ДАНС: Стрелката е вероятна причина за катастрофата в Хитрино

https://www.24chasa.bg/novini/article/5952587 www.24chasa.bg
Снимка: Архив

Незаключената входна стрелка на гарата в Хитрино е вероятна причина за железопътната катастрофа на 10 декември и последвалия ад. Това са установили агентите на ДАНС, работили на място на инцидента, а изводите им са депозирани в секретното деловодство на съда в Шумен, съобщава "Монитор".

Справката изплува от пледоарията на русенския адвокат на подсъдимия машинист Димитър Михнев по време на гледане на искането на прокуратурата за постоянна мярка за неотклонение на машиниста, което беше прието от съда. Делото се гледа само ден преди Михнев да навърши 41 години утре.

Прокурорът по делото Маргарита Георгиева поиска Михнев, който е бил машинист „първо лице“ на влак 90 570, да остане в ареста за постоянно заради изключителната обществена опасност на престъплението, довела до смъртта на 7 души и раняването на други 26.

Задължение на Михнев е било да следи за всички знаци и светлинни сигнали. Не е оправдание за високата скорост и това, че в други случаи влакът е минавал директно без спиране, тъй като според събраните доказателства цялата локомотивна бригада е била запозната с телеграма за промяна, предвиждаща спиране на трети отклонителен коловоз. Машинистът Михнев си усложнил положението и с това, че в понеделник – само три дни след катастрофата, започнал да разпродава недивжимости и продал своя имот в Габровско.

Прокуратурата поиска постоянен арест и за втория машинист Радослав Петков.
От думите на прокурора стана ясно, че влакът е тръгнал от Бургас с 13 минути закъснение, което на моменти се е увеличило на 30 минути, но в крайна сметка машинистите са наваксали и композицията с 26 вагона пристигнала в Хитрино вместо в 6:02 часа, в 5:37 часа. При влизането на първата стрелка скоростта на влака е била 80 км в час, а на стрелка номер 5 – 78 км в час. Автоматичната спирачка се е задействала едва 17 метра преди стрелка номер 1, като не е предприето екстремно спиране.

Показанията на светофора са давали разрешение за влизане по трети отклонителен коловоз със скорост до 40 км в час. Според разпита на свидетели влак 90 570 много често при преминаването си през гара Хитрино е бил пускан директно направо по коловоз номер 2 без спиране. И в този случай обаче има ограничение на скоростта от 60 км в час.

Междувременно стана ясно, че са разпитани и преки очевидци на катастрофата, сред които и кадровият военнослужещ Цанко Анастасов, който закъсал с колата си за бензин и станал очевидец на скоростта, с която влакът влязъл в гарата.

„Много съжалявам за инцидента, моля да не бъда задържан“, каза в последната си дума Михнев.

В сряда е била идентифицирана и шестата жертва на катастрофата, позната досега като труп номер 5 – това е родената през 1923 година Шерифе Сали Ибрям.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

"Манчестър Юнайтед" няма да се раздели с Пол Погба през зимната пауза. Французинът ще остане на "Олд Трафорд", въпреки че мениджърът Жозе Моуриньо го извади от титулярния състав в последните мачове. Двамата са в обтегнати отношения от началото на сезона. Наскоро Специалния стигна дотам, че нарече Погба "вирус", който трови съблекалнята на тима.

Освободеният изпълнителен директор на БДЖ Владимир Владимиров плюе на улицата, видяха папараците на "България Днес". Бившият шеф явно трудно приема новината за съкращението си заради сериозни пропуски в провеждането на обществени поръчки за поддръжка на влаковете и реши да демонстрира и сериозни пропуски във възпитанието си.

Предаде се Евлоги Станоев - Голямата Бирма. Той бе обявен за издирване в средата на септември по обвинения, че е част от банда за производство на нелегални цигари, в която попадат синовете му Антон и Георги. Евлоги Станоев сам се е явил днес в специализираната прокуратура на ул. "Черковна" 90. Той е бил заедно с адвоката си Ина Лулчева.