат да продължат обучението си по метода на Монтесори.

На 16.04.2014 година е регистрирано Първото в България Монтесори училище - ЧНУ "д-р Мария Монтесори".

Веднага след регистрацията възникна въпросът за учителите.

"Дипломата за висше педагогическо образование не прави никого учител. Още повече в Монтесори училище. Изборът не беше лесен, а и имаше един особен момент.
Повечето от кандидатите нямаха желание да се самообучават, нито да бъдат обучени.
Считаха себе си за достатъчно компетентни. След дълъг период на търсене намерихме подходящите учители. Част от тях не издържаха на изискванията и останаха за кратко.Благодаря на тези, с които и днес сме заедно. Всъщност те са първите в България, които чертаят пътя на монтесори обучението", разказва Ваня Станчева.

Следващата стъпка е изграждане на организацията на работа в училището.

Взето е решение през първата година да си разкрие само подготвителна група и първи клас и всяка следваща година да се добавя по един нов клас.

В класовете влизат деца от къща Монтесори и практически заемат всички места.

Възниква и въпросът как да се работи по системата на Монтесори, след като трябва да се покриват и държавните образователни стандарти.

Все още работим и допълваме програмите, обединяващи двете методики, казват от училището.

През втората година в частното школо пристига проверка от МОН.

"Преди проверката прибрахме всички тетрадки, в които децата работеха "по Монтесори". В тях по български език те пишеха съчинения, а в тези по държавните стандарти изучаваха все още азбуката.

Бяха ни казали, че на проверяващите няма да се хареса, ако децата изпреварват приетия стандарт. Колко приятно бяхме изненадани, когато плахо показахме една от тетрадките", спомня си Станчева.

Експертите от МОН не само са впечатлени от видяното, но и изразяват мнение, че можем "Д-р мария Монтесори" може да се регистрира като иновативно училище.

Донякъде звучи парадоксално, тъй като Монтесори училището е със 110 годишна история.

На шега в нашите среди това се нарича "ретро-иновация", но оценката на експертите за нас беше особено важна и мотивира допълнително нашите учители, споделя управителят на бургаското частно училище.

В Монтесори училището почти не се преподава. Учителят е този, който събужда интереса на децата, насочва ги към нови непознати знания и умения и ги оставя да се справят сами.

Децата не се обучават от учителите, те се самообучават. И винаги успяват, защото това е техният личен избор.

"Ние сме частно училище. Има родители, които мислят,че плащайки определена сума могат да не приемат и изпълняват правилата в училището. Има и други ,които мислят, че в частното училище няма дисциплина и ред.
И на първите, и на вторите искам да кажа,че ние сме първо - Монтесори училище и после частно. При нас дисциплината е на особена почит. И никой не си тръгва вечер преди да е почистил работното си място, а в петък - залата за работа. Това са част от правилата", разкрива Ваня Станчева.

Най-важният въпрос и за деца, и за родители е "Къде след Монтесори"?

Децата, обучени по този метод са изключително адаптивни,уверени и мотивирани да се обучават, категорични са от бургаското училище.

Оттам са уверени, че за да е успешно едно училище, всеки ден трябва да е свързан с решаване на нов казус.

Тук с най-много заслуги е директорът на училището - приела философията на Монтесори, търсеща, знаеща и можеща млада дама, подчертава управителят Ваня Станчева.

Бургаското училище "Д-р Мария Монтесори" се развива непрекъснато. Търсят се възможности за допълнително обучение на педагозите - в момента те се обучават веднъж годишно с Монтесори обучител от чужбина и постоянно с вътрешни обучения.

"Много важно: Не можеш да мотивираш другите да се обучават, ако ти не го правиш.
Посещаваме международните Монтесори форуми, обучения и тренинги и вярваме, че и в България тази педагогическа система ще става все по-популярна.
Защото както казва великата Мария Монтесори "Децата - това са хора дадени ни за определено време, и от нас зависи тяхната вяра в себе си и в света.", обобщава управителят на бургаското училище Ваня Станчева.