И България в бунта на бедна Европа за храната второ качество

https://www.24chasa.bg/novini/article/6094114 www.24chasa.bg
Продуктите на големите концерни за Източна Европа са с по-ниско качество, твърди изследване.

Въпросът ще бъде поставен на заседание на съвет на министрите в Брюксел в понеделник

България ще се присъедини към Вишеградската четворка - Чехия, Словакия, Унгария и Полша, в искането да се забрани на компаниите да продават продукти с различно съдържание и качество под една и съща марка.

Ще поставя въпроса на утрешното (в понеделник - б.р.) заседание на съвета на министрите в Брюксел, заяви за “24 часа” министърът на земеделието и храните проф. Христо Бозуков. Според него е

недопустима

ХРИСТО БОЗУКОВ

дискриминация

През 2011 г. тогавашния земеделски министър Мирослав Найденов покани у нас шефа на съюза на словашките потребители Милош Лауко (вляво) да представи изследванията си.

да се предлагат продукти за Източна Европа с по-лошо качество и с повече сол, мазнини, изкуствени подсладители.

“При някои продукти фактически сме се превърнали в европейско кошче за боклук”, казва пред Ройтерс пък министърът на земеделието на Чехия Мариан Юречка. И неговата страна се присъедини към недоволството след изследване на Словакия, което доказва съмненията, че мултинационалните компании имат различни рецепти за Източна и Западна Европа. При специализирани тестове 22 известни маркови хранителни стоки, продавани в западните и в словашките магазини, бяха сравнени по качество.

Оказало се, че в продаваните в Словакия колбаси има

по-малко

месо и повече

мазнина и вода,

в млечните продукти - по-малко белтъчини, а в шоколада - по-малко какао. И в словашките варианти на всички тези продукти се съдържали повече оцветители, подсладители и консерванти.

През миналата седмица дори е имало нарочна среща във Варшава на министрите на земеделието на Полша, Чехия, Словакия и Унгария за съгласуване на действията. 

“Смятам, че ще постигнем успех, защото сега зад тази инициатива вече стоят повече държави”, коментира Бозуков. Всъщност неговият колега Мирослав Найденов още през 2011 г. изпрати писмо до ЕК с идентично искане пак след изследване на словашка асоциация. Дори по негова покана у нас дойде председателят на словашката асоциация на потребителите Милош Лауко, за да представи проучването. Тогава беше установено, че в Кока- кола за България и Словакия се слага глюкозо-фруктозен сироп, а за Германия и Гърция - захар. От мултинационалната компания реагираха, че няма двоен стандарт и че

колата и в САЩ

била с глюкозо-

фруктозен сироп

от царевица. Това не водело до промяна във вкуса. Все пак съмненията са, че при царевицата често има съдържание на афлатоксини, които трудно се хващат при случайните проверки, и че те преминават после и в сиропа. При тестовете от 2011 г. големи разминавания бяха установени и в съдържанието на подправките “Котани”, но от компанията ги отрекоха. От години пък българи, когато се връщат

от почивка в

Гърция, пълнят

багажника

на колата с перилни препарати, защото смятат, че прах от най-популярните марки, продавани там, пере по-добре от тези, които са на българския пазар. Фактът, че в последните години у нас масово никнат малки магазини за почистващи препарати, го потвърждава. Съмнения има и в качеството на парфюмите и затова хората предпочитат да ги купуват от безмитните зони на летищата.

Димитър Спасов, управител на “Кауфланд България”:

Собствените ни

марки са с еднакво

качество навсякъде

Категорично не са верни твърденията, че западните вериги продават по-нискокачествени храни в България. Мога да гарантирам, че собствените ни марки се правят с едно и също качество както за България, така и за Румъния или Германия. Това заяви управителят на “Кауфланд България” Димитър Спасов. И добави, че може да говори само като потребител за личните си наблюдения от стоките на българския пазар.

“Да, най-вероятно има продукти с различно качество, но защо е така, трябва да отговорят големите мултинационални производители”, каза още Спасов. Според него подобна практика невинаги е в ущърб на потребителите. Понякога била резултат на проучване на вкусовите предпочитания на различните пазари.

Не бих се учудил и ако действително се използват по-евтини суровини, все пак се взема предвид покупателната способност, а може да си калкулират и политически риск, коментира шефът на “Кауфланд България”. 

Ядем ли боклука

на Запада

КАПКА ТОДОРОВА, БЕРЛИН

По-различна ли е на вкус кока-колата в България, отколкото в Германия? А наистина ли нутелата е по-кремообразна и приятна за небцето в Австрия, отколкото в Словакия?

Вече 6 години потребители и техни защитници в Източна Европа се опитват да привлекат вниманието на Европейската комисия върху изследванията си, които доказват определени различия в качеството на храни, напитки и прахове за пране в страните от Западна и Източна Европа.

Това е скандал, коментира по този повод словашкият премиер Роберт Фицо.

