"168 часа": Спящи машинисти летят със 79 км/ч в Хитрино. Събуждат се на 2-ри “Стоп!”

https://www.24chasa.bg/novini/article/5939305 www.24chasa.bg
Снимка: "168 часа"

Видео от лятото показва опасните релси - вагоните подскачат и на бавна скорост. Първо избухва цистерна номер 10, пълна с пропилен. Тя е била буквално разцепена от край до край.Огънят - на 20 метра височина, ударната вълна руши къщи с 1000 метра в секунда.

Двойно по-висока скорост от разрешеното, задрямали машинисти и опасно остаряла железопътна линия - това са трите основни причини за трагедията на гара Хитрино, която отне живота на 7 българи и прати други 29 с тежки наранявания в болница.

Дигиталната черна кутия на сравнително модерния локомотив "Сименс" показва, че композицията е прелетяла в 5 часа и 28 минути покрай първата стрелка на гарата със 79 км/ ч, вместо с разрешените за това място и ситуация - 40 км/ч.

Две жълти светлини на семафара са сигнализирали, че влакът трябва да намали и да се отклони от основния път към гарата, за да пропусне пътническия, който се е движел в това време срещу него.

Машинистите обаче въобще не са реагирали на първата стрелка и са профучали покрай нея.

Почти сигурно е, че те са дремели с притъпени реакции. "Това е много честа, опасна практика в този час на денонощието между 5 и 6 часа сутринта. В този момент хората в локомотива са най-изморени. Машинистите във фаталната нощ реално са се събудили на втората стрелка", коментираха пред вестника източници, запознати с разследването.

Те обаче уточниха, че за дерайлирането на вагоните не е достатъчна само двойно по-високата скорост, с която е летял влакът. И тук идва вторият генерален проблем - опасно занемарената железопътна линия.

В интернет бяха разпространени два видеоклипа, заснети по-рано през годината в района на катастрофата.

На тях ясно се вижда как вагоните подскачат, когато преминават през района на гара Хитрино. "Това означава, че релсовия път е прекалено твърд и не обира вибрациите Строен е през миналия век и е износен. Не отговоря на изискванията за еластичност", коментираха експерти, работили дълги години в БДЖ.

Комбинацията от нестабилна настилка, невнимателни машинисти и 79 км/ч ускорение става причина от влаковата композиция да се откъснат 6-а, 7-а, 8-а, 9-а и 10-а цистерни. Те дерайлират и мачкат всичко наоколо с голямо ускорение.

От какво е бил разцепен 10-и вагон, за да изтече пропиленът, откъде идва искрата, която го възпламенява, колко високо са летели пламъците, четете в сайта на "168 часа"

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Отстранени по различни причини съдебни заседатели провалят дела и ги връщат в изходна позиция. Това от своя страна налага повтаряне на проведени вече процесуални действия - разпити на свидетели, приемане на експертизи и др. Резултатът е влачене с години на делата, а през изтеклото време вече далите обяснения пред магистратите често "забравят"

От присъда затвор доживот е на път да се измъкне доайенът сред наркотрафикантите Огнян Атанасов, който международните ченгета определят като Балканския или Петричкия Ескобар. Най-тежкото наказание е дадено от Апелативния съд в Солун на 57-годишния мафиот от село Тополница. Освен тази присъда Ескобара има още две за трафик на дрога

Тежка промоция за пловдивската си резиденция е обявил Цар Киро, показа проверка на "България Днес". Самозваният ромски монарх е извадил за продан притежаваната от него седеметажна сграда в центъра на града, става ясно от сайт за имоти. Обявената цена е 2 млн. лева. Макар и висока, сумата на практика е солидно намалена