“Неприемливо е международни концерни да продават на източноевропейските пазари продукти, които са със значително по-ниско качество от съответните продукти в западните магазини”, казва той.

С тази позиция е съгласен и Съюзът на потребителите в Словакия. Негови представители твърдят, че за повечето потребители в Средна и Източна Европа качеството е вече по-важно от цената.

Шефът на съюза Милош Лауко смята, че концерните играят нечиста игра: “Повечето храни в западните магазини са дори по-евтини, отколкото тук, защото там има силна конкуренция. Тъй че нека не твърдят, че качеството на продуктите им тук е по-ниско заради по-ниските цени”.

Фицо обяви, че заедно с колегите си от Полша, Унгария и Чехия ще повдигне въпроса на извънредна среща на ЕС.

“Ще настояваме Еврокомисията веднага да забрани тази практика. Нашите граждани не бива да бъдат унижавани.

И не бива да има

европейци първа

и втора

категория”,

настоява Фицо. От Съюза на потребителите обаче не вярват, че плановете на премиера ще дадат някакъв резултат. Вече на няколко пъти подобни инициативи са угасвали без ефект. Единственото ефикасно средство срещу тази политика на големите концерни е потребителите да увеличат съпротивата си. От съюза смятат, че с течение на времето потребителите в Средна и в Източна Европа също ще развият силно съзнание за правата си.

В Унгария пък потребителите отдавна с анаправили своя избор и пазаруват... в съседна Австрия. Унгарската служба за качество на хранителните продукти тества различни продукти и откри причината: от 24 марки, продавани в Унгария и Австрия, 24 се оказват с различно, по-ниско качество в унгарските супермаркети.

Нутелата е по-кремообразна и вкусна в Австрия, отколкото в Унгария. Кока-колата е по-безвкусна в унгарските магазини, а известните австрийски вафли “Манер” са по-малко хрупкави.

Шефът на кабинета на унгарския премиер Орбан- Лазар, обвини Запада в двойни стандарти и заяви, че това е най-големият скандал в новата история на Европа.

В Чехия пък изследователи на храните потвърдиха, че спрайтът е подсладен по-различно, отколкото в Германия. Причината -

вместо захар

в напитката има

глюкоза и

аспартам

Чешкият министър на земеделието избухна неотдавна по този повод: “При някои продукти Източна Европа е третирана като кошче за боклук на общността”, заяви той.

Производителите на продуктите, в които е открита разлика, се защитиха по различен начин.

Производителят на вафлите “Манер” отхвърли всякакви обвинения, като посочи, че всички продукти се произвеждат по един и същи начин и по една и съща рецепта само в Австрия, така че няма как да се откриват различни вафли в други страни.

Други производители пък признаха, че се правят разлики, но само за да се задоволява различният вкус на хора от различни държави. “Кока-Кола” обяви, че за Чехия, България, Унгария прави същият продукт, както и за САЩ и Испания, съобразявайки се изцяло с местните предпочитания.

Някои експерти обаче признаха, че роля играе и трети аргумент: в Източна Европа клиентите все още са далеч по-бедни от клиентите на Запад и търсят предимно по-евтини продукти. Затова големите концерни се опитват да им ги предложат, като заместват например по-скъпите мазнини с по-евтини (като палмово масло) или пък слагат повече консерванти.

Въпреки тези оправдания лидерите на Вишеградската четворка ще настояват ЕК да забрани подобен подход. Различно качeство при еднакви продукти за различни пазари е дискриминация, заявиха те. Изгледите им за успех обаче на този етап не са големи, тъй като в ЕС е разрешено да се продават маркови продукти с различно качество, единственото задължение на производителя е да изпише всички съставки коректно на опаковката.

Несправедливост в тази практика обаче признава еврокомисарката по правосъдие и защита на потребителя Вера Юрова. Чехкинята обяви: “Двойният стандарт при качеството е нечестен, нетолерантен и заблуждаващ. Ще направя всичко възможно да прекратя тази практика”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Световна шампионка по гимнастика дарява лентата си от олимпиадата в Рио де Жанейро в подкрепа на каузата "Сърце за пример". Християна Тодорова и куп популярни лица дават лични вещи за благотворителен търг в подкрепа на жени, жертви на насилие. Актрисата Стоянка Мутафова, певиците Нели Рангелова, Михаела Маринова и Сантра,

Камен Тонов свързан с неофициалния охранителен бизнес на Балбузанов Участник от „Биг брадър“ се оказа коз на прокуратурата срещу Камен Балбузанов-Куката. Камен Тонов-Михаловски бе викнат в спецсъда, за да даде показания по дело за рекет, палежи и побои срещу плевенския ъндърграунд герой заради връзките си с неофициалния му охранителен бизнес,

Живея чрез изкуството. То ми е необходимо, за да съм това, което съм. Така обяснява работата и призванието си актрисата и художник Диана Димитрова. Шармантната красавица, която спечели симпатиите на широката публика след превъплъщението си в образа на д-р Зорница Огнянова от популярния сериал "Откраднат живот",